Het grote 'Gooi het eruit' topic!

Vandaag mijn winterbanden erop gezet maar kwam tot een vervelende verrassing.
Links achter zaten nog maar 3 wielbouten. 2 waren er verdwenen waaronder mijn slotbout.
Gelukkig zaten ze wel op 11, 1 en 6 uur vast.
Wat ik vreemd vind is dat ik, toen ik ze erop gezet had, deze sleutel had gebruikt.
2016-11-22 22.35.58.jpg
Het is een soort momentsleutel waardoor je niet meer kracht erop kan zetten dan 120NM.
Deze heb ik geleend van een gerenommeerd bandenbedrijf die ze ook nog wel regelmatig gebruiken.
Na het vastzetten heb ik nog een stuk gereden met veel bochtjes en daarna heb ik alles nog een keer nagetrokken.
Toch ben ik 2 bouten kwijt. Rara, hoe kan dat?

Andere vraag: hoe heet deze sleutel. EDIT: een wringijzer zag ik net.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Eentje van VW? Zo ja zijn die niet universeel?
Nee, geen originele VW. Universeel lijkt mij van niet want dan ga je wel heel erg voorbij aan het principe. Dan zou iedereen met originele VW slotbouten alle andere VW slotbouten los kunnen halen.

zet je ze toevallig niet met wat vet vast? dat moet je niet doen.
Nee. vroeg een vriend van mij ook al. Ben wel een ramp met sleutelen maar zó erg nog net niet. Stick Out Tongue
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Vandaag dat hulpstuk terug gebracht en het voorval verteld. Waarschijnlijk is het volgende het geval.
Mijn velgen krijg ik er vaak maar moeilijk vanaf omdat mijn naaf een beetje verroest is.
De tip die ik kreeg was om de naaf even op te schuren voordat ik de velg erop zet.
Doe ik dat niet dan kan het zijn dat ik wel denk dat de velg stevig vast zit maar dat er wat roest tussen zit waardoor de velg een beetje scheef zit.
Door het rijden verdwijnt die roest waardoor er ruimte ontstaat en de moeren los kunnen gaan zitten.
Kan zomaar twee slagen schelen zeiden ze.

Rare vind ik wel dat ik totaal geen trilling e.d. heb gevoeld wat volgens mij wel moet als de velg niet helemaal goed zit.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: Ascari
Je hebt wel de juiste (kom/bolvormige) bouten voor je type velgen ? OEM Volkswagen velgen moeten andere bouten op dan andere merken velgen.

Echte Volkswagen-dealers hebben (een aantal) koffertjes vol met slotboutensleutels, hiermee kunnen ze alle VW slotbouten openen.
Ja, ik heb de juiste bouten.

Wat het ook kan zijn is dat nieuwe velgen nagetrokken moeten worden. Uit ervaring heb ik geleerd dat het spuiten van je velgen ervoor zorgt dat bij het rijden dat laagje verf tussen je naaf en velg verdwijnt, er ruimte wordt gecreëerd en de bouten langzaam los trillen.
Dit zijn geen nieuwe en gaan al een aantal seizoenen mee.

Vandaag maar alles nagelopen en waar nodig aangedraaid. Als het nu niet meer vast zit dan weet ik het ook niet meer.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!