FireFly :: 2012 Volkswagen Polo R-Line

Ik was toch niet helemaal tevreden met het geluid in m'n auto, sowieso miste ik wel de bassen met de standaard speakers en het geluid klinkt ook niet helemaal lekker vind ik. Het idee was dus om een subwoofer in te bouwen om de standaard speakers aan te vullen. Het liefst eentje die onder de plank in de kofferbak past, zoals bijvoorbeeld de platte Pioneer subwoofer.
Vorige week ben ik even bij RMR Sound Systems geweest om te kijken of zij nog andere mooie oplossingen hadden en zij kwamen toen met de upgrade van Integrated Sound. Dit is een op maat gemaakte subwoofer die onder de plank past en een processor/kleine versterker. Zonder dat alles open hoeft kan je daarmee het geluid ook goed verbeteren.

Aangezien ik zelf nog hele goede spullen heb liggen leek het ze beter om dit ook te gebruiken omdat de speakers en versterker erg goed zijn, ik ben toen op het volgende uitgekomen:
- Helix Precision P 236 speakerset (had ik nog liggen)
- Audison LRx 4.5 versterker (had ik nog liggen)
- Integrated Sound subwoofer
- Helix P-DSP processor
- Deuren worden gedempt

Het verschil in prijs met de upgrade van Integrated Sound viel nog mee... :roll: maar qua geluid is dit stukken beter en is dit dus mijn keuze geworden.
Voordat ik de auto kocht was ik al bang dat de radio zou tegenvallen en deze week gaat er dan eindelijk wat aan gebeuren!
Zodra ik foto's heb zal ik deze posten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zal mij benieuwen, ik was ook niet tevreden. Heb mijn sub ook net erin gezet geluid is beter met de boston pro subwoofer. Ik denk alleen dat ik nog wat aan mijn speakers in de deuren ga doen. Ze kraaaaaaken. Het is wel mooi dat je sub onder de plank gaat passen.
 
Woensdagavond heb ik mijn auto bij RMR ingeleverd zodat Ruben van RMR donderdag de boel kon gaan inbouwen. Voor de tweeters gaf hij als advies om ze op een beugeltje te plaatsen zodat je ze kan richten op de bestuurder, dit geeft het beste geluidskwaliteit. Helaas zie je de tweeters dan natuurlijk zitten en ik wil het graag uit het zicht houden.
Toen ik daar aankwam met al m'n spullen heeft hij de kabels bekeken wat de kwaliteit was en heeft hij me hier ook wat uitleg over gegeven waarom het wel of niet goed was en heeft hij me ook de verschillen laten zien.

Het heeft hem vervolgens 14 uur gekost om de boel netjes in te bouwen en af te stellen, maar het resultaat mag er dan ook wel zijn! Van buiten is niets te zien van de geluidsinstallatie, maar zodra je de radio aanzet hoor je het verschil meteen. Het geluid is veel zuiverder en beter. De subwoofer is een goeie toevoeging voor de lage tonen en met de sub remote kan ik hem nu snel aanpassen afhankelijk van wat beter klinkt voor de muziek.

Met deze installatie heb ik nu ook tijdscorrectie in de auto, eigenlijk had ik niet verwacht dat dit veel zou uithalen en wilde ik dit in eerste instantie ook liever niet. Het had me een hoop geld gescheeld maar Ruben heeft me toch weten over te halen om de processor erbij te nemen. Je hebt een aantal voordelen met een processor:
- de processor heeft high-level ingangen en vervolgens kan je met component kabels naar de versterker, minder kans op vervorming van het geluid.
- de processor heeft tijdscorrectie. Normaal gesproken hoor je de speakers links altijd wat harder dan de speakers rechts. Je kan natuurlijk het balans op de radio aanpassen maar hiermee wordt alleen het volume aangepast en wordt het geluid nog steeds op hetzelfde moment afgespeeld en komt het op verschillende momenten bij jou aan. Door gebruik te maken van tijdscorrectie komt het geluid exact hetzelfde moment vanaf elke speaker en subwoofer bij de bestuurder aan waardoor het geluid weer een stuk strakker klinkt.
Bij mij in de auto lijkt het nu alsof de muziek direct vanaf voren komt in plaats van vanaf de zijkanten.
- je kan de processor helemaal instellen via de computer. Hierin kan je de filters aanpassen en ook de tijdscorrectie. Dit ga ik zeker nog uitproberen, maar hier heb ik nog geen tijd voor gehad.

Er was wel 1 klein probleem met de mutebox van de Bury carkit. Zodra hij van de carkit terugschakelde naar de muziek kwam er een behoorlijke knal uit de speakers. Maar dit heeft ie meteen gefixed en alles werkt nu weer naar behoren.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met de installatie en de kwaliteit die RMR heeft geleverd! Ik kan het anderen ook zeker aanraden om er eens langs te gaan. Je kan echt merken dat ze passie voor muziek hebben en ze nemen de tijd om je goed advies te geven.
RMR Soundsystems

Hij heeft ook wat foto's gemaakt van de hele installatie: http://www.mypolo.nl/forum/members/firefly-albums-rmr-audio-inbouwen.html

firefly-albums-rmr-audio-inbouwen-picture1185-subwoofer-van-integrated-sound-met-de-versterker-de-kofferbak.jpg



firefly-albums-rmr-audio-inbouwen-picture1184-de-helix-p-dsp-processor-ergens-verstopt-achter-het-dashboard-kastje-p.jpg




firefly-albums-rmr-audio-inbouwen-picture1177-er-demping-op-de-deur-aangebracht-om-te-voorkomen-dat-deze-gaat-resoneren.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En 1500 euro lichter ? Was je trouwens van plan om onder je bodem nog spullen te plaatsen ? Ik zou dan gelijk kijken of je er meer gebruik van zou kunnen maken voor de sub ! (Kan nooit genoeg laag hebben Big Grin )
 
Het *kuch* viel nog mee, 1300 euro... Hij had een dag arbeid ervoor gerekend dus dat scheelt al een heel stuk. Aan de andere kant is dit wel alleen voor de subwoofer, processor, sub remote, wat kabels, bitumen en natuurlijk het inbouwen en afstellen. De versterker, speakers, een deel bitumen en kabels had ik al.
Deze subwoofer gaat al behoorlijk laag en hij moet nog ingespeeld worden. Als je hem helemaal open draait dreunt ie ook wel behoorlijk door :shock: en ik weet niet eens zeker of ie op de versterker al helemaal voluit staat...
Onder de bodem kan ik nog een matje kwijt en de calamiteiten kit van VW en dan is het wel vol denk ik. Stick Out Tongue
 
Poeh dat tikt aardig aan ! ik kreeg een offerte voor Mosconi one 120.4 amp , Audio system compo , Rockford 12inch shallow sub en bitumen matten in de voordeur + inbouw voor 1200 !

Maar als je er tevreden mee bent is het het waard Big Grin
 
Dat is inderdaad zo, en met audio kan je erg ver gaan. Die Mosconi versterker ziet er ook erg mooi uit en heeft direct een processor erin.
Wat nog wel een goeie tip is voor zo'n processor, je moet eigenlijk alle speakers erop zetten. Als je alleen voor erop zet kan je beter de achter speakers uit zetten. Anders heb je voor wel tijdscorrectie en achter niet en dan komt het geluid alsnog op verschillende tijden aan.
 
Op m'n oude Polo had ik geen winterbanden maar het schijnt toch stukken beter en veiliger te zijn. Ik heb gisteren dus winterbanden besteld met lichtmetalen velgen, ben ik er in ieder geval op tijd bij. Heb in de zomer de 17 inch R-Line velgen en voor de winter donkere Rial Milano 15 inch velgen.
Het zal er ongeveer zo uitzien:
attachment.php


Over 2 weekjes gaan ze eronder en gaan de 17 inch naar het hotel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klaar voor de winter!

De winterbanden zijn er gisteren onder gezet bij de garage. De donkere velgen staan erg goed onder een witte auto. Big Grin
Wie weet moet ik volgend jaar ook maar eens kijken om de 17 inch velgen een andere kleur te geven. En zwarte spiegel kappen lijken me toch ook wel mooi.

Nog een paar foto's van de velgen:
attachment.php


attachment.php



De overige foto's zijn te vinden op: http://www.mypolo.nl/forum/album.php?albumid=390
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Staan er inderdaad erg goed onder! En net wat je zegt al helemaal in deze kleur onder een witte Big Grin
Jij hebt nu hetzelfde 'probleem' als ikzelf met de kleur van de zomervelgen ;)
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Thnx! Gelukkig kunnen we dit "probleem" uitstellen totdat over een half jaartje Stick Out Tongue
Die foto's zijn trouwens maar een paar dagen na elkaar gemaakt, ik wilde nog wat foto's van mijn oude Polo hebben voordat ie weg ging.

Ik heb al wel gemerkt dat m'n auto weer wat lager staat... klote drempels...
En het lijkt er eigenlijk op dat mijn auto nu zuiniger is met deze wielen, maar dat merk ik wel na de volgende tankbeurt.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!