Ervaring Dsg-dokter

Zoals sommige van jullie misschien weten was ik niet geheel tevreden over de werking van mijn DSG bak.
link:
http://forum.mypolo.nl/polo-v-6r/43...-tsi-komt-alleen-met-schok-tot-stilstand.html

Kort samengevat:
De Dsg maakt aan de hand van je pedaal standen een inschatting of je wil door rijden of wil stoppen.
Die inschatting maakt hij 9 van de 10 keer verkeerd en daardoor had ik moeite om subtiel tot stilstand te komen.
Na wat zoekwerk ben ik snel terecht gekomen bij Dsg-dokter. Zij zijn namelijk de enige in NL die de expertise hebben om je Dsg software aan te passen.
Buiten het aanpassen van software doen ze ook een hoop andere dingen zoals onderhoud en vervanging van de Dsg.

Bij Dsg-dokter werd ik vriendelijk ontvangen en na een korte test run werd duidelijk dat er geen sprake was van een defect.
Vervolgens hebben zij de complete software vervangen. Dit is een basis programma die door hen zelf is ontwikkeld.

De programma heeft een aantal voordelen ten opzichte van de originele Vw Software.
  • Minder bij-geluiden uit de bak
  • Snellere schakel tijden
  • Versnelling 1 geactiveerd (originele software rijd de auto uit stilstand weg in versnelling 2 wat zorg voor extra slijtage)
  • Schakel momenten van de D & S stand customizen naar eigen smaak (D-stand is nu iets sportiever en S-stand is een stuk minder extreem)
  • Geen schokken of haperingen bij aangrijpen van versnelling (Had ik heel af en toe wel last van)

Ik ben erg blij wat betreft de bovenstaande aanpassingen en dat is zeker mijn geld waard geweest.
Alleen nu blijft mijn probleem nog over. Het netjes tot stilstand komen.
Ze hebben daar ter plaatse wat experimentele aanpassingen gedaan in de software.
Experimenteel zeg ik omdat zij dit nog nooit hadden gedaan bij een dq200. (de 7-traps automaat van een polo)
Het gevolg van deze aanpassingen was dat de Dsg minder automatisch gas geeft bij op trekken. (het bekende ''kruipen'')
Dit heeft gedeeltelijk wel mijn probleem opgelost al moet ik zeggen dat ik nog wel last van heb.
Het is in ieder geval een stukje minder.
Binnenkort ga ik nog een keer terug om te kijken of we door middel van andere aanpassingen het probleem helemaal kunnen verhelpen.

Ik heb ook gelijk de software van de motor aangepast waardoor de auto een stuk pittiger is geworden.
Dit in combinatie met de dsg software werkt prefect.

Al met al kan ik zeggen dat een bezoekje aan DSG-dokter zeker een aanrader is !
 
Dat klinkt bekend. Volgens mij bedoel je hetzelfde als mij.

Bij het optrekken na een bocht in versnelling 2 of 3 ging de auto schokken bij het aangrijpen van versnelling.

Bij een handgeschakelde auto krijg je dat zelfde effect ook als je je koppelingspedaal half ingedrukt houd.
 
Donatello,

je zegt dat hij ontkoppeld net voordat je stil staat.
maar mijn probleem is dat hij juist weer wil door trekken echt NET voor dat je stil staat.

Namelijk: als je subtiel tot stilstand wil komen maakt je pedaal juist een opwaartse beweging.
Dus precies net voordat je bijna stil staat laat je je pedaal iets omhoog komen, en op dat moment gooit hij hem weer in de versnelling.

Dus ja hij ontkoppelt maar op het laatste moment wil hij toch weer door rijden, en dan krijg ik ruzie met de rem!

Ik vraag me af hoe de gti rijders dit ervaren. Zij hebben allemaal DSG.

iemand?
 
Donatello,

je zegt dat hij ontkoppeld net voordat je stil staat.
maar mijn probleem is dat hij juist weer wil door trekken echt NET voor dat je stil staat.

Namelijk: als je subtiel tot stilstand wil komen maakt je pedaal juist een opwaartse beweging.
Dus precies net voordat je bijna stil staat laat je je pedaal iets omhoog komen, en op dat moment gooit hij hem weer in de versnelling.

Dus ja hij ontkoppelt maar op het laatste moment wil hij toch weer door rijden, en dan krijg ik ruzie met de rem!

Ik vraag me af hoe de gti rijders dit ervaren. Zij hebben allemaal DSG.

iemand?

Klopt, als hij niet zou ontkoppelen (wat lastig gaat met een dsg) zoals een normale automaat hoefde je de rem ook niet op te laten komen. Je komt plots tot stilstand omdat de automaat ontkoppelt vlak voordat je stilstaat, wil je dit tegengaan dan laat je vlak voordat je stilstaat de rem iets opkomen maar daardoor grijpt de koppeling weer aan waardoor afremmen tot stilstand een beetje vreemd aanvoelt in een auto met DSG.
 
Ik weet dat het over een automaat gaat, maar je kunt toch ook de auto in de neutraal uit laten rollen en als je eenmaal stilstaat de bak weer in D zetten?

Of zijn dat te veel handelingen voor DSG rijders:mrgreen::lol:Stick Out Tongue
 
VW  6R  1.2TDI 
Die van mij rijd ook gewoon weg in de 1, schokt ook niet met tot stilstand komen.

Maar waarom zorgt een software update ervoor dat de bak stiller word? Het is een droge bak, die rammelt, daar kan software toch niks aan veranderen?
 
ik heb ook een dsg maar herken het niet, zou het iets met de instelling van de hellingtrek functie te maken hebben?
Dat zou ermee te maken kunnen hebben, ik zal het voorleggen bij Dsg dokter

Klopt, als hij niet zou ontkoppelen (wat lastig gaat met een dsg) zoals een normale automaat hoefde je de rem ook niet op te laten komen. Je komt plots tot stilstand omdat de automaat ontkoppelt vlak voordat je stilstaat, wil je dit tegengaan dan laat je vlak voordat je stilstaat de rem iets opkomen maar daardoor grijpt de koppeling weer aan waardoor afremmen tot stilstand een beetje vreemd aanvoelt in een auto met DSG.
Dat is precies wat ik bedoel !

Same for me.

Skillz?:lol:Stick Out Tongue

hahah nee sorry
 
Ik weet dat het over een automaat gaat, maar je kunt toch ook de auto in de neutraal uit laten rollen en als je eenmaal stilstaat de bak weer in D zetten?

Of zijn dat te veel handelingen voor DSG rijders:mrgreen::lol:Stick Out Tongue
hahah nee op dit moment doe ik het ook op deze manier, uitrollen in N en dan weer in D schakelen.
Ten eerste hoort dat niet en ten tweede ben ik bang dat het zorgt voor overmatige slijtage aangezien ik 99% in de stad rij.


Blue GT DSG rijdt gewoon weg in 1 en is prima in orde


Die van mij rijd ook gewoon weg in de 1, schokt ook niet met tot stilstand komen.

Maar waarom zorgt een software update ervoor dat de bak stiller word? Het is een droge bak, die rammelt, daar kan software toch niks aan veranderen?

Je display geeft inderdaad aan dat je wegrijd in 1 maar volgens Dsg-dokter is dat niet zo.

Ik weet niet meer hoe ze dat precies doen wat betreft die bij geluiden. Er zit namelijk een heel technisch verhaal achter.
Het is iig een stuk minder geworden bij mij.
Ik zal even vragen of die medewerker van Dsg-dokter hier op reageert. Hij zit ook op het forum.

BTW de auto of Dsg bak schokt niet zelf.
maar omdat hij op het laatste moment wil optrekken krijg ik ruzie met de rem.
gevolg is dat ik niet subtiel tot stil stand kom
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je display geeft inderdaad aan dat je wegrijd in 1 maar volgens Dsg-dokter is dat niet zo.

Ik weet niet meer hoe ze dat precies doen wat betreft die bij geluiden. Er zit namelijk een heel technisch verhaal achter.
Het is iig een stuk minder geworden bij mij.
Ik zal even vragen of die medewerker van Dsg-dokter hier op reageert. Hij zit ook op het forum.


Ben wel benieuwd naar dat technische verhaal, hehe. Misschien is het interessant. Ik zou zowieze de M stand wel echt Manual willen hebben. (toeren begrenzer, sneller schakelen, en misschien nog andere voordelen die erbij komen)

Maar ik ben er wel zeker van dat die van mij gewoon in zijn 1 wegrijd, je hoort hem ook schakelen en je zou het ook aan de toeren die de motor draait moeten zien. Misschien dat dit alleen is bij DSG bakken op Eco uitvoeringen/motoren?
 
Ben wel benieuwd naar dat technische verhaal, hehe. Misschien is het interessant. Ik zou zowieze de M stand wel echt Manual willen hebben. (toeren begrenzer, sneller schakelen, en misschien nog andere voordelen die erbij komen)

Maar ik ben er wel zeker van dat die van mij gewoon in zijn 1 wegrijd, je hoort hem ook schakelen en je zou het ook aan de toeren die de motor draait moeten zien. Misschien dat dit alleen is bij DSG bakken op Eco uitvoeringen/motoren?

Kijk eens op SO, daar is van TVS een intro meet voor jullie eh ;)
Kun je evt ook meteen intekenen op de (mogelijke) dsg lezing ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!