Het motorseizoen

Dat ligt eraan hoe oud je bent. Ik weet de regels niet uit mijn hoofd maar er zijn nu 3 rijbewijzen (superlicht / licht / zwaar Stick Out Tongue) waardoor je op een hele lichte motor moet beginnen als je (volgens mij) jonger dan 24 bent. Dan kan je elke 2 jaar je rijbewijs bijwerken naar een stap hoger totdat je op een zware motor mag rijden. Voorheen was licht 25kw als ik me niet vergis, hoe dat nu zit weet ik niet.

Hier staat e.e.a. uitgelegd: Motorrijbewijs (rijbewijs A1, A2, A) | Rijbewijs | Rijksoverheid.nl
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Dat ligt eraan hoe oud je bent. Ik weet de regels niet uit mijn hoofd maar er zijn nu 3 rijbewijzen (superlicht / licht / zwaar Stick Out Tongue) waardoor je op een hele lichte motor moet beginnen als je (volgens mij) jonger dan 24 bent. Dan kan je elke 2 jaar je rijbewijs bijwerken naar een stap hoger totdat je op een zware motor mag rijden. Voorheen was licht 25kw als ik me niet vergis, hoe dat nu zit weet ik niet.

Hier staat e.e.a. uitgelegd: Motorrijbewijs (rijbewijs A1, A2, A) | Rijbewijs | Rijksoverheid.nl

oh dat is voor mensen die < 24 zijn dat is voor mij niet meer van toepassing ik ben allang die leeftijd voorbij ;)

begrijp ik het goed dat als je ouder dan 24 bent je dan op alle categorieën mag rijden?
 
Je mag nu op je 17e beginnen met rijlessen voor de motor. Vanaf je 18e mag je examen doen. Je moet dan 3 examens doen:
1. Theorie-examen
2. Voertuigbeheersing (slalommen, 8-tjes draaien etc.)
3. Verkeersdeelneming

Dan krijg je een rijbewijs tot een bepaald vermogen, ik geloof 11 KW.
Dan moet je twee jaar dit rijbewijs hebben, dan mag je examen doen voor de 2e klasse: tot 25 KW. Dit is 1 examen; verkeersdeelneming.
Dan moet je twee jaar dit rijbewijs hebben, dan mag je examen doen voor de 3e klasse: >25 KW. Dit is 1 examen; verkeersdeelneming.

Uiteraard kost ieder examen ongeveer 240 euro, lang leve verkeersveiligheid....
Vanaf je 20e mag je wel direct examen doen voor de 2e klasse (25 KW), theorie en voertuigbeheersing komen hier uiteraard nog bij.

Zoals ik al eerder zei: de nieuwe regeling heeft motorrijden voor 'jongeren' zeer onaantrekkelijk gemaakt.

Nu ben ik wel een voorstander van het beginnen op lichte motoren (tot 25 KW), aangezien deze snel zat zijn. En motorrijden is iets wat je toch echt moet leren. Maar om twee jaar lang rond te crossen op een 11 KW machientje (veredelde crossbrommers) is een beetje overdreven naar mijn mening.
 
dan is het eerlijk gezegd niet zo interessant om al op je 18e te gaan lessen...ik zou dan wachten tot je minimaal 22 bent...als je echt persé motor wilt rijden op je 18e sja...
ik zie het enigste voordeel alleen dat je rij ervaring opdoet...je moet namelijk om de 2 jaar en herexamen doen (kost $$$)

Ik ga deze week beginnen aan mijn AVB lessen...ben reuze benieuwd hoe het gaat verlopen..
Hoeveel lessen hebben jullie gehad? AVB en AVD dan? ik zelf heb 12 AVB en 12 AVD in het pakket genomen :)
 
Ik zat zelf ongeveer op 24 lessen totaal vanwege een aantal dingen. Ten eerste nooit (schakel)brommer/scooter gereden, ten tweede zijn er lessen uitgevallen (en examens) vanwege de relatief slechte winter (veel sneeuw). Daardoor extra lessen moeten nemen om bij te blijven, maar het was wel erg leerzaam om in de sneeuw te lessen Big Grin Vanwege de beperkte tijd heb ik daardoor met zowel warm weer (september) en koud/slecht weer (t/m eind januari) gereden.

AVB en AVD waren overigens in 1 pakket bij mij, gemixte lessen. Zo heb ik maar een uurtje geoefend met AVB alvorens ik al de weg op werd gestuurd :eek: Kneep hem wel even maar als je eenmaal in het verkeer zit merk je er helemaal niks van, had net zo goed in de auto kunnen zijn :)
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Nieuwe motor, Kawa gaat naar mijn vriendin en zelf dit speeltje gehaald!

qH4F7Za.jpg
 
JAAAAA Vandaag geslaagd voor mijn AVB examen!!! Ben echt zo blij! Big Grin

Tsja dat is in ieder geval 1 examen down...nu nog mijn Motor Theorie halen en uiteraard afrijden met AVD.
 
JAAAAA Vandaag geslaagd voor mijn AVB examen!!! Ben echt zo blij! Big Grin

Tsja dat is in ieder geval 1 examen down...nu nog mijn Motor Theorie halen en uiteraard afrijden met AVD.

Zo.. Dat doe je snel! Als ik het zo terug lees was je namelijk 3 dagen geleden nog niet begonnen. Congratz!
Was het moeilijk? Welke oefeningen moest je doen? Ben wel benieuwd, want ik wil binnenkort ook gaan beginnen.

Verkeersdeelname lijkt me niet zo lastig, maar bijzondere verrichtingen moet je even onder de knie krijgen..
 
Zo.. Dat doe je snel! Als ik het zo terug lees was je namelijk 3 dagen geleden nog niet begonnen. Congratz!
Was het moeilijk? Welke oefeningen moest je doen? Ben wel benieuwd, want ik wil binnenkort ook gaan beginnen.

Verkeersdeelname lijkt me niet zo lastig, maar bijzondere verrichtingen moet je even onder de knie krijgen..

Ook de bijzondere verrichtingen zijn niet heel moeilijk, onthoud altijd kijk waar je heen wilt!!!
 
Zo.. Dat doe je snel! Als ik het zo terug lees was je namelijk 3 dagen geleden nog niet begonnen. Congratz!
Was het moeilijk? Welke oefeningen moest je doen? Ben wel benieuwd, want ik wil binnenkort ook gaan beginnen.

Verkeersdeelname lijkt me niet zo lastig, maar bijzondere verrichtingen moet je even onder de knie krijgen..

Hey WobbleKid

dat klopt ik heb blokken van 4 uur gelest...
Maandag, Dinsdag, Woensdag en dan donderdag Examen...ik dacht eerst ook van damn dat is echt te snel, maar op de derde dag vallen de puzzelstukjes op zijn plaats!!
ik had
1. 8je :( die was echt klote...kan hem nog steeds niet super goed
2. Uitwijkoefening
3. Vertragingsoefening
4. Precisiestop
5. Noodstop
6. Langzame Slalom
7. Lopen met de motor

Alles ging goed behalve de 8je...ach ja who cares...de examinator gaf me gelijk een hand gefeliciteerd je bent geslaagd!!! YES Big Grin Big Grin dag kon niet meer stuk!
 
WOEEHOEEE GESLAAGD VOOR MOTOR THEORIE!!!! YESSSSS

AVB en Theorie nu in tha pocket!!

nu nog alleen de AVD lessen + Examen doen en dan kan ik eens rustig kijken naar zo'n motorfiets Big Grin
 
Pff gisteren AVD les ging echt kut....maar goed je kan ook niet teveel verwachten van je tweede les...maar wilde het toch even delen met jullie

Wat kon beter?
- Bochtjes te wijd genomen (te dicht tegen de rand)
- Toeteren ipv knipperlichten soms...maar 1 of 2x hoor
- Schakelen ging soms bagger af en toe van die stoten bij langzame straatjes...ik moet gewoon naar 1 schakelen maar ben soms te overmoedig (zoals je in de auto in zijn 2 de bocht neemt...beter terugschakelen naar 1)
- Instructeur was me even kwijt omdat ik een afslag had gemist
- Ik reed iets teveel als een fietser (teveel naar rechts)
- Snelheid mag wel iets vlotter

Wat ging wel goed?
- Verkeersborden zelfstandig lezen tijdens langzame straatjes(zelf beslissingen maken om links of rechts te gaan...dat moet je ook op het examen kunnen)
- in het tweede uurtje ging het bochtenwerk veel beter
- in en uitvoegen
- goed gekeken in zijstraten en knipperlichten als je inhaalt etc
- rijden over pijlen over de hals ging nu beduidend beter + Zebrapaden de zwarte lijnen etc ook
- Snelwegen en bochtenwerk ging prima
 
VANDAAG IN 1 x GESLAAGD VOOR MIJN AVD MOTORRIJBEWIJS!!! WOEEHOOOOO!!!
YESSSS ik ben zoooo blij dat ik die examinator wel dood kon knuffelen...maar het was 33 graden dus had ik het maar niet gedaan...

Morgen mag ik mijn A-rijbewijs aan laten maken bij de gemeente!!
Try the Bike: 29 Juni
Eerste rijles: 8 Juli
11 Juli AVB Geslaagd
22 Juli Theorie Geslaagd
01 Augustus AVD Geslaagd

Laat het weekend maar beginnen!!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!