[HOWTO] [6R] Remschijf en remblok vervangen vooras

iichel

Exclusive lid
12,820
4
8,052
283
Je ziet hier waarschijnlijk omdat:
- je je verveelt
- je nieuwsgierig bent
- je je remschijven gaat vervangen omdat ze krom of versleten zijn.

Deze kan wellicht toepasbaar zijn voor andere modellen, maar ik heb hem geschreven voor een 6R want die heb ik zelf :)

Goed, wat hebben we nodig?
- Een Polo 6R
- Krik
- Ratel
- Dop 17mm (of whatever voor wielbouten je gebruikt)
- Imbus 7 mm
- Torx T20
- Stukje ijzerdraad
- Schoonmaak materiaal

Doe dit niet vlak nadat de auto gebruikt is, want dan willen de schijven nog wel eens heet zijn!

Stap 1:
Zet je auto absoluut helemaal op de handrem en in de versnelling. Ook is het wenselijk dat de auto horizontaal staat. Motor het liefst uit.

Stap 2:
Draai je wielmoeren 1 slag los. Dit gaat makkelijker als het wiel nog aan de grond staat.

Stap 3:
Zet de auto op de krik. Gebruik een fatsoenlijke krik. Ik vertrouw dat extra ding in de dubbele bodem voor geen meter. Gebruik, mits je ze hebt, een assteun om de auto op hoogte te houden.

Stap 4:
Verwijder het wiel en leg deze neer op de achterkant zodat de voorkant niet beschadigt. Eventuele spoorverbreders ook verwijderen.

Stap 5:
Aan de achterkant van je remschijf zitten 2 rubber afdicht dopjes. Haal deze los en raak ze niet kwijt. Hieronder zitten 2 bouten die van binnen naar buiten wijzen. Hiermee zit je remklauw aan je fusee vast. Draai deze los met een 7mm imbus bout.

Stap 6:
Haal de remklauw van de schijf af. Dit doe je door hem achterover te kantelen. Zowel onder als boven zitten een paar uitsteeksels waar de klauw tegenaan rust. Onderaan is je draaipunt, als de klauw ver genoeg achterover gekanteld is kun je deze naar boven trekken.

Stap 7:
Hang de klauw op met een stukje ijzerdraad aan bijvoorbeeld de veerpoot, zodat hij niet aan de remleiding gaat bungelen.

Stap 8 (optioneel):
Verwijder de remblokken uit de klauw. Dit is relatief eenvoudig, maar hij kan met een veertje vast zitten.

Stap 9 (optioneel):
Draai het torx boutje op de remschijf los. De remschijf kun je nu naar je toe trekken en komt eraf.

Stap 10:
Maak alle oppervlakken goed schoon. Denk hierbij aan wielnaaf, binnenkant van de remklauw, alles wat je tegenkomt. Let erop dat remstof viel spul is, geen perslucht gebruiken.
Aangeraden wordt methylated spirits

Stap 11 (optioneel):
Nu je toch aan het wassen bent, gebruik de mogelijkheid om je mooie lichtmetalen velg aan de binnenkant te bevrijden van alle wielstof en andere vuiligheid.

Stap 12:
Monteer nieuwe remblokken en nieuwe remschijf. Draai het torx boutje van de remschijf stevig aan, maar niet te strak. Deze is slechts om hem op zijn plek te houden maar neem geen grote krachten op zich. Let er goed op dat de schijf goed gecentreerd zit.

Stap 13:
Monteer de remklauw. Let erop dat onderaan 2 'lipjes' zitten (1 van de klauw, 1 van het remblok). Deze moeten om het uitsteeksel heen vallen. Daarna erop 'draaien'.

Stap 14:
Draai de schroeven goed aan om de remklauw te monteren op het fusee. Vergeet het rubber dopje niet. Uit m'n hoofd zit er 30-35Nm op.

Stap 15:
Monteer het wiel, eventuele spoorverbreders. Wacht nog even met moer afdekkers.

Stap 16:
Het kan nodig zijn om nieuwe remblokken in te remmen.

Stap 17:
na een kort ritje kunnen de bouten soms nog een stukje verder. Met een moment sleutel: ca 90Nm voor licht metaal, ca 110 voor staal. Moerdopjes er ook op.

Fotos (sorry niet super duidelijk, garage met slecht licht en halverwege was ik vergeten dat ik fotos maakte):

xX7UHQT.jpg


sAGhFb3.jpg


6LsQ9NB.jpg

(de onderste schroef zit uiteraard aan de achterkant van de klauw)

jSgFadY.jpg


Inspiratie:
http://workshop-manuals.com/volkswa...lling_brake_pads_brake_caliper_fn_3/removing/
http://workshop-manuals.com/volkswa.../repairing_front_brakes_fs_iii_brake_caliper/
 
Ik zou me remklauwen willen spuiten. Kan ik dan gewoon dat leidinkje losmaken en daarna er weer opzetten zonder dat ik iets verkloot qua druk enzo?
Uiteraard plak ik de binnendelen goed af en spuit ik alleen de buitenkant.
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 FSI 86pk 
Wat zijn de ervaringen hier met verschillende merken schijven en blokken. Mijn vorige auto had alles van brembo en daar was ik zeer te spreken over. Maw wat heb jij op je 6R/C
 
Tnx Iichel bij de dealer vroegen ze hier vandaag 270 euro voor (vooras). Dus ik dacht dat gaan we zelf doen. Nu zie ik alleen dat je 2 maten hebt
http://www.mister-auto.nl/fl/remblokken-vooras/brembo-p-85-041_g900005_a065P!85!041.html
En
http://www.mister-auto.nl/fl/remblokken-vooras/brembo-p-85-105_g900005_a065P!85!105.html
Enig idee hoe ik zonder de oude eerst te demonteren kan zien welke ik nodig heb?
En bij de meeste staat vermeld dat ze zonder waarschuwingscontact zijn. Maakt dat iets uit voor een Polo 6r 1.4 uit 2010? Heeft de polo die functie wel?
En dan misschien nog een domme vraag: die setjes zoals in de links hierboven zijn voor de complete vooras. Dus links/rechts?

Svennuh
 
Tnx Iichel bij de dealer vroegen ze hier vandaag 270 euro voor (vooras). Dus ik dacht dat gaan we zelf doen. Nu zie ik alleen dat je 2 maten hebt
http://www.mister-auto.nl/fl/remblokken-vooras/brembo-p-85-041_g900005_a065P!85!041.html
En
http://www.mister-auto.nl/fl/remblokken-vooras/brembo-p-85-105_g900005_a065P!85!105.html
Enig idee hoe ik zonder de oude eerst te demonteren kan zien welke ik nodig heb?
En bij de meeste staat vermeld dat ze zonder waarschuwingscontact zijn. Maakt dat iets uit voor een Polo 6r 1.4 uit 2010? Heeft de polo die functie wel?
En dan misschien nog een domme vraag: die setjes zoals in de links hierboven zijn voor de complete vooras. Dus links/rechts?

Svennuh
Yep die setjes zijn voor links en rechts. Ik weet zo niet welke maat je hebt op een 1.4, ik denk de kleinste dus de P 85 041. Beste is om te checken met wat er in zit.
De meeste Polos hebben die waarschuwing functie niet, tenzij je het er zelf op inbouwt.
 
  • Leuk
Waarderingen: svennuh
Van de week te horen gekregen dat mijn remschijven ook krom zijn geraakt. en het vervangen 230 euro kost (incl. 25% korting).
Nu met deze handleiding ga ik het zelf maar eens proberen, lijkt mij goed te doen met een beetje geduld. Dus bedankt voor de goede heldere uitleg!!

Nu eerst maar eens kijken welke remschijven + blokken ik ga halen. Ik zat aan Brembo te denken, iemand van jullie ervaringen mee?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion 
Wanneer je dat opneemt in de tekst is dat afdoende qua verantwoordelijkheid.
Tevens mag je van een gebruiker dan ook verwachten dat hij/zij er ook bij stil staat dat er ook zaken/handelingen mis kunnen gaan of anders verlopen in de werkelijkheid.

Neem het in ieder geval op in de voorwaarden zelf van het forum..

p.s. ik heb hulptroepen ingeschakeld :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion 
Gewoon in de disclaimer zetten.

Tevens, je wiel leg je onder de dorpel. Mocht de auto toch van de assteun vallen (ja echt het gebeurt), dan ligt er nog een wiel onder. Liever een velg kapot dat de auto op de grond ligt of nog erger:eek:
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Ik ga dankzij deze handleiding de remschijven en blokken vervangen. Maar heb je geen terug duw gereedschap nodig?
 
VCDS en OBDEleven next gen dokter van Zwolle. Voor info en aanpassingen Dannozzv@gmail.com - Seat  Ibiza 6J8  1.2 TDI 103,4PK, 260NM, EGR OFF. 
Dank u allen, ik weet genoeg.
 
VCDS en OBDEleven next gen dokter van Zwolle. Voor info en aanpassingen Dannozzv@gmail.com - Seat  Ibiza 6J8  1.2 TDI 103,4PK, 260NM, EGR OFF. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!