[how to] [6r] mfs multifunctie stuur inbouwen

iichel

Bekend lid
12,591
4
7,879
233
Inbouwen van een MFS in de Polo 6R.

Benodigdheden verbruik:

* MFS met knopjes links of knopjes links EN rechts
* MF module in het stuur (zit in het midden, onder de bout)
* de goeie airbag --> https://mypolo.nl/xenforo/threads/mf-stuur-of-golf-6-mf-stuur.9240/#post-150412
* kabelsetje voor de airbag 5K0 971 584 A
* kabel 0.5mm2
* connectoren MQS (micro quadlock) of 1x 000 979 009 E repair wire

Benodigdheden gebruik:

* soldeerstation
* Torx T55
* Torx T20
* 10mm steeksleutel
* platte schroevendraaier
* tang
* common sense

Stap 1:
Minpool van de accu losklemmen, sigaretje roken/koffie drinken

ratin_irroitus_1.jpg


Stap 2:
Airbag verwijderen. Stuur 90 graden naar links (of rechts) draaien

ratin_irroitus_2.jpg


De clipjes aan de achterkant van het stuur, mbv een spiegeltje en de platte schroevendraaier, loshalen. Dit is een rotklusje.

ratin_irroitus_3.jpg


ratin_irroitus_4.jpg


Haal de airbag eruit en haal de gele stekker los. Leg de airbag altijd neer met het VW logo naar boven.

Stap 3:
Het stuur verwijderen. Draai de bout los met een torx T55.

ratin_irroitus_6.jpg


Zet een streepje waar de stuurstang en het stuur elkaar raken. Zodoende kun je altijd je stuur recht terugzetten.

Zet de sleepring zo vast dat hij niet verdraait (en je stuurhoeksensor/RAW goed blijven werken)

ratin_irroitus_8.jpg


Stap 4:
Nu kun je de bovenste afdekking van de stuurkolom verwijderen. Deze zit geklikt bovenop de stuurkolom en in de teller.

verhoilun_irroitus_5.jpg


De onderste afdekking zit vast met 2 schroeven aan de bovenkant en 1 aan de onderkant

verhoilun_irroitus_6.jpg



Stap 5:
Haal de witte stekker op de combischakelaar los.

liittimen_avaus_3.jpg


Haal de witte zekering van de witte stekker af

liittimen_avaus_4.jpg


liittimen_avaus_5.jpg


Stap 6:
bekabeling. In de witte connector gaan 2 kabels met een micro quadlock stekker

johdotus_1.jpg


De LIN kabel gaat naar de BCM toe, in de witte stekker op pin 17. Dit is een bestaande LIN kabel en is wit/paars. De kabel van de sleepring moet met de bestaande kabel verbonden worden.

De guide waar ik de fotos vandaan heb gehaald (zie de credits onderaan!) gaat voor de BCM stekker. Een alternatief is om ze bij de deurconnector te pakken, onderin de A-stijl. Dan neem je pin 16 (wit/paars). Die is een stuk makkelijker te bereiken en stamt van dezelfde BCM stekker positie af!

liittimen_avaus_6.jpg


johdotus_13.jpg


De +12V kabel moet naar de zekeringenkast naar een Terminal 15 (12V na contact) --> https://mypolo.nl/xenforo/threads/zekeringen-polo-6r.10014/

Je kunt de kabels nog mooi vast zetten met stof tape zodat het echt OEM lijkt.

Stap 7:
Inbouwen. Bouw in omgekeerde volgorde de stekker weer in, en de onderste afdekking van de stuurkolom. De bovenste kunnen we er nog even af laten.

Zet het stuur erop (let op dat je hem recht zet). Draai de bout weer goed aan maar let erop dat je het stuur zelf vasthoudt. Niet de weerstand van het stuurslot gebruiken! Zet de goede airbag met het goede kabelsetje erop.
Klik de airbag vast.

De min-pool van de accu mag er weer op.

Stap 8:
VCDS!
Open vcds
Select module
09 - central electrics
Coding
Long code helper
Byte 9 bit 3 aanzetten
Als je een bluetooth kit hebt kun je nog even byte 15 bit 0 aanzetten

Je kunt in de radio (module 56) ook nog even byte 3 bit 0 aanzetten via dezelfde methode.

Stap 9:
Comfort functie van de electrische ramen inleren: de schakelaar voor ieder raam op de 'omhoog' stand zetten en 5 seconden vasthouden

Stap 10:
Als dankbaarheid mag je nu premium member worden :mrgreen:

Fotos en credits: http://www.uk-polos.net/viewtopic.php?f=10&t=54171
 

Martien

Premium lid
475
170
70
Jongens, is er nog iets waar ik speciaal rekening mee moet houden als ik ook de combischakelaar en sleepring vervang.
Het enige wat ik kan bedenken dat ik op moet letten dat de sleepring met de flatcable goed staat kwa slagen voor het stuur.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 

Martien

Premium lid
475
170
70
Klopt die was ik even vergeten, dat moet ik doen daar stuur links stuur rechts en dan een stukje rechtrijden.
Maar als ik pech heb moet ik het even met vcds doen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 

Martien

Premium lid
475
170
70
oke, ik dacht dat je soms met het stuur te draaien de basis setting weer hebt.
Dan moet ik nog even googelen hoe ik dat precies moet doen met vcds want bij ross tech wiki staat de polo 6r niet.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 

Martien

Premium lid
475
170
70
Dank u zeer, dat komt helemaal goed.

@Turbodruk jij hebt dit vaker gedaan.
Ik zie dat je kunt kiezen om een contact geschakelde plus te pakken uit de zekeringenkast of bij de lichtschakelaar.

Betekend dat dat de knoppen continu verlicht zijn of is het puur om spanning te geven en regelt de module alles met de bcm.
Ik zou namelijk willen dat het stuur alleen licht geeft als de verlichting aan is.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 
Ahhhh mooi hoor gefeliciteerd met je nwe modificatie.
Ik heb de zelfde.
Tip! nu nog een mfa plus teller.
Dan is ie af! Zie mijn stuur
 

Bijlagen

  • 15466147179501665176407.jpg
    15466147179501665176407.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 211
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Gister ook het stuur in de polo gezet, ging wel top.
Alleen de airbag op het originele stuur moest anders los met de clipjes ;)

Alles aangesloten en het werkt super!
Weet iemand of het mogelijk is om de DSG schakelaars een andere functie te geven aangezien ik een handbal heb? (Las op een ander forum dat mensen dit voor elkaar gekregen hebben, maar er stond niet bij hoe)
 

Bijlagen

  • IMG_20190101_175726.jpg
    IMG_20190101_175726.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 157
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TSI