Voorstellen Halminator

Beste mensen, ik zal me even voorstellen. Ik ben Marten en rijdt sinds een dik jaar in Oscar, mijn Polo Variant 1.4 uit 2000. Ik kocht hem voor 850 euro uit nood (ik liep financieel leeg op mijn Clio uit 2001) en hij bevalt me eigenlijk erg goed. Die 8-klepper is eigenlijk best prima. Geen enkele moeite met de heuvels vorig jaar in Wales. Ook gebruik ik hem om in te carcampen (zie foto). Ik houd niet van verlaagde auto's (ik zal de enige zijn op dit forum :laughing:) dus ik houd hem standaard op wat stickers van reisbestemmingen na.

Maarrrr ik heb een paar flinke problemen denk ik en hoop dat jullie uit ervaring me het een en ander kunnen vertellen. Oscar heeft verschillende problemen, maar de meest ernstige hebben met de koppeling of bak te maken. Sinds een jaar schakelt schakelt hij slecht bij stilstand. Als ik nog een beetje rol dan gaat ie prima in de 1, maar als ik rem en dan pas schakel, dan gaat hij in geen enkele versnelling meer. Bij koude start is het goed. Het lijkt op te spelen als de boel warmer wordt. De afgelopen twee dagen bij de garage deed 'ie het voor het eerst in een jaar prima (uiteraard). Ook schraapt hij nogal in de achteruit. Dat los ik nu op door de auto uit te zetten, in z'n achteruit te schakelen en dan weer te starten. Geen doen natuurlijk. Ook ratelt hij sinds twee dagen bij belasting. Je hoort het 't meest bij optrekken. Dit voel je soms ook licht in de koppeling. Het lijkt bij de bak/koppeling vandaan te komen, of in ieder geval daar uit de buurt.

Ik kom net van de monteur vandaan en hij kon me niet met zekerheid vertellen wat het is. Hij vermoedt de drijfstang as (kan dit kloppen?) en zijn collega vermoedt de bak. Ik zou het zelf niet weten, maar het lijkt logisch dat er wat met de bak is als je de problemen met schrapen en schakelen combineert met het ratelen bij het optrekken en het vermoeden van een van de twee monteurs. Of zou het toch een koppelingskwestie zijn? Ik weet dat VW zeker in die tijd erg slechte bakken had.

Ik zit dus nu met de kwestie: houd ik hem of kijk ik voor iets anders? De bak of koppeling is niet het enige. Ook de motorsteun bij de bak is versleten en er zijn nog een paar dingetjes. Op zich wil ik best wat geld uitgeven, maar het moet wel redelijk blijven. Hij is bijna 21 jaar oud dus bij het vervangen van het ventieldopje is ie al economisch total loss. Daar heb ik dus niet veel mee. Het moet bij mij alleen wel met een euro of 800 ophouden.

Hebben jullie enig idee wat het ratelen en de schakelproblemen kunnen zijn? Alvast bedankt!

Trouwens nog even een toevoeging: ik heb last van een 'aandoening' dat ik nogal gek ben op oude auto's :cool: Jaren 90 en begin 2000. Nieuwe auto's heb ik niets mee, kan er niet warm of koud van worden. Alleen loop ik meestal leeg op de onderhoudskosten van oude auto's want ik rijd een 20k per jaar.
Oscar 2.jpgOscar 1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 
Welkom Marten. Hij bestaat dus nog wel degelijk, al is de vraag voor hoe lang ;)
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
klinkt als een koppeling die niet meer goed koppelt en ontkoppelt en/of de synchromesh van de achteruit
Dat is een beetje onzin, vind je niet? Stick Out TongueStick Out TongueStick Out TongueStick Out Tongue de achteruit is niet gesynchroniseerd ;)

Ik zeg, net als @joosspekloos, inderdaad je koppeling/drukgroep/druklager.
Dit is prima zelf te doen (tweede mannetje is wel fijn, een bak is nogal zwaar en zit op een onhandige locatie) Tevens zou ik meteen de bakolie verversen. kost wat, maar de auto zal zeker weten soepeler schakelen!

Geratel onder belasting kan vanalles zijn. Drijfstang lagers zijn vaak te horen met onbelaste motor rond de 3000rpm. Probeer het geluid eens te vangen in een filmpje? Mochten dit wel de lagers zijn, rij dan niet meer verder en vervang de lagers zsm. Als je geluk hebt ben je met 100 euro en een flinke middag sleutelen klaar! Als je te lang doorrijd, kost het je een motorblok. Die zijn c.a. 350 voor dat type Polo.

Waar woon je als ik vragen mag? misschien dat ik je ergens mee kan helpen?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dat is een beetje onzin, vind je niet? Stick Out TongueStick Out TongueStick Out TongueStick Out Tongue de achteruit is niet gesynchroniseerd ;)

Ik zeg, net als @joosspekloos, inderdaad je koppeling/drukgroep/druklager.
Dit is prima zelf te doen (tweede mannetje is wel fijn, een bak is nogal zwaar en zit op een onhandige locatie) Tevens zou ik meteen de bakolie verversen. kost wat, maar de auto zal zeker weten soepeler schakelen!

Geratel onder belasting kan vanalles zijn. Drijfstang lagers zijn vaak te horen met onbelaste motor rond de 3000rpm. Probeer het geluid eens te vangen in een filmpje? Mochten dit wel de lagers zijn, rij dan niet meer verder en vervang de lagers zsm. Als je geluk hebt ben je met 100 euro en een flinke middag sleutelen klaar! Als je te lang doorrijd, kost het je een motorblok. Die zijn c.a. 350 voor dat type Polo.

Waar woon je als ik vragen mag? misschien dat ik je ergens mee kan helpen?

Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik ben zelf helaas geen sleutelaar (zou het wel willen leren, maar geen plek/weinig gereedschap) dus zelf sleutelen is geen optie.

Maar als je zegt koppeling/drukgroep/druklager, bedoel je dan zowel een nieuwe koppeling als een nieuwe bak? Of zit er ook een drukgroep in de bak?
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 
Kleine uitleg:

De koppeling bestaat uit grofweg 4 onderdelen.
1. Het vliegwiel. Dit onderdeel is een soort van buffer om de onregelmatigheden van het draaien van de motor op te vangen. Tevens is dit ook een contactvlak waarop de koppelingsplaat grip heeft.
2. De koppelingsplaat. Dit is een schijf met frictiemateriaal, deze plaat is voorzien van een spline die precies over de as van de versnellingsbak schuift. Door de spline zal de krachten op de koppelingsplaat overgebracht worden naar de versnellingsbak.
3. De drukgroep. Dit onderdeel zit vast geschroefd op het vliegwiel. In dit onderdeel zitten sterke veren die een metalen ring tegen het frictiemateriaal van de koppeling drukt. Hierdoor word de koppelingsplaat opgesloten tussen de drukgroep en het vliegwiel en is er de mogelijkheid om krachten over te brengen richting de versnellingsbakas.
4. Druklager. Dit onderdeel zorgt ervoor dat de veren in de drukgroep ingedrukt kunnen worden waardoor de metalen schijf los komt van de koppelingsplaat. Op dit moment is de koppeling tussen de motor en bak verbroken en zal de motor onafhankelijk van de bak kunnen draaien.

Dit is een snelle uitleg van de koppeling en zn werking.
Nu word er vaak, bij het vervangen van de koppeling, slechts 3 onderdelen vervangen: De koppelingsplaat, drukgroep en het druklager. Deze onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig en daarom gemakkelijk vervangbaar gemaakt.

Als de koppelingsplaat te ver versleten is, zal de drukgroep niet voldoende kracht leveren om de plaat sterk genoeg tegen het vliegwiel te klemmen, hierdoor zal de koppeling gaan slippen.
Als de drukgroep kapot is kunnen er 2 scenario's optreden:
1. De koppeling zal niet meer vrijgeven, de veren van de drukgroep zullen de plaat alleen nog maar tegen het vliegwiel kunnen drukken, hierdoor zal het schakelen heel moeilijk verlopen. Dit is vaak het eerst te merken met de achteruit omdat deze niet gesynchroniseerd is
2. De koppeling zal gaan slippen want de veren in de drukgroep zijn kapot/verslapt.
Als het druklager kapot is zal deze eerst beginnen met "fluiten/piepen" naarmate dit lager verder slijt zal deze uit eindelijk vast lopen en zich in de drukgroep gaan vreten. Hierdoor zal de koppeling niet meer kunnen ontkoppelen en daardoor niet meer vrijgeven.


Zelf heb ik 1x een ander scenario meegemaakt:
auto schakelde lastig naar alle versnellingen en bij het intrappen van de koppeling was een pingelend geluid te horen.
Mijn diagnose was: koppeling defect. Tijdens het vervangen van de koppeling kwamen we er achter dat de metalen beugels/strippen die de ring (die tegen de koppelingsplaat gedrukt word) op zn positie houd, waren afgebroken... Hierdoor gaf de koppeling bijna niet meer vrij en ontstond er een pingelend geluid doordat de metalen beugeltjes elkaar net aanraakten.
Rare ervaring maar een zeer wijze les!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Kleine uitleg:

De koppeling bestaat uit grofweg 4 onderdelen.
1. Het vliegwiel. Dit onderdeel is een soort van buffer om de onregelmatigheden van het draaien van de motor op te vangen. Tevens is dit ook een contactvlak waarop de koppelingsplaat grip heeft.
2. De koppelingsplaat. Dit is een schijf met frictiemateriaal, deze plaat is voorzien van een spline die precies over de as van de versnellingsbak schuift. Door de spline zal de krachten op de koppelingsplaat overgebracht worden naar de versnellingsbak.
3. De drukgroep. Dit onderdeel zit vast geschroefd op het vliegwiel. In dit onderdeel zitten sterke veren die een metalen ring tegen het frictiemateriaal van de koppeling drukt. Hierdoor word de koppelingsplaat opgesloten tussen de drukgroep en het vliegwiel en is er de mogelijkheid om krachten over te brengen richting de versnellingsbakas.
4. Druklager. Dit onderdeel zorgt ervoor dat de veren in de drukgroep ingedrukt kunnen worden waardoor de metalen schijf los komt van de koppelingsplaat. Op dit moment is de koppeling tussen de motor en bak verbroken en zal de motor onafhankelijk van de bak kunnen draaien.

Dit is een snelle uitleg van de koppeling en zn werking.
Nu word er vaak, bij het vervangen van de koppeling, slechts 3 onderdelen vervangen: De koppelingsplaat, drukgroep en het druklager. Deze onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig en daarom gemakkelijk vervangbaar gemaakt.

Als de koppelingsplaat te ver versleten is, zal de drukgroep niet voldoende kracht leveren om de plaat sterk genoeg tegen het vliegwiel te klemmen, hierdoor zal de koppeling gaan slippen.
Als de drukgroep kapot is kunnen er 2 scenario's optreden:
1. De koppeling zal niet meer vrijgeven, de veren van de drukgroep zullen de plaat alleen nog maar tegen het vliegwiel kunnen drukken, hierdoor zal het schakelen heel moeilijk verlopen. Dit is vaak het eerst te merken met de achteruit omdat deze niet gesynchroniseerd is
2. De koppeling zal gaan slippen want de veren in de drukgroep zijn kapot/verslapt.
Als het druklager kapot is zal deze eerst beginnen met "fluiten/piepen" naarmate dit lager verder slijt zal deze uit eindelijk vast lopen en zich in de drukgroep gaan vreten. Hierdoor zal de koppeling niet meer kunnen ontkoppelen en daardoor niet meer vrijgeven.


Zelf heb ik 1x een ander scenario meegemaakt:
auto schakelde lastig naar alle versnellingen en bij het intrappen van de koppeling was een pingelend geluid te horen.
Mijn diagnose was: koppeling defect. Tijdens het vervangen van de koppeling kwamen we er achter dat de metalen beugels/strippen die de ring (die tegen de koppelingsplaat gedrukt word) op zn positie houd, waren afgebroken... Hierdoor gaf de koppeling bijna niet meer vrij en ontstond er een pingelend geluid doordat de metalen beugeltjes elkaar net aanraakten.
Rare ervaring maar een zeer wijze les!

Aan de hand van jouw scenario's zit ik het eerste aan nummer 1 te denken. Als ik namelijk rem en bij stilstand naar de 1 probeer te gaan (of alle andere versnellingen) dan lukt dat niet. De pook blokkeert dan bij alle versnellingen. Als ik nog een paar km/h rijdt dan schakelt het prima. Maar verder schakelt hij boterzacht. Hij schakelt ook soepel in z'n achteruit, maar dat levert dus een rasp op.

Het vreemde is ook dat de monteur mijn schakelproblemen niet kon reproduceren. Daar deed 'ie het namelijk prima. En nu nog steeds. Eigenlijk schakelt hij goed sinds dat ratelende geluid (waarvan de monteurs de bak of het drijfveerlager verdenken) begon op te treden.
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 
dan zal ik eens beginnen met het vervangen van de koppeling!
Qua onderdelen zijn dit de kosten nog niet zo 1,2,3. Alleen het arbeid is wat zuurder.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!