Hoe onderhouden jullie je wagens? 15dkm of 30dkm?

Net een nieuwe AW maandje of 8 geleden, en inmiddels tikken we bijna de 15dkm aan.

Ik overweeg om elke 15dkm de olie te laten verversen, ipv de 30dkm dat het mee 'hoort te kunnen gaan', want ja je hoort vaak genoeg dat olie echt geen 30dkm mee kan gaan, ondanks wat er geadverteerd word.

De beurten om de 30-dkm kosten 330 euro bij volkswagen, en da's best pittig. Gelukkig kun je enkel de olieservice aanvragen, en dat kost 205 euro. Mijn overweging is dus:
15 dkm: olieservice
30 dkm: olieservice + inspectieservice
45 dkm: olieservice
60 dkm: olieservice + inspectieservice

en zo verder, totdat we bij de 100dkm komen. Tot die 100 dkm komen we neer op 3 olieservice 'tussenbeurtjes', die wellicht een beetje overbodig zijn, maar zeker zullen schelen in de slijtage en er word intussen ook vast wel gekeken naar kleinigeidjes die direct op zullen vallen.

Wat vinden jullie?
 
Volkswagen  Polo AW Full R-Line  1.0 TSI 135PK DSG 
Als autotechnicus lees ik ook vaak vakbladen, de geleerden zeggen eigenlijk toch dat de interval van 30.000 te ruim is voor de kwaliteit van de olie, mijn eigen auto (Hybride) heeft van de fabrikant zelfs gewoon een 15.000 km interval gekregen terwijl de motor niet eens 100% van de tijd draait, zegt mij ook genoeg. Ik zou ten alle tijden kiezen voor 15.000 interval of 1x per jaar als je de kilometers niet rijdt.

Tevens ben ik zelf wel fan van het 'flushen' van de motor bij elke beurt. Ik zie daar echt resultaat van terug.
 
Als autotechnicus lees ik ook vaak vakbladen, de geleerden zeggen eigenlijk toch dat de interval van 30.000 te ruim is voor de kwaliteit van de olie, mijn eigen auto (Hybride) heeft van de fabrikant zelfs gewoon een 15.000 km interval gekregen terwijl de motor niet eens 100% van de tijd draait, zegt mij ook genoeg. Ik zou ten alle tijden kiezen voor 15.000 interval of 1x per jaar als je de kilometers niet rijdt.

Tevens ben ik zelf wel fan van het 'flushen' van de motor bij elke beurt. Ik zie daar echt resultaat van terug.
Precies dit. 30k is echt veel te lang. Zowel de Polo van de vrouw als m'n eigen Passat krijgen elke lente een beurt. Voor de Passat (2.0 TDI PD) betekent dit elke 15k/20k een beurt, voor de Polo elke 10k (hooguit). Alle filters worden ook vervangen. Daarbij wordt er ook geflushed (https://www.forte-benelux.com/product/new-generation-motor-flush/) en om de keer getroeteld (https://www.forte-benelux.com/product/top-end-treatment/).

De monteurs die ik ken geven vaak ook de lange intervallen de schuld van veel problemen die ontstaan met de verschillende (slechte) motoren.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Ik zou wel eens echte op empirisch statistisch gebaseerd onderzoek willen zien ipv dit soort anecdotische verhalen; mijn gut feeling is dat die op weinig meer gebaseerd zijn dan het "gevoel" dat zo'n interval niet goed kan zijn. Als dat echt zo was, zou de fabrikant er niet voor kiezen lijkt me. Bovendien, dat interval geldt alleen wanneer je enigszins normaal rijdt, niet al te veel korte ritjes maakt of met iets achter je auto rijdt. In die gevallen krijg je zeer waarschijnlijk eerder een waarschuwing dat het tijd is voor onderhoud.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Tegenwoordig meet de sensor voor het oliepeil ook de oliekwaliteit. Als je veel korte stukjes rijdt, of als de motor niet vaak goed op temperatuur komt, zal de auto de olieservice naar voren halen.
De longlife onderhoudsbeurten zijn dus volgens variabele intervallen. Staat al het goed is in de handleiding, en in je serviceplan. RTFM Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!