Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Disclaimer!!!
Gebruik deze tutorial verstandig en op eigen risico!
Ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige schade die jij aan je voortuig en de bijhorende electronica veroorzaakt!

Sorry, maar helaas is dit tegenwoordig nodig :(

Voorwoord

In deze tutorial gaan we een Pioneer TS-WX77A subwoofer systeem inbouwen in een Polo BlueGT '13 met een RNS-315 radio/navigatiesysteem.
De inbouw zal zo worden uitgevoerd dat de spullen op een later moment zo makkelijk mogelijk weer kunnen worden verwijderd zonder permanente schade.
Dit zal met name interessant zijn voor ons lease rijders.
Er worden geen gaten geboord of wat dan ook.
Als je mijn tutorial volgt zou je de auto zonder opmerkingen of problemen weer in moeten kunnen leveren bij de lease maatschappij nadat je lease termijn voorbij is.
Wel natuurlijk eerst de subwoofer en bekabeling verwijderen voordat je je auto inlevert ;)

Deze How-To zal specifiek worden geschreven voor het aansluiten op de standaard OEM Radio, type RNS315 (geleverd bij het Executive Plus Pakket) in een 5 deurs Polo BlueGT ‘13, maar kan ook makkelijk toegepast worden op ander typen OEM radio’s en andere type auto’s. Deze How-To zal daarnaast ook grotendeels toe te passen zijn voor het aansluiten op een aftermarket radio welke gebruik maakt van RCA uitgangen voor het aansturen van versterkers.

Ik maak deze tutorial omdat ik zie dat diverse forumleden graag meer informatie willen over het aansluiten op de RNS315 en de informatie is nog steeds wat schaars.
Er komt wel steeds een beetje extra informatie, met name door de review van Wildcard voor de subwoofer.
Maar toch is er de wens voor meer informatie, ik hoop met deze tutorial zoveel mogelijk vragen te kunnen beantwoorden.
Deze tutorial is met name bedoeld voor mensen die nog niet veel ervaring hebben met het inbouwen van ICE/Audio in hun auto's en voor mensen die graag wat extra informatie zoeken over het aansluiten op de RNS 315.

Deze tutorial bevat een aantal kleine foto's, ik heb hier voor gekozen zodat mensen met een krap datalimiet op hun telefoon en mensen met een trage internetverbinding toch fatsoenlijk gebruik kunnen maken van de tutorial.
Wanneer je wenst grotere afbeeldingen te zien heb je de mogelijkheid om op de links te klikken onder de foto's.
Er zal dan een grotere variant van de afbeelding worden weergegeven.
Ik host al deze afbeeldingen op mijn eigen site zodat deze niet over enkele maanden zullen worden verwijderd door van die rottige afbeeldings uploads sites.
En ik wil de servers voor MyPolo.nl een beetje ontzien ;)

De foto's zijn opgedeeld in 3 formaten:
Small 408px x 306px ~ 46KB dit zijn de foto's die ik op deze pagina gebruik als kleine previews.
Medium 816px x 612px ~ 137KB dit zijn de Medium links.
Original 3264px x 2448px ~ 1,82MB dit zijn de links waar alleen het IMG**** staat.

Voor de geinteresseerden, de foto's zijn gemaakt met een Apple iPhone 4S

Geschatte tijdsduur
Afhankelijk van hoe netjes je alles weg wilt werken, en of je nog foto's moet maken voor een tutorial, zoals in mijn geval :mrgreen: zou dit niet meer dan 3 uur mogen duren, als je overal netjes je tijd voor neemt.
Dus kies een mooie zaterdagmiddag uit :) en aan de slag!

Toen ik de inbouw uitvoerde op mijn eigen auto was ik ook bezig met foto's maken, en werd ik elke 15 minuten onderbroken door aardige sneeuwbuien :( zucht welkom in nederland.
Dit zorgde ervoor dat ik een complete middag nodig had om alles klaar te krijgen.
Daarbij komt dat de auto nog geen 2 uur oud was ten tijde van inbouw, waardoor je toch wat voorzichtiger bent met alles ;) :mrgreen:

Benodigdheden
- Een auto :) In deze tutorial word een Polo Blue GT gebruikt.
- Een Head Unit/Radio, in deze tutorial word een RNS-315 radio gebruikt.
- De Pioneer TS-WX77A
- Een typische kruiskop en platbek schroevendraaier.
- Een aantal torx bitjes voor de 4 schroeven waarmee de RNS-315 vast zit.
- Een kabel strip/knip tang.
Ik heb het volgende gebruikt:

IMG_1126Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1126Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1126.jpg

Mijn gewone kniptang was tijdens de inbouw zoek gemaakt door iemand :( beetje jammer, maar met deze 2 tools is het ook gelukt :)
- Een 8 tal knipdopjes (Weet de correcte naam even niet) 4 male en 4 female. Dit is niet verplicht, maar zorgt ervoor dat je alles een stuk netter kan inbouwen en ook netter kan achterlaten mocht je de subwoofer snel weer uit de auto willen bouwen.

IMG_1017Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1017Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1017.jpg

- keukenmes, of enig ander zeer dun en plat voorwerp wat als gereedschap kan/mag worden gebruikt. Deze zal worden gebruikt om de radio los te krijgen.
- Gezond verstand en een klein beetje kennis van electronica en/of audio inbouw.
Als je weet dat je plus en min niet tegen elkaar moet staan tikken met een aangesloten spanningsbron hebben we de eerste paar stappen al gewonnen :)
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Allereest een aantal technische gegevens van de subwoofer (Volgens bijgeleverde documentatie):

Technische Gegevens TS-WX77A
Breedte: 890 mm (35 inch)
Hoogte: 82 mm (3-1/8 inch)
Diepte: 350 mm (13-3/4 inch)
Gewicht: 11,2 Kg
Interne speaker size: doorsnee 160 mm x2
Maximaal vermogen: 100 W x 2
Nominaal vermogen (RMS): 70 W x 2
Maximaal stroomverbruik: 14 A (Versterker is ‘in line’ gezekerd op 15 A)
Frequentie Bereik: 25 Hz tot 200 Hz
Gevoeligheid: 102 dB

Inhoud van de doos:
De subwoofer zelf natuurlijk
1 x Cabled Remote (Voor het instellen van de subwoofer vanaf de bestuurdersstoel.) (6 meter)
1 x plus kabel met ingebouwd zekeringshuis met 15 A zekering. (5,5 meter)
1 x kabelboompje met diverse aansluitingen. (5 meter)
1 x vertakingskabel voor het aansluiten op speakeroutput kabels. (5 meter)
1 x afdekplaatje + 2 schroeven (type M3 mm x 8mm) voor bekabeling aan de zijkant van de woofer.
2 x bevestigingsplaatje voor + 8 bevestitingsschroeven (doorsnee 4 mm x 25 mm)
2 x bevestigingband met kliksysteem (net als op een tas). Deze band kan worden gebruikt om i.c.m. de bevestigingsplaatjes de subwoofer op zn plaats te houden.
1 x losse klitteband strip voor het met klitteband bevestigen van de subwoofer remote.

De doos met hierbovenop de contents aan kabels en schroefjes.
IMG_0941Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0941Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0941.jpg

De subwoofer remote
IMG_0942Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0942Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0942.jpg

De remote in meer detail
IMG_0944Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0944Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0944.jpg

Gain – Stelt de gain in van de subwoofer. Op Max zal de subwoofer het hardst klinken, op Min het zachst.
Frequency – Met deze knop kan worden ingesteld op welk frequentiebereik hij het volume iets moet verlagen om vervorming te voorkomen.
Dit is voor de audiofielen onder ons :) Welke instelling voor jou geschikt is zal compleet afhankelijk zijn van de temperatuur, vorm van de klankkasten en ruimtes waar je subwoofer in ligt, en wat voor signaal deze binnen krijgt. Er is geen 1 size fits all settings hiervoor, helaas.
Voor de mensen die hier niet zo bekend mee zijn zou ik aanraden om de knop voorzichtig te draaien en goed te luisteren of je vind dat het geluid ineens raar klinkt.
Als het geluid raar klinkt moet je blijven draaien tot het geluid niet meer vervormd klinkt, vervolgens hoef je hier niets meer mee te doen, totdat je vind dat het geluid toch vervormd klinkt, dan kan het fijn afstellen weer beginnen :mrgreen:
Phase – Fasering van de speaker aanpassen. Wanneer deze op ‘Rev.’ Ingesteld staat betekend dit dat de subwoofer niet naar buiten zal slaan zoals in normale gevallen, maar juist naar binnen.
Deze knop zorgt er in feite voor dat de + en – naar de internse speakers voor de subwoofer worden omgekeerd.
Voor meer info hierover, google even 'subwoofer phase', het is iets te veel uitleg voor hier ;)
Maar voor normaal gebruik raade ik aan de fasering gewoon normaal te laten staan, dus niet op 'Rev'

Bevestigingsmaterialen.
IMG_0945Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0945Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0945.jpg

Uitgepakt.
IMG_0948Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0948Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0948.jpg

2 banden om de subwoofer op zn plek te kunnen houden i.c.m. 2 plaatjes die op een ondergrond worden geschroefd. (i.v.m. een leaseauto gaan we deze methode niet gebruiken. Er mag namelijk niet geboord worden in een lease auto ;) )
IMG_0947Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0947Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0947.jpg

Plus kabel
IMG_0949Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0949Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0949.jpg

De plus kabel heeft een inline zekering van 15A.
IMG_0950Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0950Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0950.jpg

Deze ring gaan we straks direct aansluiten op de + pool op onze Accu
IMG_0951Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0951Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0951.jpg

Deze kant zal in verbinding worden gebracht met de rest van de + lijn op de kabelboom aan de versterker/subwoofer. (hier komen straks foto's van)
IMG_0953Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0953Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0953.jpg
Kabelboom met diverse aansluitingen.

IMG_0954Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0954Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0954.jpg

Op deze afbeelding is te zien dat er een 0,5 A zekering word gebruikt voor de remote kabel. Deze zogeheten 'remote' kabel zorgt ervoor dat de subwoofer/versterker een signaal krijgt om zichzelf in te schakelen. Anders zou snachts je accu worden leeggezogen door je versterker, want dan zou hij altijd aan blijven staan.
IMG_0957Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0957Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0951.jpg

Op deze afbeeldingen staan de diverse aansluitingen welke op de kabelboom te vinden zijn.
IMG_0958Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0958Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0958.jpg

Van links naar rechts:
- Aansluitkabel voor de versterker/subwoofer zijde. Deze zal direct in de subwoofer worden gestoken. Foto’s van deze aansluitingen worden later in deze How-To weergegeven.
- RCA/High Level stereo input kabels. Hierop kan RCA of High Level input worden aangesloten. RCA kabels zijn niet meegeleverd!! De high level input kabel is wel meegeleverd en deze zullen we voor deze How-To ook gebruiken omdat de radio in deze How-To geen mogelijkheid tot aansluiten via RCA kabels bied. Hoe deze High Level Input aansluitkabel eruit ziet zal in het volgende stuk van deze How-To worden behandeld.
- Min-/massakabel. Deze zal worden aangesloten op een stuk van de carrosserie welke in verbinding staan met de min pool van de accu.
- Pluskabel aansluiting. De pluskabel kan over deze aansluiting heen worden geschoven om verbinding te maken.
- Remote Kabel met 2 verschillende aansluitmogelijkheden.
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Closeup van de stekker welke in de subwoofer/versterker zal worden gestoken.

IMG_0959Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0959Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0959.jpg

Dit is de kabel die we gebruiken om de high level input af te takken van het signaal van de achterspeaker, achterop de radio.
IMG_0960Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0960Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0960.jpg

IMG_0961Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0961Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0961.jpg

IMG_0963Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0963Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0963.jpg

IMG_0964Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0964Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0964.jpg

De rode en witte aansluiting worden op de corresponderende aansluitingen geprikt op de kabelboom aan de versterker. Gewoon wit op wit en rood op rood.
Aan het andere einde van deze kabel zitten enkele aansluiten welke dienen om een vertakking te verzorgen voor het signaal van de achterspeakers.
De kabels voor de achterspeakers zullen moeten worden onderbroken en worden verbonden middels deze kabel.
Op de groene labels staan ‘To Speaker’ en op de witte labels staat ‘To Amp’.
Zo zal deze ook worden aangesloten.
Het doorknippen/doorverbinden van de achterspeaker signaaldraden achter de radio zal verderop in deze How-To worden behandeld.

En natuurlijk de subwoofer zelf :)
IMG_0965Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0965Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0965.jpg

Op deze foto’s kun je de zijkanten zien van de subwoofer en de aansluitingen waarop we de kabelboom en de remote kabel zullen aansluiten.
IMG_0966Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0966SMedium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0966S.jpg

IMG_0968Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0968Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0968.jpg

IMG_0969Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0969Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_0969.jpg

Voorbereiding
Nu we hebben behandeld wat er allemaal is bijgeleverd kunnen we beginnen met het echte inbouwen.
Maar voordat we dat gaan doen moeten we nog bepalen hoe we het gaan inbouwen.
Er zullen namelijk een aantal kabels vanuit je achterbak, bij je subwoofer vandaan, naar voren moeten worden gelegd naar de radio en naar de accu.
Het is gebruikelijk om kabels onder je dorpels te duwen bij je auto om ze zo weg te werken.
Bij het inbouwen van audio gebruik je beide kanten van je auto hiervoor.
In het geval van deze tutorial gebruiken we de linkerkant (bestuurderszijde) van de auto om de + kabel naar voren te leggen, en de rechterkant (passagierszijde) van de auto om de signaalkabels te leggen.

De kabels waarmee we het signaal aftakken zullen dus aan de rechterkant komen te liggen, en de gele + kabel zal langs de linkerkant komen te liggen.
Signaal- en voedingskabels worden bewust uit elkaar gehouden. Deze kunnen namelijk op elkaar gaan storen. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat je geluid kraakt of vervormd door storing die door de voedingskabel word veroorzaakt.
In de Polo zit de accu normaal (behalve bij de GTI uitvoering, die heeft een accu in de achterbak) linksvoor in de motorruimte.
Hierom heb ik ervoor gekozen om de + kabel langs de linkerzijde te leggen.

In deze tutorial gebruiken we een RNS-315 radio welke vanuit de VW fabriek kan worden meegeleverd met de Polo.
Helaas heeft deze radio 1 minpunt, deze heeft standaard geen signaal uitgangen voor versterkers/subwoofers.
Maar hier heeft Pioneer wat op gevonden, een stukje terug behandelde we een kabel waarmee we een signaal zouden aftappen/aftakken vanaf de signaaldraden naar de speakers.
Deze kabel zal zorgen voor een aftakking in het signaal dat naar de speakers in de achterdeuren word gestopt.
In het signaal naar de achterdeurspeakers worden ook bastonen meegestuurd, en deze hebben we nodig om onze versterker/subwoofer te kunnen vertellen welke tonen hij moet genereren.
LET OP!! In de versterker in de TS-WX77A zit een ingebouwde High-Low Converter.
Deze hoeft dus NIET los aangeschaft te worden!!!

Een high-low converter zorgt ervoor dat het signaal wat we naar de versterker/subwoofer sturen word gefilterd zodat alleen de lage tonen worden gebruikt en de rest van de tonen zal worden genegeerd.
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Werkwijze

Stap 1) Verwijder de pianolak rand welke om de RNS-315 zit geklikt.

IMG_1008Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1008Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1008.jpg

Zet het mes iets links of iets rechts van het midden van de onderkant van de radio en probeer de pianolak rand iets los te wrikken.
Let op dat je het plastic niet beschadigd!! Alles met beleid!
Als je goed voelt zitten er 2 kleine uitsparingkjes ter hoogte van waar je moet wrikken om de rand los te krijgen. (Ik kon hier helaas nog geen foto van maken, deze komt straks).
IMG_1009Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1009Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1009.jpg

Als je de rand eraf hebt gekregen dan zul je rondom de radio 4 losse torx schroeven zien zitten.
Zoek een passend torx bitje om deze los te krijgen. (Ik heb helaas een torx bitje moeten gebruiken waar geen maat op vermeld werd, excuus hiervoor. Maar de gangbare torx maten kunnen worden gebruikt.)

Dit is de rand die we zojuist hebben verwijderd.
IMG_1010Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1010Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1010.jpg

En hier zitten de uitsparingkjes waar ik het zojuist over had.
IMG_1011Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1011Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1011.jpg

Stap 2) Radio losmaken en uit het dashboard tillen.
Deze torx schroeven moeten worden losgemaakt.
IMG_1012Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1012Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1012.jpg

Nu we de schroeven los hebben gemaakt kunnen we voorzichtig de radio uit het dashboard proberen te halen.
Pas ook nu weer uit voor het plastic ;) Mijn auto was net 2 uur oud, en ik maakte per ongeluk 1 klein krasje op mijn climatronic paneel omdat ik met mn telefoon een foto moest maken en de radio uit mn handen gleed. :( je ziet het haast niet maar het is toch zonde :(
IMG_1019Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1019Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1019.jpg

Als je goed kijkt zie je nu op de achterkant van de radio een groot vierkant blok (Quadlock stekker) zitten met een hoop gekleurde draadjes ;)
Als je deze loshaalt (ontrgrendel het quadlock eerst met het hendel wat op deze connector zit!) dan zie je hoe deze stekker is opgebouwd.
IMG_1020Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1020Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1020.jpg

De 16 connecties die op de zwarte en bruinte rechthoekige stukken zitten worden gebruikt voor voeding, aan/uit signalen voor de radio, en signaaldraden naar de speakers toe.
Het Oranje/Bruine blok word gebruikt voor de speaker draden.
Het groene blok word gebruikt voor telefoonconnectie uitbreidingen.
Het blauwe blok word gebruikt voor CD-Wisselaars.
Maar Spaniard, een Polo heeft toch helemaal geen CD-Wisselaar af fabriek??
Precies ;) hier kom ik straks nog op terug. We gaandeze connecties namelijk wel gebruiken om onze Subwoofer aan te laten zetten door de radio :)

Actherop de RNS-315 unit zien we nu waar de stekker op vast heeft gezeten.
We zien hier dat de radio een 10A zekering gebruikt.
IMG_1023Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1023Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1023.jpg

Nu zien kunnen we ook de kabels zien die achterop het stekkerblok zitten.
IMG_1024Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1024Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1024.jpg

Op het oranje/bruine blok zitten de kabels welke we moeten doorknippen en doorverbinen met een aftakking naar de subwoofer voor signaal.
In de Polo worden de volgende kleuren gebruikt voor de speaker draden:
Zwart/Bruin - min rechterachterspeaker
Zwart/Rood - plus rechterachterspeaker
Wit/Bruin - min linkerachterspeaker
Wit/Rood - plus linkerachterspeaker

Dit is ook terug te vinden op een sticker welke op de RNS-315 zit geplakt.
IMG_1026Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1026Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1026.jpg
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Stap 3) Speakersignaaldraden doorknippen en doorverbinden met kabelboom.
Om te beginnen starten we met de rechterachterspeaker signaaldraden.
IMG_1027Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1027Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1027.jpg

Knip deze door met behulp van een kniptang.
Let op! knip ze netjes in het midden door en zorg dat je nog voldoende speling hebt om straks eventueel een keer verkeerd te kunnen strippen.
Je kunt eventueel het kabelboomharnas (Het zwarte tape spul dat op de kabels heen zit) een stukje opschuiven/rekken zodat je wat meer kabel bloot kan leggen voor wat extra speling.
Wanneer je de kabel hebt doorgeknipt moeten we een stuk ader blootleggen door de kabel te 'strippen'.
Gebruik hiervoor op je kabelstriptang het 1mm gat. De aders zijn namelijk 1mm dik en de kabel zelf 1,5mm.
IMG_1028Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1028Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1028.jpg

0,5 mm is dus isolatie welke we weg moeten strippen zodat we op zn minst 1cm aan koperader hebben zonder isolatie.
IMG_1031Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1031Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1031.jpg

En nu kunnen we op deze koperaders de kopjes knippen welke we eerder hebben aangeschaft.
IMG_1029Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1029Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1029.jpg

IMG_1030Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1030Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1030.jpg

Schuif deze over de koperader en knijp ze dicht met het uiteinde van je kabelstriptang.
Ik raad aan altijd op 2 plekken naast elkaar de kopjes dicht te knijpen, zo heb je op 2 punten frictie waardoor ze beter blijven zitten.
Vervolgens kunnen we deze kopjes ook gebruiken om de bijgeleverde kabel bij de subwoofer direct op te klikken ;) dat is handig Big Grin
En wanneer je de auto in moet leveren en de spullen weg wilt halen klik je de kabel er weer handig tussenuit en verbind je alles weer direct door met dezelfde kopjes :) En dat alles zonder schade aan de bekabeling :)

Let op dat je de juiste kopjes aan de correcte kant gebruikt.
Voor de + speakerkabels (Zwart/Rood en Wit/Rood gekleurde kabels moet de male connector aan de kant van de Quadlock connector zitten en de female connector aan de kant van de rest van de draadboom, zie afbeelding hieronder.

IMG_1033Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1033Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1033.jpg

Sluit nu de aftakking als volgt aan:
de kant waar de sticker aan hand met ´From Amp´ aan de quadlock stekker zijde en de kant met de´To Speaker´ zijde aan de kant van de rest van de draadboom.
Je hebt bij de kabels voor het signaal af te tappen 2 identieke setjes, 1 wit en 1 grijs gekleurd.
Het maakt niet uit welke je voor links en welke je voor rechts gebruikt.
Het geluid dat we aftappen is stereo, maar het geluid wat we uitzenden is in principe mono.
IMG_1034Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1034Small.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1034Small.jpg

Dit zelfde doen we ook voor de min kabel.
IMG_1035Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1035Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1035.jpg

En ook hier weer op dezelfde manier de kabels aansluiten.
IMG_1036Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1036Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1036.jpg

Nog 1 afbeelding voor de duidelijkheid.
IMG_1038Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1038Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1038.jpg

Exact hetzelfde doe je ook voor het linker speaker kanaal.
Let hierbij weer op de kleurtjes. ;) en ook op waar je een male en waar je een female connector op knipt ;)
IMG_1039Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1039Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1039.jpg

Gefeliciteerd, je hebt de kabels nu succesvol geknipt om ervoor te zorgen dat we een signaal hebben voor onze versterker/subwoofer.
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Stap 4) Kabel naar achter leggen langs de rechterdorpel
Je kunt nu de kabel door het gat in de ruimte waar je radio eerst zat naar achter trekken en voorzichtig wegwerken achter je dashboard langs richting het portier.
IMG_1051Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1051Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1051.jpg

Wanneer je de kabel naar rechts hebt weggewerkt achter je dasbhoard en dashboardkastje langs kun je deze achter het stuk plastic naast je voeten (portierzijde) wegwerken om zo onder je dorpel terecht te komen.
IMG_1052Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1052Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1052.jpg

Als je de kabel achter het plastic deel langs hebt geleid naar de dorpel kun je deze met je vingers gewoon onder het dorpel drukken.
Op de foto zie je een remote kabel maar hetzelfde principe geld voor de signaalkabels.
IMG_1047Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1047Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1047.jpg

Dit doe je tot je bij je achterbank bent aangekomen.
De kabels gaan we namelijk samenbrengen onder de achterbank.
Je kunt de achterbank losmaken door aan de voorkant van de zitting deze omhoog te duwen.
IMG_1040Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1040Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1040.jpg

Je ziet dat de zitting loskomt van de leuning.
IMG_1041Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1041Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1041.jpg

De kunt vervolgens de zitting omklappen zodat deze rechtop blijft staan.
Jaja, de jongens bij Volkswagen zijn zo gek nog niet :)
IMG_1042Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1042Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1042.jpg

Je kunt nu je signaalkabel onder de achterbank leggen en verbinden met de rode en witte connector op de draadboom welke aan de versterker/subwoofer vastzit.

IMG_1054Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1054Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1054.jpg

En als je een beetje stevige vingers hebt krijg je de kabel onder de gehele dorpel door, en voila
Zie je niets meer van waneer de zitting naar beneden gaat.
IMG_1055Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1055Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1055.jpg

En aansluiten maar.
IMG_1056Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer%20TS-WX77A/IMG_1056Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1056.jpg

Stap 5) Je versterker voorzien van een inkomend aan/uit signaal.
We moeten ervoor zorgen dat onze versterker/subwoofer begrijpt wanneer hij zichzelf in moet schakelen.
Dit doen we met de blauw/witte remote kabel (Met de 0,5 A zekering, die kabel ja).
Ons doel is niet meer dan een heel light + signaal geven over deze kabel wanneer wij willen dat de versterker/subwoofer word ingeschakelt.
Technisch gezien zou je dit signaal af kunnen tappen van het contact slot, over de zogeheten geschakelde plus, zodat wanneer je je contact aanzet, deze een signaal zou krijgen.
Maar het allermooiste is als de versterker alleen aangaat wanneer de radio speelt.
Als de radio uitstaat heeft het aanhouden van de versterker ook niet zoveel zin, want hij zal nooit muziek gaan spelen.
Op veel aftermarket radio's zit een kant en klare stekker voor dit signaal, maar helaas hebben we een RNS-315 die niet zo aftermarket vriendelijk is en al helemaal niet er vanuit gaat dat we gaan spelen met electronica in de auto en het misschien wel eens niet zo eens kunnen zijn met de hoeveelheid bas die de radio over zijn standaard speakers levert.
Toch is er een oplossing met de radio als signaalvoorziener.
Zoals ik zei gaan we even een stukje terug in de tijd, we hadden het over een blauw blokje achterop de quadlock stekker, welke was bedoeld voor een CD Wisselaar.
Op deze stekker zit 1 connectie welke een remote signaal moet zijn voor een CD wisselaar.

Tecnisch gezien kun je een CD Wisserlaar en een versterker beschouwen als een zelfde soort apparaat, ze willen allebei een remote signaal ontvangen voordat ze zichzelf inschakelen en stroom gaan vragen van de accu.
Als je goed kijkt op de radio zelf zie je een sticker met uitleg over alle connecties.
Hierop staat dat er voor het blauwe blokje (CD-EXT) een CTRL connectie is.
Ofteweel een remote signaal :)
Helaas is het lastig om aan een speciale connector te komen die hierin kan, maar voor de hobbybob is er ook een oplossing.
De makkelijke oplossing gaan we nu behandelen.

Eerst leggen we de remote kabel naar voren onder de dorpel langs, en achter het dashboardkastje langs totdat we deze in het gat van de radio hebben liggen.
Wanneer we die hebben knippen we de bestaande connectors van deze kabel af.
IMG_1058Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1058Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1058.jpg

De remote kabel moet ook worden gestript zodat we een
De ader in de remote kabel is 0,75mm dik en de kabel met isolatie is 1mm dik.
Strip deze kabel dus op 0,75mm.
Deze kabel mag wat langerworden gestript, we hebben namelijk minimaal 1,5 cm, het liefst ietsje meer, ader nodig om goed door connector voor de CDWisselaar te kunnen voeren.
IMG_1057Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1057Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1057.jpg

We moeten nu minimaal dit effect hebben:
IMG_1060Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1060Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1060.jpg

Deze ader gaan we nu door het correcte gaatje doorvoeren zodat deze een stukje uitsteekt aan de andere kant van de connector.
Omdat we geen miniconnector hebben om in het gaatje vast te zetten moeten we het doen met de kabel klemduwen als de connector op de radio word gezet, zorg er dus voor dat je de kabel aan de andere kabels vastzet met een tiewrap, plakband, tape, ijzerdraadje, iets....
Dit zorgt ervoor dat er niet heel erg aan de kabel getrokken kan worden waardoor hij uit het gaatje zou kunnen vallen.
Op de foto zie je de blauw/witte kabel in het midden bovenin van het blauwe blok gedrukt zitten.
IMG_1061Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1061Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1061.jpg

Controleer of de ader aan de andere kant inderdaad een stukje uitsteekt, als dit zo is en je hebt de kabel vastgemaakt aan de andere kabels dan kan de quadlock connector worden bevestigd achterop de RNS315 en kan de radio worden teruggebouwd.
Voor het terugbouwen kan de radio worden teruggezet in het gat, de 4 torx schroeven weer worden vastgedraaid en de pianolak rand kan weer worden teruggeklikt.

Stap 6) Je versterker/Subwoofer voorzien van + en -

Om de subwoofer nu echt te kunnen gebruiken hoeven we alleen de voedingskabels aan te sluiten en de kabelboomconnector op de versterker/subwoofer vast te klikken.
Klik eerst de kabelboomconnector vast op de subwoofer zoals in de afbeelding hieronder

IMG_1043Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1043Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1043.jpg

We kunnen nu de voedingskabel aansluiten.
Het is mogelijk om de voedingskabel aan te sluiten in de zekeringkast.
Dit is ook eerder hier op het forum besproken.
Maar bij voorkeur sluiten we de + kabel direct op de accu aan.
Hievoor zal de kabel vanuit de motorruimte naar binnen moeten worden gelegd.

Hoe je dit goed moet doen word uitgelegd op deze pagina:
VWForum.nl • Toon onderwerp - [Info] Doorvoer voedingskabel Polo 6R 2010 • Handleidingen en tutorials - [Info] Doorvoer voedingskabel Polo 6R 2010

Ook dit is eerder op het forum voorbij gekomen.
Maar, als je net als mij elke 15 minuten werd onderbroken door sneeuwval en wat moeite had om ruitenwissers en bedekkingen zonder schade weg te halen, maar toch haast had om het aan te sluiten. is er nog een oplossing.
Ik ben hier niet trots op, maar ik werd zo gek van de sneeuwval en onderbrekingen steeds dat ik dit als snelle oplossing heb gebruikt, en er inmiddels eigenlijk niet meer naar kraai.
Maar van de zomer ga ik dit omzetten naar de goed methode, zoals op de eerder genoemde webpagina word uitgelegd.

Ik heb de plus kabel langs een kleine kier bij je deur en wielkast gelegd.
Als je deze een beetje hoog doordrukt komt deze precies bovenin het randje bij je motorruimte terecht bij je zijscherm.
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Zo ik ga even tukkie doen, het laatste stukje komt morgenochtend ;)
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Stap 6) + en - Kabel aansluiten.

We kunnen nu de voedingskabel aansluiten.
Het is mogelijk om de voedingskabel aan te sluiten in de zekeringkast.
Dit is ook eerder hier op het forum besproken.
Maar bij voorkeur sluiten we de + kabel direct op de accu aan.
Hievoor zal de kabel vanuit de motorruimte naar binnen moeten worden gelegd.

Hoe je dit goed moet doen word uitgelegd op deze pagina:
VWForum.nl • Toon onderwerp - [Info] Doorvoer voedingskabel Polo 6R 2010 • Handleidingen en tutorials - [Info] Doorvoer voedingskabel Polo 6R 2010

Ook dit is eerder op het forum voorbij gekomen.
Maar, als je net als mij elke 15 minuten werd onderbroken door sneeuwval en wat moeite had om ruitenwissers en bedekkingen zonder schade weg te halen, maar toch haast had om het aan te sluiten. is er nog een oplossing.
Ik ben hier niet trots op, maar ik werd zo gek van de sneeuwval en onderbrekingen steeds dat ik dit als snelle oplossing heb gebruikt, en er inmiddels eigenlijk niet meer naar kraai.
Maar van de zomer ga ik dit omzetten naar de goed methode, zoals op de eerder genoemde webpagina word uitgelegd.

Ik heb de plus kabel langs een kleine kier bij je deur en wielkast gelegd.
Als je deze een beetje hoog doordrukt komt deze precies bovenin het randje bij je motorruimte terecht bij je zijscherm.
IMG_1062Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1062Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1062.jpg

Vervolgens heb ik de kabel achter dit stuk plastic langs gelegd, aan de portierzijde naast je voeten. (het stuk plastic waar ook de hendel voor je motorkap op zit.
IMG_1063Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1063Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1063.jpg

Net zoals bij de andere kabels, welke aan de rechterkant van de auto zijn gelegd, kun je deze ook weer naar je achterbank gaan leggen en overal onder je dorpel door duwen. Rond de voorstoelen word dit iets lastiger, maar met een beetje doorzettingskracht kom je er wel :)
IMG_1064Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1064Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1064.jpg

IMG_1065Small.jpg

http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1065Medium.jpg
http://spaniard.nl/polobgt/Other/Pioneer TS-WX77A/IMG_1065.jpg

Breng de kabel tot onder je bank en sluit deze vervolgens aan op de rest van de gele plus kabel.
Dit is het stukje dat op de kabelboom vastzit die naar je versterker/subwoofer loopt.

Vervolgens hebben we in de motorruimte het stuk gele pluskabel waar de ring/oog aan zit.
Haal het plastic beschermkapje bovenop je accupolen los, zodat je de verschillende aangesloten + kabel lijnen kan zien.
en bevestig vervolgens de + kabel op 1 van deze polen.
Leg de kabel iets naar voren zodat je het kapje weer netjes terug kan plaatsen zonder dat je hoeft te boren en zagen.
En voila :)
IMG_1068Small.jpg


Dan nog de - kabel.
Deze maak je vast aan een stuk van je carroserie (De metalen delen ja) die in verbinding staat met je - accu pool.
Bij voorkeur gebruik je hiervoor een stuk carroserie bij je achterverlichting of een bout bij je achterbank waar je riemen aan vast zitten.
Maar ik kreeg met geen mogelijkheid de bouten van de achterbank los, met 2 man aan staan sjorren, ging hem niet worden.
En ik wilde ook niet alles los gaan trekken achterin, de auto was nog maar 2 uur oud :(

We vonden een kleinen schroef die in je achterbak ruimte zit, op het plastic vlak onder je klep.
De bout staat in verbinding met carroserie die in verbinding staat met de - accu pool, dit werkt dus!
Je moet het metalen vork stukje op de - kabel bij de versterker vandaag ietsje ombuigen om deze daar te kunnen monteren, maar dit is geen probleem.

Ik zie dat ik hier nog geen foto van heb, ik zal deze proberen in de komende week te maken.
Dan zien jullie waar hij bij mij aangesloten zit.

Dan als allerlaatste, de remote, het kastje met de knopjes ;)
Deze kun je ook onder je bank door leggen en bijvoorkeur onder je bekleding door.
IK heb een klein stukje kabel bloot liggen tussen mijn bank en mijn middenarmsteun.
Hier zie je bijna niets van.
Ik ga het binnenkort onder mijn bekleding doorleggen, voor het net ;)
Je kan ook de remote in je kofferbak laten liggen nadat je hem goed hebt afgesteld.
The choice is yours wat je met de remote wilt doen.
Ook hier moet ik nog even foto's van maken.
Binnenkort een update met de laatste dingen dan maar Big Grin

Je bent nu klaar om je audio installatie te gaan testen :)

Let op, nog een aantal dingetjes.
Omdat we de remote kabel op de radio hebben aangesloten zal de versterker nog even actief blijven nadat je de auto hebt uitgezet.
Dit komt omdat de radio nog een minuut of 15 - 30 aan blijft staan nadat je het contact uit hebt gezet.
De versterker/subwoofer gaat daarna mee uit met de radio.

Als je je radio snel aanklikt nadat je je contact uit hebt gezet zie je ook dat deze gelijk aan staat en niet meer het VW logo geeft bij het opstarten.
Dit komt omdat hij stiekem helemaal niet uitstond.

Ik weet dat de - kabel misschien niet zo netjes weggewerkt zit bij mij, en de + kabel ook niet.
Maar let wel, de auto is lease, al te veel hakken boren en zagen mag niet.
En ik werd tijdens het inbouwen aan de lopende band door gestoord onderbroken, door het weer en andere dingen.
En er was haast bij gemoeid, tegelijkertijd ook nog foto's maken voor dit topic.
Niet de ideale situatie.

Ik bouw al langer audio in en heb ook behoorlijk grappige dingen gemaakt in het verleden die wel netjes zijn weggewerkt.
Stuur dus aub niet reacties van, oh wat zit het kut weggewerkt zo bla bla, daar schiet niemand wat mee op, en ik weet het.
Dit ga ik binnenkort bij mijzelf ook netjes op lossen, en wie weet maak ik dan ook wel foto's om te laten zien hoe het wegwerken van de + en - supergoed moet.

Ik mis nog meer foto's zie ik, nu ik mijn tekst heb geschreven.
Ik zal de komende tijd proberen hier en daar extra foto's bij te plaatsen en wat meer verduidelijking te geven.

Als je vragen hebt, reageer even op dit topic zodat de rest van de forumgebruikers ook je vragen kan zien, beantwoorden of misschien zelfs met het antwoord mee kan genieten.
Je mag me ook een PM sturen, dat is geen probleem.
Als het een hele interessante vraag is zal ik hem ook bij dit topic erbij zetten met het antwoord zodat de rest er ook wat aan heeft.
Hou dit topic de komende tijd nog even in de gaten als je geinteresseerd bent, updates are coming!!

veel succes met inbouwen jongens, ik hoop dat deze tutorial al vast wat hulp kan bieden.
Ik kan de stereo installatie eventueel ook laten horen op de aankomende meet van 28 april.
Tot nu toe lijkt het erop dat ik er gewoon bij kan zijn, dus voor de geinteresseerden.

Stuur me evt een PM als je wilt weten of ik er ben.

Stay tunes for more updates in the coming weeks.
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Ik denk zo maar dat dit het grootste forum tutorial to date is, nu al.
En er komt nog meer Big Grin
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Donatello

Actief lid
4 september 2012
853
32
28
Land
Netherlands
Duidelijk allemaal maar toch zie ik veel dingen die veel makkelijker hadden gekunt, zo had je beter alle kabels langs de bestuurderskant kunnen doen, daar zit namelijk een zekeringskastje en met een multimeter controlleren welke lege zekering wordt ingeschakelt wanneer het contact aan gaat en hier de voeding vandaan halen ipv een draad naar de motorruimte te leggen. Dan heb je aan/uit en voeding tegelijk.

En ipv de speaker draden door te knippen kan je van die knijpblokjes gebruiken om zo het signaal af te tappen (heb je bij een automaterialenzaak hoogwaardige blokjes speciaal voor geluid voor zodat het signaal niet stoort)

Tevens mis ik hoe en waar jij de remote van de subwoofer hebt neergelegt en de kabel hebt aangesloten en hoe je de subwoofer zelf hebt gemonteerd of dat deze los ligt?

Verder duidelijke handleiding en foto's zijn altijd goed!
 

Bas

Voormalig teamlid
15 november 2009
5,604
25
143
30
Venlo
Bedankt voor deze super HOW-TO een hele goede aanvulling voor het forum, Super!
 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Duidelijk allemaal maar toch zie ik veel dingen die veel makkelijker hadden gekunt, zo had je beter alle kabels langs de bestuurderskant kunnen doen, daar zit namelijk een zekeringskastje en met een multimeter controlleren welke lege zekering wordt ingeschakelt wanneer het contact aan gaat en hier de voeding vandaan halen ipv een draad naar de motorruimte te leggen. Dan heb je aan/uit en voeding tegelijk.

En ipv de speaker draden door te knippen kan je van die knijpblokjes gebruiken om zo het signaal af te tappen (heb je bij een automaterialenzaak hoogwaardige blokjes speciaal voor geluid voor zodat het signaal niet stoort)

Tevens mis ik hoe en waar jij de remote van de subwoofer hebt neergelegt en de kabel hebt aangesloten en hoe je de subwoofer zelf hebt gemonteerd of dat deze los ligt?

Verder duidelijke handleiding en foto's zijn altijd goed!


Precies, knijpblokjes had ook gekund, maar die hadden ze niet meer bij een toko vlakbij mij.
En ik had een deadline xD
Op zich is hier ook niets mis mee, zo leren mensen ook dat netjes doen :) het is allemaal weer netjes terug te klikken zo, ik vond het wel wat hebben.
En ik was bang voor een onzuiver signaal. Maar goed daar valt over te discussieren.

Ja de montage van de Subwoofer moet ik nog een stukje over schrijven, zoals ik zij, het is nog niet helemaal af.
Ik heb het zo gemonteerd dat er niet is geschroefd en geboord.
Gewoon transportblokken, hier komen nog foto's van.
Maar het werd een beetje laat gister.

En ik ben wat stukken kwijt geraakt door ruzie met de editor van dit forum :(

Ik ben het niet zo eens met dat zekeringkastje verhaal.
Ik heb alle open aansluitingen bij mij geprobeerd, en dat waren er maar heel weinig die er over waren bij mij :S geen idee waarom, maar echt niet zoveel als ik op andere foto's zie op het forum.
Dus daar had ik niets aan.
Ik had maar 1 die een + gaf, maar ook zonder contact aan geloof ik, dus daar had ik ook niet zoveel aan.
En ik had geen connector kunnen regelen om op die + kabel te knippen zodat hij hier op kon, zelfde geld voor remote kabel.
Dus dat was ook niet ideaal.

Daarnaast komt nog dat direct op de accu ten alle tijden de voorkeur heeft ;)
Dus op dat punt ben ik het niet helemaal met je eens.
Maarja :) dat moet kunnen toch?

Jouw optie is ook niet verkeerd, maar dat ging hem bij mijn auto echt niet worden.
Ik wilde zelf eerst ook gaan voor de zekeringkast hoor, met name voor het gemak.
Maar helaas :(
Zat nog te kijken op foto's van andere die hem zo hadden aangesloten, maar die poorten waren bij mij al in gebruik voor andere dingen :(

Dit komt er nog bij.
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Bedankt voor deze super HOW-TO een hele goede aanvulling voor het forum, Super!

Ik was het even zat vanacht met typen en dingen kwijt raken steeds, dus ik laat het van het weekend even zo.
Ik hoop van de week nog een moment te hebben om de gaten op te vullen en de missende dingen erbij te zetten.

Plus een laatste paar foto's natuurlijk, ter verduidelijking.

Wat Donatello zegt ga ik een aantal dingen van mee pakken ook.

Komt goed, updates will come!
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

Spaniard

Lid
17 maart 2013
123
14
18
Land
Netherlands
Wow! Door deze uitleg wil ik direct dezelfde woofer inbouwen! Respect man.

thanks :)

hij word nog aangevuld en bijgewerkt in de toekomst hoor.
mis nog een paar kleine dingen.

veel succes als je aan de inbouw gaat beginnen ;)
ik hoop dat je wat aan mijn info hebt.
 
VW  Polo 6R Blue GT, Polo 6C GTI  1.4 TSI ACT, 1.8 TSI 

bb2k10

Nieuw lid
16 maart 2013
16
0
0
Leeuwarden
SUper tutorial, nu nog wachten tot ik weer een polo heb. En dan maak ik weer een garage aan, zag dat de vorige weg was. Ik had de foto's van de vorige Polo verwijderd.
 

Djaggo

Lid
5 juli 2012
797
2
18
Amersfoort
Ziet er goed uit
Ik snap alleen niet waar die bl/w kabel precies moet aansluiten want de plek die jij aangaf boven in de rij waar de gele in de hoek staat heb ik geen stroom wel direct daaronder maar die gaat bij mij niet uit klopt dit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

witalik

Lid
16 februari 2010
267
0
16
Mooie how-to. Zitten die kabels nog steeds netjes onder de dorpel of trillen ze er tijdens een paar ritjes toch uit naar onder ? Ik snap alleen niet waarom er nu van de Rechter EN de linker achtespeaker signaal is gepakt ? Er is toch maar van 1 speaker signaal nodig ?

En ik vind het juist netjes om met ader hulsjes te werken in plaats van die gekke in knip blokjes. Uiteindelijk komt er altijd ellende van is mjn idee. Nu zit het gewoon degelijk met een goeie verbinding. Ik sta er alleen van de kijken dat die plus kabel zo dun is ?

En het is naar mijn idee zeker wel logisch om signaal en voeding te scheiden in de auto. Misschien heb je er nu geen last van omdat het vermogen niet echt heel spannend is, ook wel te zien aan de dunne voedings kabel. Maar ik heb vaak zat meegemaakt dat mensen dat ook niet deden en dan heb je dus mooi een ruis op je signaal die je hoort als de radio volume uit staat die lekker meezingt op de snelheid van je dynamo.

@ Djaggo : Dit signaal komt uit de radio he, ik weet niet of je op het stekkenblok meet maar dan kan het kloppen dat er geen spanning op staat, als deze niet in de radio zit. Deze lijkt mij uit de radio te komen om die 'wisselaar' in te schakelen.