Halminator
Nieuw lid
Beste mensen, ik zal me even voorstellen. Ik ben Marten en rijdt sinds een dik jaar in Oscar, mijn Polo Variant 1.4 uit 2000. Ik kocht hem voor 850 euro uit nood (ik liep financieel leeg op mijn Clio uit 2001) en hij bevalt me eigenlijk erg goed. Die 8-klepper is eigenlijk best prima. Geen enkele moeite met de heuvels vorig jaar in Wales. Ook gebruik ik hem om in te carcampen (zie foto). Ik houd niet van verlaagde auto's (ik zal de enige zijn op dit forum
) dus ik houd hem standaard op wat stickers van reisbestemmingen na.
Maarrrr ik heb een paar flinke problemen denk ik en hoop dat jullie uit ervaring me het een en ander kunnen vertellen. Oscar heeft verschillende problemen, maar de meest ernstige hebben met de koppeling of bak te maken. Sinds een jaar schakelt schakelt hij slecht bij stilstand. Als ik nog een beetje rol dan gaat ie prima in de 1, maar als ik rem en dan pas schakel, dan gaat hij in geen enkele versnelling meer. Bij koude start is het goed. Het lijkt op te spelen als de boel warmer wordt. De afgelopen twee dagen bij de garage deed 'ie het voor het eerst in een jaar prima (uiteraard). Ook schraapt hij nogal in de achteruit. Dat los ik nu op door de auto uit te zetten, in z'n achteruit te schakelen en dan weer te starten. Geen doen natuurlijk. Ook ratelt hij sinds twee dagen bij belasting. Je hoort het 't meest bij optrekken. Dit voel je soms ook licht in de koppeling. Het lijkt bij de bak/koppeling vandaan te komen, of in ieder geval daar uit de buurt.
Ik kom net van de monteur vandaan en hij kon me niet met zekerheid vertellen wat het is. Hij vermoedt de drijfstang as (kan dit kloppen?) en zijn collega vermoedt de bak. Ik zou het zelf niet weten, maar het lijkt logisch dat er wat met de bak is als je de problemen met schrapen en schakelen combineert met het ratelen bij het optrekken en het vermoeden van een van de twee monteurs. Of zou het toch een koppelingskwestie zijn? Ik weet dat VW zeker in die tijd erg slechte bakken had.
Ik zit dus nu met de kwestie: houd ik hem of kijk ik voor iets anders? De bak of koppeling is niet het enige. Ook de motorsteun bij de bak is versleten en er zijn nog een paar dingetjes. Op zich wil ik best wat geld uitgeven, maar het moet wel redelijk blijven. Hij is bijna 21 jaar oud dus bij het vervangen van het ventieldopje is ie al economisch total loss. Daar heb ik dus niet veel mee. Het moet bij mij alleen wel met een euro of 800 ophouden.
Hebben jullie enig idee wat het ratelen en de schakelproblemen kunnen zijn? Alvast bedankt!
Trouwens nog even een toevoeging: ik heb last van een 'aandoening' dat ik nogal gek ben op oude auto's
Jaren 90 en begin 2000. Nieuwe auto's heb ik niets mee, kan er niet warm of koud van worden. Alleen loop ik meestal leeg op de onderhoudskosten van oude auto's want ik rijd een 20k per jaar.


Maarrrr ik heb een paar flinke problemen denk ik en hoop dat jullie uit ervaring me het een en ander kunnen vertellen. Oscar heeft verschillende problemen, maar de meest ernstige hebben met de koppeling of bak te maken. Sinds een jaar schakelt schakelt hij slecht bij stilstand. Als ik nog een beetje rol dan gaat ie prima in de 1, maar als ik rem en dan pas schakel, dan gaat hij in geen enkele versnelling meer. Bij koude start is het goed. Het lijkt op te spelen als de boel warmer wordt. De afgelopen twee dagen bij de garage deed 'ie het voor het eerst in een jaar prima (uiteraard). Ook schraapt hij nogal in de achteruit. Dat los ik nu op door de auto uit te zetten, in z'n achteruit te schakelen en dan weer te starten. Geen doen natuurlijk. Ook ratelt hij sinds twee dagen bij belasting. Je hoort het 't meest bij optrekken. Dit voel je soms ook licht in de koppeling. Het lijkt bij de bak/koppeling vandaan te komen, of in ieder geval daar uit de buurt.
Ik kom net van de monteur vandaan en hij kon me niet met zekerheid vertellen wat het is. Hij vermoedt de drijfstang as (kan dit kloppen?) en zijn collega vermoedt de bak. Ik zou het zelf niet weten, maar het lijkt logisch dat er wat met de bak is als je de problemen met schrapen en schakelen combineert met het ratelen bij het optrekken en het vermoeden van een van de twee monteurs. Of zou het toch een koppelingskwestie zijn? Ik weet dat VW zeker in die tijd erg slechte bakken had.
Ik zit dus nu met de kwestie: houd ik hem of kijk ik voor iets anders? De bak of koppeling is niet het enige. Ook de motorsteun bij de bak is versleten en er zijn nog een paar dingetjes. Op zich wil ik best wat geld uitgeven, maar het moet wel redelijk blijven. Hij is bijna 21 jaar oud dus bij het vervangen van het ventieldopje is ie al economisch total loss. Daar heb ik dus niet veel mee. Het moet bij mij alleen wel met een euro of 800 ophouden.
Hebben jullie enig idee wat het ratelen en de schakelproblemen kunnen zijn? Alvast bedankt!
Trouwens nog even een toevoeging: ik heb last van een 'aandoening' dat ik nogal gek ben op oude auto's



Laatst bewerkt:
Volkswagen
Polo 6N2