Hoge olieverbruik oplossen

Goedendag,

Eigenaar van een polo GTI 1.4 TSI DSG 2012. Heb de auto ongeveer al 4 maanden. Vorige eigenaar gaf aan dat de auto geen druppeltje olie verbruikt.

ik vul de olie tot het midden en na circa 1,5d km kan ik ‘m weer helemaal bijvullen. Heb er al sinds de aankoop zo’n 3200km mee gereden.

auto is bekend om de hoge olieverbruik, maar toch niet zoveel? Rijdt verder prima!

Iemand enig idee waar het probleem aan zou kunnen liggen en hoe dit opgelost kan worden. Hoge verbruik door turbo? Gelezen dat het vervangen van de oil injectors het probleem kan oplossen. Misschien dikkere olie? Heb een 5w 30 zojuist weer besteld van 5liter.

Zo is bij elke 15d km olie verversen toch niet meer nodig als ik ‘m elke keer moet bijvullen hahaha
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6r  1.4 TSI 
Particulier gekocht? Zo ja dan ben je flink voor gelogen als die 1 L op 1500km verbruikt.

Je kan een paar dingen controleren:
Je turbo kan kapot zijn, controleer even of er olie in de turboslangen zit (zit er altijd maar je ziet er snel genoeg als er te veel in zit)
Carterventilatie lek of kapot( weet niet precies hoe dit zit bij een 1.4)

Het meest voorkomende is toch wel zuigerveren/olie schraap veren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurgen6R en C3SS97
Zuigers en olieschraapveren zijn twee beruchte
Dankjewel en heb zojuist research gedaan. Ik las het volgende.

“wanneer de olieschraapveren versleten zijn, kan de olie tussen de cilinderwand en de olieschraapvoer komen, waardoor het in de verbrandingsruimte terecht komt. De olie wordt vervolgens verbrand, wat blauwe en zwarte rook uit de uitlaat als gevolg heeft”

“Blauwe rook is van motorolie dat direct onverbrand in de uitlaat terecht komt en verdampt.”

“Bij zwarte rook heeft de olie meegedaan aan het verbrandingsproces en verlaten de verbranden olieresten in de vorm van zwarte roet de uitlaat”

Dit is gelukkig bij niet het geval. Ik ga nog even verder lezen over de zuigers. Bedankt

 
Volkswagen  Polo 6r  1.4 TSI 
Particulier gekocht? Zo ja dan ben je flink voor gelogen als die 1 L op 1500km verbruikt.

Je kan een paar dingen controleren:
Je turbo kan kapot zijn, controleer even of er olie in de turboslangen zit (zit er altijd maar je ziet er snel genoeg als er te veel in zit)
Carterventilatie lek of kapot( weet niet precies hoe dit zit bij een 1.4)

Het meest voorkomende is toch wel zuigerveren/olie schraap veren.

Ja particulier gekocht. Een gozer die werkt bij de Porsche dealer. Auto is dealer onderhouden. Ik dacht dit moet wel goed komen hahaha. Helaas niet het geval.

Als mijn turbo kapot zou zijn, dan had ik ook problemen moeten ervaren met de snelheid en/of optrekken toch? ik heb daar verder geen last van. Laatst nog 220 mee gereden.

Ik ga even de turboslangen controleren kijken of er veel olie in zit. Ik controleer ook altijd de parkeervakken die ik verlaat om te kijken of er olie heeft gelekt, maar heb tot op heden niks gezien.

Stel het zijn de zuigerveren, wat zou dit dan kunnen kosten volgens jullie?

nog hartstikke bedankt voor de snelle reacties.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.4 TSI 
lekkage ga je ook niet snel opmerken bij een polo. Er zit een bodemplaat onder je motor met maandverbandjes erop. Trek voor de gein eens je bodemplaat er af, dan kan je betere conclusies trekken.
 
Polo  6c  Verkocht 
Ja particulier gekocht. Een gozer die werkt bij de Porsche dealer. Auto is dealer onderhouden. Ik dacht dit moet wel goed komen hahaha. Helaas niet het geval.

Als mijn turbo kapot zou zijn, dan had ik ook problemen moeten ervaren met de snelheid en/of optrekken toch? ik heb daar verder geen last van. Laatst nog 220 mee gereden.

Ik ga even de turboslangen controleren kijken of er veel olie in zit. Ik controleer ook altijd de parkeervakken die ik verlaat om te kijken of er olie heeft gelekt, maar heb tot op heden niks gezien.

Stel het zijn de zuigerveren, wat zou dit dan kunnen kosten volgens jullie?

nog hartstikke bedankt voor de snelle reacties.
Turbo hoeft da niet minder te werken, maar de keerring die de olie buiten houd kan er uit liggen.

Indien het zuigerveren zijn kom je op een gedeeltelijke revisie, dan moet je hele blok open.
Reken dan maar op een paar duizend euro
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
1.4TSI die rookt. Dat is het zelfde als sterren bij de nacht horen...

Je kan wel vanalles gaan uitsluiten, maar als je de auto nog niet zo lang hebt, zou ik als eerste terug gaan naar de verkoper. Ondanks dat hij geen verkoop bedrijf is, kan hij wel degelijk vervolgd worden voor het verkopen van een ondeugedelijk product. Misschien is de verkoper verstandig en doet hij je een tegemoedkoming.

Mocht dit alles, en vraag dit voorde zekerheid even na bij de rechtsbijstand, niet werken, dan zit er maar 1 ding op: Opzoek naar een expert!

Persoonlijk verwacht ik dat je aan een motorrevisie mag gaan denken... de 1.4TSI staat bekend om zuigerveren die vast gaan zitten in de groeven. Hierdoor krijg je van allerlei rare problemen/storingen (olie en kathalysator gaan niet samen).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!