Ervaring bij dealer

vortex

Lid
Hallo allemaal,

Ik heb een wat onprettige ervaring bij de dealer, en ik twijfel of het aan mij ligt of dat dit ook echt onprettig is. Daarom ben ik benieuwd naar jullie mening en/of jullie ervaringen bij jullie dealer.

Afgelopen vrijdag bracht ik mijn Polo 6R voor de jaarlijkse beurt en APK naar de dealer. Een kleine beurt in dit geval. De dealer bevindt zich op een goed halfuur rijden van huis/werk, daarom afgesproken om erop te wachten.

Het begon al bij aankomst; ik kom aan voor drie bureaus met drie mannen erachter, waar niemand ook maar opkijkt, laat staan me groet. Na even te staan wachten word ik door een van de drie aangekeken, waarmee klaarblijkelijk bedoeld wordt 'spreek'. Ik meld dat ik mijn Polo kom brengen voor de beurt en APK, de werkzaamheden worden doorgesproken en ik ga zitten aan de wachttafel om wat werk te doen.

Na een uur of twee word ik naar het bureau gevraagd. Er zijn wat dingen naar boven gekomen; een verkeerd gemonteerd lampje, een stuurhoes (geloof ik) en, de klapper; de hogedrukpomp lekt brandstof en moet vervangen worden. Extra kosten: 685 euro. Op dat moment even slikken, maar het is niet anders. Het onderdeel hebben ze niet liggen dus dat moet besteld worden en dat wordt maandag. Dus, en nu komt 'ie; 'Krijg je een leenauto van me mee'. Ik krijg de sleutel van een Seat Arona overhandigd en dat is dat. Ik vroeg nog, 'heb je nog iets van mij nodig?', maar nee.

Gisteren werd ik in de middag gebeld met de mededeling dat mijn auto klaar was. Vervolgens kreeg ik de factuur via de mail: ruim 1100 euro. Nog een keer slik. Oké. Het is wat het is, hij is in ieder geval weer in orde. 's Middags richting de dealer om mijn auto op te halen. Eenmaal daar weer hetzelfde verhaal: niemand die bij de 'balie' opkijkt of iets zegt. Uiteindelijk word ik weer aangekeken en zeg ik dat ik mijn auto kom ophalen. Kenteken? Oké. De documenten worden op tafel gelegd, de sleutel erbovenop, en vervolgens stilte. Ik geef de sleutel van de leenauto terug, en vraag of het bonnetje van het tanken nog nodig is. Dat is niet nodig. 'Die krijg je achteraf nog belast', wordt er nog gezegd. Daarbij denk ik nog 'huh, hoezo die wordt achteraf belast?'. Maar in de ongemakkelijkheid en ongezelligheid spreek ik dat niet uit. Achteraf bezien niet handig.

Vanmiddag krijg ik mail: Digitale facturatie huurauto. 4 dagen een huurauto, kosten 186 euro.

Concrete vraag; als mij 'een leenauto meegegeven' is, en ik heb verder niks getekend van een overeenkomst voor een huurauto, kan dit dan?

Nogmaals, ik ben benieuwd naar jullie mening en vraag me af of mijn gevoel hierbij gekleurd is door de, op z'n zachtst gezegd, onprettige ervaring. Los van de huurauto; Als ik ruim 1000 euro kom binnenbrengen is toch het minste wat je als bedrijf kunt doen op een beetje een sympathieke manier met je klanten omgaan?

Of gaat dit bij alle dealers zo?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R 
Hallo allemaal,

Ik heb een wat onprettige ervaring bij de dealer, en ik twijfel of het aan mij ligt of dat dit ook echt onprettig is. Daarom ben ik benieuwd naar jullie mening en/of jullie ervaringen bij jullie dealer.
......................

Concrete vraag; als mij 'een leenauto meegegeven' is, en ik heb verder niks getekend van een overeenkomst voor een huurauto, kan dit dan?

Nogmaals, ik ben benieuwd naar jullie mening en vraag me af of mijn gevoel hierbij gekleurd is door de, op z'n zachtst gezegd, erg onprettige ervaring. Ik zal in ieder geval de volgende keer twee keer nadenken of ik nog een voet bij deze dealer binnen zet. Los van de huurauto; Als ik ruim 1000 euro kom binnenbrengen is toch het minste wat je als bedrijf kunt doen op een beetje een sympathieke manier met je klanten omgaan?

Of gaat dit bij alle dealers zo?

Je concrete vraag is vooral juridisch interessant (dan zit je op een polo forum niet direct in de doelgroep met deze kennis). Ik kan een heel verhaal ophangen dat het ook de verantwoordelijkheid van jou kan zijn om vragen te stellen over eventuele gemoeide kosten. Echter, ook deze vraag was natuurlijk van toepassing over het plaatsen van de pomp met extra gemoeide kosten. Maar daar heb je nu niks aan.

Als deze partij een vast uur tarief voor reparatiewerk heeft en je gaat akkoord met de reparatie, is hiermee de overeenkomst ook gesloten. Trek dit eens door naar de (huur) auto en je zal zien dat er meer vragen gesteld hadden kunnen worden.

Ik wordt wel achterdochtig / teleurgesteld als ik de verhalen van (onwetende ( geen verwijt iedereen zijn eigen expertise en hobbies) leden zie dat ze opdraaien voor bizarre kosten door (de ontbrekende kennis of juist bewuste keuzes) van een garage.

Kort: Geen idee, maar ik vind het niet netjes
 
Vw  Polo 
Dankjewel voor je reactie!

Je hebt helemaal gelijk wat vragen stellen betreft. Wat betreft de kosten van de reparatie ook geen verwijten, daar ben ik mee akkoord gegaan. Het was alleen even slikken en wel bepalend voor het verdere verloop van de interactie(s). Of de kosten voor de werkzaamheden wel of niet legitiem waren heb ik het niet over; daar ga ik maar vanuit. En daar heb ik ook toestemming voor gegeven.

Ik ben zeker geen expert, maar ook geen totaal onwetende als het om auto's gaat. Het gaat me vooral om de manier van handelen en de manier waarop er (of eigenlijk niet) gecommuniceerd werd. Dat is volgens mij niet nodig. En ik ben benieuwd of meer mensen zulke ervaringen hebben, of dat het iets is van deze specifieke vw-dealer.
 
Volkswagen  Polo 6R 
klinkt vooral alsof de werkplaatsreceptie niet heel communicatief vaardig is, terwijl ze toch het visitekaartje zijn naar de (goed) betalende klant toe.
1100 euro voor het onderdeel a 685 euro + arbeid + apk + kleine beurt vind ik niet heel gek.

een huurauto kan alleen in rekening worden gebracht als er duidelijk is afgesproken dat jij een huurauto zou krijgen. “Je krijgt een leenauto van me mee” is géén duidelijke huur-overeenkomst. Dat is normale Nederlandse dealer-taal voor kosteloos vervangend vervoer, tenzij ze er expliciet bij zeggen “tegen huurtarief X per dag”.


En als er niets is getekend, geen contract, geen digitale akkoordknop, geen tarief genoemd? rondje om de auto voor eventuele schades? Dan wordt het voor hen heel lastig om te bewijzen dat jij een betaalde huurauto hebt geaccepteerd.

ik zou de reparatie gewoon betalen, als je dat al niet gedaan hebt. ik zou ook terugkoppelen dat ze alle drie wel een cursus omgangsvormen kunnen gebruiken en ik zou de factuur van de huurauto betwisten met de boodschap 'u heeft mij dit aangeboden als leenauto, niet als huurauto'. En dan netjes in gesprek gaan en blijven.
 
klinkt vooral alsof de werkplaatsreceptie niet heel communicatief vaardig is, terwijl ze toch het visitekaartje zijn naar de (goed) betalende klant toe.
1100 euro voor het onderdeel a 685 euro + arbeid + apk + kleine beurt vind ik niet heel gek.

een huurauto kan alleen in rekening worden gebracht als er duidelijk is afgesproken dat jij een huurauto zou krijgen. “Je krijgt een leenauto van me mee” is géén duidelijke huur-overeenkomst. Dat is normale Nederlandse dealer-taal voor kosteloos vervangend vervoer, tenzij ze er expliciet bij zeggen “tegen huurtarief X per dag”.


En als er niets is getekend, geen contract, geen digitale akkoordknop, geen tarief genoemd? rondje om de auto voor eventuele schades? Dan wordt het voor hen heel lastig om te bewijzen dat jij een betaalde huurauto hebt geaccepteerd.

ik zou de reparatie gewoon betalen, als je dat al niet gedaan hebt. ik zou ook terugkoppelen dat ze alle drie wel een cursus omgangsvormen kunnen gebruiken en ik zou de factuur van de huurauto betwisten met de boodschap 'u heeft mij dit aangeboden als leenauto, niet als huurauto'. En dan netjes in gesprek gaan en blijven.

Dankjewel voor je gedachten en toelichting iichel. Fijn om te horen dat de kosten niet idioot zijn. De factuur had ik al overgemaakt voor ik mijn auto ging halen, om er maar vanaf te zijn.

Helemaal correct; er is niks getekend, niks besproken, de zin 'je krijgt een leenauto mee' is het enige dat er gezegd is. En dus de soort van aankondiging van een factuur door de (andere) medewerker toen ik mijn auto ging halen.

In het verleden heb ik ook wel eens voor 'vervangend vervoer' gekozen in plaats van te wachten, en dan kwam er keurig een overeenkomst op tafel over tarieven, schades, verzekering en dergelijke. Dat is nu dus niet gebeurd.

Nu Finkers kijken! Deze was ik vergeten, dankjewel ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 
Klinkt alsof je bij de dealer in Oldenzaal geweest bent, erg herkenbaar qua communicatie/het gebrek eraan.

Die huurauto had zeker niet betaald, dan hadden ze dat duidelijk moeten vertellen dat het een huurauto betrof met bijkomende kosten.
 
Volkswagen  Polo 6C 
dan sta je volledig in je recht om die factuur te betwisten en dan ben ik erg benieuwd hoe het opgepakt wordt
Heb erover gemaild, ik ben ook erg benieuwd. Wordt vervolgd!

Klinkt alsof je bij de dealer in Oldenzaal geweest bent, erg herkenbaar qua communicatie/het gebrek eraan.

Die huurauto had zeker niet betaald, dan hadden ze dat duidelijk moeten vertellen dat het een huurauto betrof met bijkomende kosten.
Soort van opluchting dat het niet alleen hier is, aan de andere kant ook erg treurig natuurlijk. De huurauto is zeker nog niet betaald, daar heb ik nu contact over opgenomen.
 
Volkswagen  Polo 6R 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!