Ineens wilde hij niet meer starten.

Ruud9N

Premium lid
Spritmonitor.de
3,388
1,068
213
Heb mijn wagen zaterdag geparkeerd en woensdag (dus 4 dagen later) wilde ik weer gaan rijden. Toen ik wilde starten gebeurde er niets. :mad:
Ik hoorde geen startmotor draaien maar alle lampjes in het instrumentenpaneel en de carkit deden het prima. Had geen verlichting o.i.d. laten branden. Het enige wat het deed was het rode lampje in de deur. Booster erop gezet en meteen zonder enige aarzeling starten zoals hij eigenlijk altijd doet. Sindsdien brandt wel het motorlampje oranje.

Ik neem aan dat dit normaal is?

Laadspanning en dynamo zijn in orde. (nagecheckt door de VW dealer)
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Dat de auto niet meer start na vier dagen is niet normaal. Kan lekstroom zijn maar ook een accu die niet goed meer is.
Wat betreft het motorlampje, (laten) uitlezen. Kan werkelijk van alles zijn, weet wel dat een gare accu / wegvallen van spanning voor allerlei vage storingen kan zorgen dus vast ook inclusief bijbehorende waarschuwingslampje.
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Dank je. Vandaag startte hij wel weer normaal. Woensdag voor het laatst gereden.
De accu is iets meer dan half goed. Is getest bij de VW dealer.
Lekstroom, ik zou niet weten waar ik dan zou moeten zoeken. :(
Hoop dat iemand hem a.s. zondag op de meeting uit kan/wil lezen. :)
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Bij de meeting stonden er 3 meldingen in. Iets met cruise control maar de andere 2 weet ik niet meer. Na de meeting moeten aanduwen want hij was weer leeg. Maar er was ook een carkit-update gedaan dus dat zal ook wel wat stroom hebben gekost. (carkit, binnenverlichting)
Zaterdag stilgezet en donderdag weer gereden en dat ging goed. (dus langer als hij toen stilstond)
Kan het zijn dat als je korte afstanden rijd (max. 12 km.) dat dit problemen oplevert met laden?
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Laat je accu maar testen, waarschijnlijk is hij kapot. Het branden van het MIL is ook logisch omdat de motor-ecu zijn gasklep adaptie kwijt is, deze moet je dan schoonmaken en via de VCDS/VAS5051 weer in zijn basis positie zetten.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Accu en dynamo zijn getest door de dealer. Accu is nog 55% gezond en laad goed op.
Het branden van het MIL is ook logisch omdat de motor-ecu zijn gasklep adaptie kwijt is, deze moet je dan schoonmaken en via de VCDS/VAS5051 weer in zijn basis positie zetten.
Ehhh, deze zin begrijp ik totaal niet. :(
MIL? motor-ecu zijn gasklep adaptie kwijt?
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
MIL is het motorlampje.

Maar en nieuwe accu lijkt me wel een must omdat ik net lees dat je accu half goed is.

je kan een ampere meter tussen hangen om te kijken welke lekstroom deze heeft eventueel en dan verder stappen gaan ondernemen
 
Kreeg van een vriend de tip om de accu bij te vullen met koud gekookt water.
Is dat een goede tip?
Zo ja, alleen het klepje loskrijgen heb ik al moeite mee. :oops:
2015-03-05 13.35.50.jpg
Volgens mij moet ik een schroevendraaier in dat gaatje (zie rode cirkel) steken en dan het klepje eraf wippen. Klopt dat?
Zo ja, moet dat grotere klepje er dan ook vanaf?
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Stap 1: zeker weten of je accu bijvulbaar is (hoe... geen idee)
Stap 2: zeker weten of je moet bijvullen (wederom, hoe, geen idee)
Stap 3: als stap 1 een overtuigd 'ja' geeft dan kun je eens alle dekseltjes eraf wippen en een volopening zoeken.
Stap 4: beschermend materiaal halen (bril, handschoenen, sodasopje). Zwavelzuur maakt je gezicht, handen, metaal en lak kapot. uiterst voorzichtig zijn
Stap 5: alleen en uitsluitend bijvullen met gedemineraliseerd water. gewoon water in een accu = R.I.P. accu.
 
Dank voor de antwoorden maar helaas, hij is nog net niet overleden maar ligt wel op de IC.
IMG.jpg
Wilde boodschappen gaan doen maar helaas, auto wilde niet starten. Kon nog nét horen dat er een startmotor inzat maar daar was ook alles mee gezegd. Ik een gele wagen (Car rescue o.i.d.) aangehouden die toevallig net langskwam maar die wilde mij niet helpen. Hij was onderweg naar een klant en zou hij mij helpen zonder opdracht zouden ze niets verdienen. Tja, even een boost duurt ook echt lang dacht ik maar oke. Ik ANWB gebeld en hierboven zien jullie het resultaat. Dus als iemand nog een goede goedkope accu weet... Kon er eentje kopen bij de ANWB maar die hadden het lef om meer dan € 104,- te vragen. Jah, in geen 104 jaar he.
Hoop dat hij het nog even volhoud.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Hoi Ruud, een 12V 44 Ah accu, zoals jij hebt, kun je ook voor ongeveer de helft van de ANWB prijs kopen.
Even met Google het internet op en je vindt ze te kust en te keur. Voorbeelden accuserviceholland.nl een Dynac accu vanaf 49,95 + 7,50 verzendkosten. Accuhandel-utrecht.nl een Varta accu voor 70,00 inclusief verzendkosten en in de aanbieding het merk Compact een 12V 44Ah 360EN accu voor 54,95 inclusief verzending. Als je liever zelf naar een winkel gaat kun je naar De Haas op de Hastelweg in Eindhoven gaan. Die verkoopt ook Dynac accu's maar ze geven geen prijzen aan op internet. De accu's zijn onderhoud vrij. Onderhoud vrij heeft het voordeel dat je ze niet hoeft te onderhouden maar het nadeel is dat je ze niet kunt onderhouden. Alle accu's moeten toch kunnen ademen en daardoor raak je toch langzaam waterstof en zuurstof (water) kwijt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
Dank je @jongpieter.

Ik schrik inderdaad van de prijzen maar heb ze ook al gevonden voor € 47,- van Lucas. (nooit van gehoord)
Nu vraag ik mij af, zijn er eigenlijk nog wel slechte (merken) accu's?

Accu vervangen is toch gewoon kabeltjes losmaken, accu eruit halen, nieuwe accu erin zetten, kabels aansluiten? Of ben ik nu veel te simpel bezig? Ik zie n.l. ook 'aanbiedingen' incl. montage.
En als ik een accu bestel, waar kan ik dan de oude accu afgeven?

Is dit een goede?
http://www.accumegastore.nl/product/55457/
Ik snap n.l. helemaal niets van alle dingen die erbij staan.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Accu vervangen kan zoals jij dat beschrijft. Als de nieuwe accu aangesloten is moet je de klok en de voorkeurzenders in je radio weer instellen. Als je een van de nieuwere typen hebt moet je allerlei zaken opnieuw laten inleren met VCDS of VAS.
Dat kun je ook zelf doen als je VCDS hebt maar als je van de dealer afhankelijk bent rekent die een aardig bedragje.
De accu waar jij naar verwijst is misschien een maatje langer dan die je nu hebt. Ik schat in dat je huidige accu 210mm lang 175mm breed en 175mm hoog is. Die nieuwe is 243 mm lang 175mm breed en 175mm hoog. Dat hoeft geen probleem te zijn want volgens de foto heb je nog wat ruimte in je accubak. Maar ik zou het wel even nameten. Maar als dat past lijkt het mij een prima accu voor jouw auto. De capaciteit is 54 Ah, dat is 10 Ah meer dan wat je nu hebt, dus het duurt langer voordat de accu leeg is. De koud start stroom die de accu kan leveren is vergelijkbaar 450A om 440A.
Het merk Alphaline ken ik niet maar de producten schijnen uit een grote Koreaanse fabriek te komen en goed in de markt te liggen. Ze geven ook 4 jaar garantie en jouw oude accu is nog maar 3 jaar oud begrijp ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
Dank je voor je duidelijke info. Ik zal de bak eens opmeten.

Op het bonnetje staat wat info die misschien niet juist is. De leeftijd van de accu weet ik niet aangezien deze erin zat toen ik hem kocht in 2013.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Vandaag toch maar even naar de Haas geweest op de Hastelweg maar dat vond ik te duur. Hij vertelde mij dat je wel een accu kon kopen via internet maar dat ze die niet met de post mochten versturen vanwege de zuren die er in zitten. Tja, het zal wel. Daarna naar de Turck geweest en die kwamen ook met een prijs van € 70,- waarop ik zei dat ik dat teveel vond. Via internet was ik veel minder kwijt. Toen bood hij hem aan voor € 60,- waarop ik zei "oke, maar dan zet je hem er ook even in" en dat vond hij oke. Hij heeft tevens een kleine accu erop gezet zodat alle instellingen behouden bleven. "Dat doen ze niet via internet he" zei hij. :mrgreen:
Dus heb nu een VMF accu met (helaas maar) 2 jaar garantie, aangesloten en wel. :)
2015-03-09 15.27.57.jpg

Iedereen bedankt voor het meedenken e.d. :)
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!