Geratel instrumentenpaneel AW

Zo, net een paar dagen mijn nieuwe Polo en meteen weer even iets kleins wat mij opviel.

Ik hoor een geratel/getik ongeveer ter hoogte van mijn instrumentenpaneel. Het klinkt een beetje als een analoge klok op batterij, en dan het geratel van het lopen van de klok als je de klok tegen je oor zou houden.

Het geluid is continu, je hoort het vooral bij stationair draaien omdat er dan weinig rijgeluid is.

Ik hoop dat het de nieuwigheid is.

@Cruz Naast het krakende dashboard, herken jij dit geratel bij je instrumentenpaneel toevallig ook?
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik heb zojuist ontdekt waar het geluid vandaan komt. Blijkbaar komt het geluid uit de linker speaker voor (boven).

Je hoort het alleen wanneer het infotainment systeem is ingeschakeld op media of radio, ook met het geluid uit. Wanneer ik het infotainment system uitzet is het geluid ook direct weg.

Ik herken het krakende geluid heel goed als een kapotte speaker in mijn oude Polo 6N waarna alle speakers het begaven. Maar kan het me heel slecht voorstellen dat er nu al meteen een speaker kapot zou zijn..
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Zo goed is de kwaliteitscontrole nou ook weer niet, dus kan prima dat je met een defecte speaker te maken hebt. Ik kon het luchtrooster links niet afstellen bijvoorbeeld, bleek dat er een stukje plastic niet vast geklikt zat.
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 
Zo goed is de kwaliteitscontrole nou ook weer niet, dus kan prima dat je met een defecte speaker te maken hebt. Ik kon het luchtrooster links niet afstellen bijvoorbeeld, bleek dat er een stukje plastic niet vast geklikt zat.

Ik had zitten spelen met de balans en equalizer instellingen. Zal deze eens op standaard terugzetten en kijken wat het doet. Als het dan nog steeds blijft even langs de dealer.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Het geluid komt nog steeds voor. Van het weekend even langs de dealer.

Weer iets geks. Ik stapte net in de auto, geen sleutel in contact gedaan, en ineens ging de betreffende speaker aan (krakend geluid) en begon er een fan te blazen (ik vermoed dan de fan van het infotainment systeem). Dat ding heeft 8 uur uitgestaan. Kan zijn dat dit allemaal intellegentie is tegenwoordig, welke ik nog niet gewend ben.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Het geluid komt nog steeds voor. Van het weekend even langs de dealer.

Weer iets geks. Ik stapte net in de auto, geen sleutel in contact gedaan, en ineens ging de betreffende speaker aan (krakend geluid) en begon er een fan te blazen (ik vermoed dan de fan van het infotainment systeem). Dat ding heeft 8 uur uitgestaan. Kan zijn dat dit allemaal intellegentie is tegenwoordig, welke ik nog niet gewend ben.

Je kan beter van de week ipv het weekend langs de dealer.
Zaterdags zijn de monteurs en 9/10x niet
 
Net even bij de dealer langs geweest. Daarbij kreeg ik complimenten voor mijn goede gehoor, want blijkbaar is het geluid bijna niet hoorbaar terwijl ik het overduidelijk hoor. Maar goed , ik kreeg mijn gelijk, het geluid was er.

De monteur heeft de A-stijl er af gehaald, en de connector van de tweeter losgekoppeld. Het geluid hoorden we nog steeds, maar het kwam nu uit de speaker links in de deur. Tweeter weer gekoppeld en het geluid kwam daar ook uit.

Het gebrom/gekraak komt dus uit beide speakers links. Hij denkt niet dat het een kapotte speaker is, en denkt dat de speakers vervangen het probleem niet zal oplossen. Vermoedelijk zou het een verstoord output signaal van het infotainment system kunnen zijn (5F werd er genoemd).

Al met al zou het enige tijd zoekwerk kunnen zijn, omdat dit geheel nieuw is en nog geen goed idee hebben waar het probleem precies gezocht kan worden.

Maandag staat de afspraak. Ben benieuwd. Word vervolgd.

Overigens vind ik het geluid van de speakers ook echt belabberd klinken.. zelfs in de Seat Mii had ik nog veel beter geluid, en dat is toch echt een auto van een lagere klasse.. nu is er bijna geen bass (zelfs met bass op +9 niet) en klinkt het geluid veel te scherp/krakerig, zelfs met verschillende instellingen. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Daarom heb ik meteen alle speakers tweeters vervangen en sub ingebouwd. Nog geen moment spijt van gehad.

Vanwege het belabberde geluid? Tijdens mijn proefrit is het geluid zeker niet zo slecht bevallen, ik vond toen de bass best goed, en het geluid helder klinken. Dat is echt niet wat het nu doet bij mij.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Het probleem is gevonden..

Zoals de service-medewerker mij zojuist vertelde. Er blijkt een regelapparaat die wat elektronica aanstuurt niet goed te zijn. Hierdoor ontstaan dus elektrische storingen die dus hoorbaar zijn als een ruis/gebrom over de speakers. Ik had ook last van schokkende remmen. Er bleek vervuiling tussen de remmen te zitten.

Jammer, dit soort 'fabricagefouten'.

Bestelde onderdeel moet vanuit DE komen, dus nog een dagje wachten. Ondertussen wel een vervangende Polo. Ook geen problemen met remmen of vreemd geluid uit speakers, dus dat was ook de bevestiging dat mijn Polo weer eens zijn eigenaardigheden heeft. Het maakt het wel persoonlijk, vrijwel alle Polo's die ik tot nu toe gehad heb krijgen uiteindelijk een storing met speakers of elektronica. De menselijke stoorzender.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Het is en blijft massaproductie hè, dit soort dingen gebeuren nu eenmaal. Daarom is het des te beter dat je er op tijd achter komt dan heb je ook geen gezeik m.b.t. de garantie.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!