Geen vermogen meer vw polo tdi 1,2 6r

Hallo ik heb een vraag heb geen turbo druk meer ,
en ook geen foutcodes mis vermogen de auto loopt gewoon, maar mis de turbo de turbo lijkt niet in werking te komen .
erg klep in de software is uit geschakeld .
maar als ik rij heb ik geen druk op de turbo lijkt , heb de druk omvormer vervangen die naast de accu zit , maar nog geen druk .
de turbo zit niet vast loopt mee stationair .
dus wie heeft voor mij een antwoordt wat het kan zijn ,waar moet ik het zoeken , grt
 
vw polo 6r tdi 1,2 diesel  1,2 tdi  75pk 
hoi joos bedankt voor je reactie , ik ben nog een monteur die opgegroeid is met voeler maatjes dus eigenlijk de oudere auto ,s zou het niet een sensor kunnen zijn , ik hoor ook niks geen lucht of iets , map sensor of turbo of iets anders , ja ik heb alle apparaten wel van vag en de originele delphi geen rotzooi , ik had de polo voor mijn vrouw gekocht en naar 2 weken gaf hij het probleem zonder enige fout code , ze is er zo blij mee en nu dit , ik hoop niet dat het eeuwig zoeken wordt ,of zal de turbo toch de geest hebben gegeven, ik ga hem morgen controleren op lekkage , of zal de accurater kapot zijn , ja het is niet nieuw voor mij maar toch is het fijn om de kennis te delen , ben er blij mee deze forum . ieder geval bedankt voor de reactie
 
vw polo 6r tdi 1,2 diesel  1,2 tdi  75pk 
Hoii! @Sal dat was inderdaad een behoorlijk bouwpakket!

@dussco Controleer de turboslang achter op je motor eens? Dat is een stuk slang die tussen 2 kunststofbuizen zit, 1 afkomstig van de turbo zelf, de ander loopt richting de intercooler. Deze slang zit net voor de turbo. Het is een kwaaltje van, zeker de wat ouder 1.2TDI's, dat deze slang lek gaat. Resultaat is een sissend geluid met optrekken en het gebrek aan turbodruk.
Deze slang geeft niet altijd een storing als deze gescheurd is. Verder zou je de intercooler zelf nog even kunnen controleren, deze zit direct achter de voorbumper en vangt ook de steentjes op die daar doorheen vliegen...

Nog een puntje, hier zou je WEL een storing op moeten krijgen icm knipperend gloeispiraallampje, dat is de variabele turboverstelling. Als deze niet meer functioneert, zal er ook een gebrek aan turbodruk kunnen zijn. Deze verstelling wil nog wel eens vast roeten in de turbo.

Daarnaast zou je altijd nog even je vaccuumslangen kunnen controleren. Deze willen ook wel eens poreus zijn en vaccuum weg lekken.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
hoi sal aller eerst bedankt voor je reactie ,top deze forum ook weer nieuw voor mij , ja ben nog niet zo oud 51 hahah maar wat betreft de polo de polo is
van 2014 met originele km 123 ,000 is niet veel voor een diesel , ik ga het controleren alle slangen ,ja het is raar er brand niks geen gloeispiraal of iets anders geen fout codes , ja dit wordt zoeken en tegenwoordig is alles elektrisch .
marar goed ga vandaag maar eens op zoek naar lekkage ,ieder geval heel erg bedankt voor je moeite om tes schrijven top grt marcel
 
vw polo 6r tdi 1,2 diesel  1,2 tdi  75pk 
  • Leuk
Waarderingen: iichel en Sal
Bij deze motoren komt het ook wel eens voor dat het verstelbare gedeelte van je wastegate vast gaat zitten... Maar dan moet je normaal wel een storing krijgen, je schrijft dat je originele uitleesapparatuur hebt, controleer onder het rijden. meetwaardenblok 10 en 11 ( dacht ik zo uit mijn hoofd)in je motormanagment .
Er staat de werkelijke turbodruk en die wat ie zou moeten halen. Dan weet je tenminste of de turbo druk opbouwt. Wat ik wel al een keer gehad heb bij een klant was dat de luchtmassameter verkeerde waardes aan het regelapparaat gaf, hierdoor denkt het regelapparaat dat er weinig lucht in de motor komt en regelt hij hem helemaal terug, deze auto had ook geen storingen in het geheugen!
Succes
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90 pk 
Hoii! @Sal dat was inderdaad een behoorlijk bouwpakket!

@dussco Controleer de turboslang achter op je motor eens? Dat is een stuk slang die tussen 2 kunststofbuizen zit, 1 afkomstig van de turbo zelf, de ander loopt richting de intercooler. Deze slang zit net voor de turbo. Het is een kwaaltje van, zeker de wat ouder 1.2TDI's, dat deze slang lek gaat. Resultaat is een sissend geluid met optrekken en het gebrek aan turbodruk.
Deze slang geeft niet altijd een storing als deze gescheurd is. Verder zou je de intercooler zelf nog even kunnen controleren, deze zit direct achter de voorbumper en vangt ook de steentjes op die daar doorheen vliegen...

Nog een puntje, hier zou je WEL een storing op moeten krijgen icm knipperend gloeispiraallampje, dat is de variabele turboverstelling. Als deze niet meer functioneert, zal er ook een gebrek aan turbodruk kunnen zijn. Deze verstelling wil nog wel eens vast roeten in de turbo.

Daarnaast zou je altijd nog even je vaccuumslangen kunnen controleren. Deze willen ook wel eens poreus zijn en vaccuum weg lekken.
@ Catunambu Je schrijft "achter op je motor". Ik had een probleem met de 6 cm turboslang die aan de voorkant van de motor zit, ik bedoel bij de radiator grill, midden boven. Praten we over dezelfde slang?
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
Bedankt @joosspekloos. Ik had ook een vermogen probleem en dat kwam met de slang aan de voorkant, zoals ik die omschreef. Die zit tussen de motor en de kunststofkoker die richting het rechter voorwiel loopt. Deze slang drukte tegen de koker aan i.p.v. erop gemonteerd te zitten. (had de garage aan het eind van een lange reparatie over het hoofd gezien) Het lek was dusdanig groot dat er een soort olie nevel op de grill was gespoten en na een uur rijden glom de halve grill aan de rechter zijde als een spiegel. Geen indicatie op het dashboard maar ook in dit geval een enorm vermogensverlies. De slang goed monteren plus vast zetten verhielp het probleem en kon de grill schoongemaakt worden. Vroeg me af waarom daar olie nevel in die slang circuleerde?
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
Die olie komt van je carterontluchting en die wordt door je turbo onder 'hoge' druk naar (en in jouw geval langs) je intercooler geblazen.
Bedankt voor deze technische uitleg. Zou deze situatie in mijn geval enige schade kunnen hebben toegebracht aan de motor c.q. turbo, ook eventueel met het oog op naar de toekomst toe? (heb daar al met al, onwetend, enkele uren mee gereden)
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
De turbomotor is in de basis eigenlijk heel erg weinig veranderd sinds de jaren '60. Het enige wat we tegenwoordig hebben is een heel goed regelbare turbo, in de vorm van het regelen van de uitlaatgassen (wastegate) of de manier waarop de uitlaatgassen de turbo in gaan (VGT/VNT). En de aansturing daarvan was vaak op vacuum, en dat wordt ook steeds vaker elektrisch.

Je kunt nog een beetje spelen met de maten van een compressor- en turbinewiel om de koppelcurve eerder (en vaak lager/platter) te maken of juist hoger en daarom vaak ook later (turbolag). En dat turbinewiel is weer onderhevig aan VNT/VGT veranderingen. En uiteraard nog parallele turbo's (twin-turbo) of juist in serie (bi-TDI motoren).
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!