ESP + bandenspanningslampje gaat branden tijdens rijden

P307A00 met beschrijving "Luchtdoorvoer niet plausibel" als het motorsturingsapparaat wordt uitgelezen.

Betreft een Polo 6R 1.2TSI uit 2010 77kw

Als de lampjes gaan branden mis ik een groot deel van mijn koppel en vermogen. Alsof de turbo geen druk levert. Maar voordat de lampjes gaan branden heb ik gewoon het volledige vermogen tot mijn beschikking.

De garage denkt aan een probleem met de luchtmassameter, of het aanzuigen van valse lucht in het inlaattraject.

heeft iemand nog een alternatieve diagnose? :) alle reacties zijn welkom

Groeten Arno
 
Je was me voor @iichel :cool:
@arnovdheiden loop het stappenplan even na wat iichel je stuurde, of laat dit door de garage doen. Een bekend probleem is dat de motorregelapparaten van deze motoren sneuvelen, dit is ook bekend bij de vw dealers en vaak word hier ook coulance op gegeven. Mocht je er niet uit komen, bel de dealer even op met de vraag of deze foutcode hier ook onder valt.
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
ja ik zou eens de ABS module laten uitlezen (adres 03) inplaats van de motor ecu (adres 01) voor de ESP lampjes Stick Out Tongue

P307A: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-p307a.html

Hallo Iichel, bedankt voor je reactie. Adres 03 is ook uitgelezen, daar stond ook een fout, maar verwees ons door naar adres 01, waar dus de genoemde foutcode stond.
De theorie van de garage is dat de luchtmassameter afwijkende waarden doorgeeft aan de ESP eenheid waardoor die de motor niet meer kan bij regelen (gas terugnemen) in het geval van een noodsituatie waardoor de ESP in foutmodus springt. (ik citeer de garage).

Goede link, ik ga 'm printen en zal het aan de garage overhandigen.

groeten Arno
 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Je was me voor @iichel :cool:
@arnovdheiden loop het stappenplan even na wat iichel je stuurde, of laat dit door de garage doen. Een bekend probleem is dat de motorregelapparaten van deze motoren sneuvelen, dit is ook bekend bij de vw dealers en vaak word hier ook coulance op gegeven. Mocht je er niet uit komen, bel de dealer even op met de vraag of deze foutcode hier ook onder valt.

Bedankt voor je reactie! Ik zal dit doorgeven aan de garage.

Groeten Arno
 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Ik heb die melding ook zo nu en dan, echter krijg ik deze als het hard waait en de auto deint op de wielen. Ik mis alleen geen vermogen, en als ik de auto opnieuw uit en aan zet is het lampje weg..
 
volg op facebook en insta @drewsmotion & @dutch_Pearl_GTI  -  - 
Het probleem is opgelost door de glasklep en het gasklephuis te reinigen. Die zag behoorlijk zwart en kon blijkbaar niet altijd meer goed bewegen. De auto is nu wat soepeler gaan rijden (wat minder schokjes). Gelukkig goedkope reparatie :) Op naar de 3 ton hehe
 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!