iichel
Exclusive lid
De volgende how-to is gemaakt met schijfremmen in gedachten.
Schijfremmen en trommelremmen hebben in principe dezelfde lagers, maar een trommelrem demonteren is iets anders/lastiger dan een schijfrem.
We hebben nodig:
- 1 Polo 6R/6C (hoewel ik denk dat de 9N/9N3 hetzelfde systeem hebben)
- 1 nieuw wiellager 6Q0598611 (ik heb deze gekocht: klik) met dopje voor de naaf 1J0501249C (zat bij mijn set inclusief)
Gereedschap:
- 17mm dop voor de wielen
- haakje voor de dopjes op de wielbouten
- slotbout
- momentsleutel
- krik
- assteun (maak er een gewoonte van)
- Torx T30 voor de remschijf
- 16mm dop voor de remschijf
- 30mm 12-kant voor de naafbout
- platte schroevendraaier om het dopje van de naaf te hameren
- hamer om het dopje op te naaf terug te meppen

Goed, stap 1:
Auto op de krik, assteun eronder, wiel eraf halen

Stap 2:
Aan de achterkant van de remklauw zitten 2 16mm boutjes. Deze losdraaien.
De torx T30 in de remschijf loshalen. Ik heb de auto op de handrem gezet zodat de schijf en klauw in 1x los komen.
Het is erg belangrijk om de klauw nooit alleen aan de remleiding te laten hangen!
Daarna kun je met een platte schroevendraaier het dopje op de naaf eraf 'beitelen'.

Stap 3:
Met de 30mm 12-kant haal je de dop van de naaf los, en dan haal je het lager er zo af. Ik had niet eens m'n pully trekker nodig.

Inbouwen in omgekeerde volgorde.
Zet de naafbout vast met 70Nm + 30 graden draaien.
Wielbouten op 110Nm (lichtmetaal) of 90Nm (staal).
Succes!
Schijfremmen en trommelremmen hebben in principe dezelfde lagers, maar een trommelrem demonteren is iets anders/lastiger dan een schijfrem.
We hebben nodig:
- 1 Polo 6R/6C (hoewel ik denk dat de 9N/9N3 hetzelfde systeem hebben)
- 1 nieuw wiellager 6Q0598611 (ik heb deze gekocht: klik) met dopje voor de naaf 1J0501249C (zat bij mijn set inclusief)
Gereedschap:
- 17mm dop voor de wielen
- haakje voor de dopjes op de wielbouten
- slotbout
- momentsleutel
- krik
- assteun (maak er een gewoonte van)
- Torx T30 voor de remschijf
- 16mm dop voor de remschijf
- 30mm 12-kant voor de naafbout
- platte schroevendraaier om het dopje van de naaf te hameren
- hamer om het dopje op te naaf terug te meppen


Goed, stap 1:
Auto op de krik, assteun eronder, wiel eraf halen


Stap 2:
Aan de achterkant van de remklauw zitten 2 16mm boutjes. Deze losdraaien.
De torx T30 in de remschijf loshalen. Ik heb de auto op de handrem gezet zodat de schijf en klauw in 1x los komen.
Het is erg belangrijk om de klauw nooit alleen aan de remleiding te laten hangen!
Daarna kun je met een platte schroevendraaier het dopje op de naaf eraf 'beitelen'.

Stap 3:
Met de 30mm 12-kant haal je de dop van de naaf los, en dan haal je het lager er zo af. Ik had niet eens m'n pully trekker nodig.




Inbouwen in omgekeerde volgorde.
Zet de naafbout vast met 70Nm + 30 graden draaien.
Wielbouten op 110Nm (lichtmetaal) of 90Nm (staal).
Succes!
Laatst bewerkt: