Ervaring met Polo blue GT die er sinds begin 2013 is

Hallo, ik rij sinds februari in een nieuwe Polo blue GT. Heb na half jaar ca 10.000 km gereden en zou eens willen horen hoe de ervaringen bij jullie zijn. Bij mij uiterst positief. Heerlijk sportief en toch economisch. Heb hiervoor 7 jaar in 2 Golf V GTI's gereden. Machtige wagen maar wat minder economisch.

Ik/wij lees/lezen jullie verhalen graag.

Groet, Ralf
 
Ik ben er zeer tevreden mee. Het verbruik kan ik niet echt over naar huis schrijven maar ik moet er ook bij vermelden dat ik standaard +20 km/u rijdt op de snelweg, en dat ik 95% van de tijd snelweg rijdt vanwege woon-werk verkeer (150 km per dag). Volgens de autoweek verbruiksmonitor zit ik nu op 1:14,0 exact (Verbruik Volkswagen Polo 1.4 TSI BlueGT (2013) | Verbruiksmonitor - AutoWeek.nl). De dagen waarop ik veelal binnedoor rij zijn echter erg zuinig maar zoals met veel 'economische' auto's werken die systemen alleen als je onder de max. snelheid rijdt op de snelweg (ACT werkt tot max 120 km/u afhankelijk van wind richting/sterkte). Hiervoor tijdelijk een CT200H gehad die gewoon 1:12 liep op de snelweg, eveneens omdat hij maar zuinig was tot 120 waarna de brandstof motor al het werk moest doen.

Overigens heb ik de auto als leasebak dus inclusief tankpas dus ik moet ook bekennen dat ik, hoewel ik niet als een debiel rij, ook niet wakker lig van vaker tanken.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Sinds februari 16.000km gereden, geen druppel olie verbruik en gemiddeld 1op16,5 gereden (werkelijk verbruik). Zeer tevreden over de uitrusting (winterpakket) en rijgedrag. Mocht boven in de toeren wel wat pittiger doortrekken (na 3500rpm gebeurt er weinig behalve veel meer lawaai, sportstand is dus totaal overbodig)

EDIT: Ik heb wel altijd start/stop uit ivm behoud van de turbo
 
Sinds februari 16.000km gereden, geen druppel olie verbruik en gemiddeld 1op16,5 gereden (werkelijk verbruik). Zeer tevreden over de uitrusting (winterpakket) en rijgedrag. Mocht boven in de toeren wel wat pittiger doortrekken (na 3500rpm gebeurt er weinig behalve veel meer lawaai, sportstand is dus totaal overbodig)
Dit komt omdat je het maximale koppel al bij 2000rpm hebt ivm de turbo
 
Ben wel benieuwd of de Polo BlueGT een auto is waar jullie de komende 6/7 jaar in rond gaan sturen of dat het toch een auto is jullie over paar jaar op uitgekeken zijn. Voor leaserijders zal dat anders liggen, maar voor de privérijder zal dit wel een vraag zijn geweest lijkt mij bij de aanschaf.
 
BMW  1 serie  1.6 
Geldt dat niet voor iedere auto na paar jaar? 6/7 jaar is ook wel heel lang. Zo lang rij ik nooit in dezelfde auto. Zelfs niet in mijn vorige Golfs GTI. Op een gegeven moment is het raadzaam om te verkopen/in te ruilen. Anders kost een volgende auto steeds de volle mep terwijl je dat enigszins kunt voorkomen door na 4/5 jaar te verkopen en minder hoeft bij te betalen voor een volgende jongere/nieuwe auto.

Ik denk wel dat dit model/type een aantrekkelijkere Polo is om (langer) in te rijden dan een bluemotion. Die zijn toch wat slomer. Een blue GT is aantrekkelijk qua interieur en exterieur, sportief, stil, voldoende comfortabel, misschien net wat kleiner en heel economisch (in relatie tot de toch wel behoorlijke power).

Trouwens ik vind dat de power boven 3500 er zeker nog wel mag zijn. Heeft iemand al eens rond 160/180 (in bijv. Duitsland) gereden en gemerkt dat de auto vrij makkelijk doorloopt tot 190/200 en zeker nog wel power heeft rond 4000 toeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De auto heeft zeker wel vermogen in de hogere toeren maar hij kakt wel erg in op gegeven moment. Zelf vind ik dat het boven de 4500 echt op is. Vooral het snelle oppakken terwijl je gewoon in de 6 rijd vind ik gewoon super fijn, en wil je dan toch wat meer dan 1 of 2 versnellingen terug en hij schiet weg Big Grin
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Dit komt omdat je het maximale koppel al bij 2000rpm hebt ivm de turbo

Dat snap ik maar ik heb DSG en in de S(port) houd hij het toerental rond de 3000rpm en dat is totaal overbodig, dat had wel beter geprogrammeerd mogen worden.


Geldt dat niet voor iedere auto na paar jaar? 6/7 jaar is ook wel heel lang. Zo lang rij ik nooit in dezelfde auto. Zelfs niet in mijn vorige Golfs GTI. Op een gegeven moment is het raadzaam om te verkopen/in te ruilen. Anders kost een volgende auto steeds de volle mep terwijl je dat enigszins kunt voorkomen door na 4/5 jaar te verkopen en minder hoeft bij te betalen voor een volgende jongere/nieuwe auto.

Ik denk wel dat dit model/type een aantrekkelijkere Polo is om (langer) in te rijden dan een bluemotion. Die zijn toch wat slomer. Een blue GT is aantrekkelijk qua interieur en exterieur, sportief, stil, voldoende comfortabel, misschien net wat kleiner en heel economisch (in relatie tot de toch wel behoorlijke power).

Trouwens ik vind dat de power boven 3500 er zeker nog wel mag zijn. Heeft iemand al eens rond 160/180 (in bijv. Duitsland) gereden en gemerkt dat de auto vrij makkelijk doorloopt tot 190/200 en zeker nog wel power heeft rond 4000 toeren.

Bij 210 loopt die in een electronische begrenzing en draaid het blok precies 4000rpm (leuk weetje, dat moment rijd de auto 1op4)
 
Turbo's worden gloeiend heet, een turbo op een diesel blok zo'n 8-900 graden, op een benzine blok 1000 tot 1100 graden. Een turbo kan zo 160.000rpm draaien en om er voor te zorgen dat dit heel blijft worden turbo's gekoeld en gesmeerd door olie, de laatste jaren ook door vloeistofkoeling zoals in onze polo's.

Als je sportief hebt gereden heb je veel aanspraak gemaakt op de turbo en zal die zo'n 1000 graden zijn, als je dan bij een stoplicht komt en het start/stop systeem schakelt de motor uit heb je geen smering meer van de olie (olie pomp stopt ook) terwijl de turbo nog wel na draaid (160.000rpm blijft zeker nog wel een minuutje of 2 door draaien). Tegenwoordig hebben turbo's kogellager waardoor ze minder afhangkelijk zijn van de smering van olie, maar omdat de olie niet meer rondgepompt wordt blijft dit in de turbo stilstaan, nu verbrand olie niet heel snel maar wanneer olie tegen de 800 graden is dan zit je al dik over het kookpunt van olie en zal het zeker "aankoeken" in de turbo, nu gaat er maar een heel klein kanaaltje door de turbo heen maar door deze aankoeking die op de draaiende delen van de turbo komt krijg je snellere slijtage door de aangekoekte olie.

Daarom is het goed om de laatste 5 tot 10 minuten voordat je thuis of op de plek van bestemming komt rustig te rijden waardoor de turbo de tijd heeft om af te koelen. Een start/stop systeem is een leuke uitvinding om de uitstoot te drukken zodat auto's 0,1liter op 100km zuiniger worden maar de turbo heeft hier veel onder te leiden. De brandstof wat ik nu meer kwijt ben betaal ik liever dan dat ik bij 80.000km al een nieuwe turbo + montage moet kopen van VW.

sstp_1004_03_o+turbo_failure+burnt_oil.jpg


EDIT: Ook laat ik de auto na het rijden ongeveer 30-40 seconden nadraaien.
 
Haha nee hoor
krijg het lazarus van die bekeuringen, dat zeg ik de agent in kwestie ook met de mededeling dat ik m toch niet om doe en vervolgens rij ik weg betaal later de bon en vergeet het zo snel mogelijk weer.

maar ik vroeg me af waarom onze bij mij niet afsloeg, en bij mijn vrouw vorige week wel.
staat in het boekje een hele lijst van voorwaarden waar de auto wel/niet aan moet voldoen voor het systeem werkt.
 
Niks  Polo  4.0 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!