EGR uitzetten en gevolgen

klopt, maar toen ik hem deed uitlijnen was dat voor de keuring en dat was 3 maanden geleden, dus ik ga hem echt niet nog een keer opnieuw uitlijnenStick Out Tongue
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Er is een trucje toch, tape of precies het aantal omwentelingen tellen waarop je hem losdraait?

Heb nu 15k gereden binnen een half jaar, maar ik blijf wel bezig, qua kosten kogeltje hier, airco daar etc etc.

Moet wel zeggen ik sta nu op 290k. Het zijn wel puur slijtage/reguliere kosten.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Vraagje, ik zie de laatste tijd steeds vaker voorbij komen dat mensen het hebben over het regenereren van het roetfilter, en dat ze vernemen wanneer het gebeurd. Echter rij ik zelf al bijna een half jaar/24k kilometers met mijn geliefde polootje, maar heb ik nog nooit iets mogen vernemen. Zijn er bepaalde kenmerken waaraan ik merk dat het roetfilter aan het regenereren is?

Op google worden er dingen genoemd zoals het stotteren van de motor, verhoogde toerental en luider geluid van de motor, maar ik kan niet echt zeggen dat dit bekent klinkt ofzo. Zijn er wellicht andere kenmerken?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105PK (Tuned, EGR off) 
Vraagje, ik zie de laatste tijd steeds vaker voorbij komen dat mensen het hebben over het regenereren van het roetfilter, en dat ze vernemen wanneer het gebeurd. Echter rij ik zelf al bijna een half jaar/24k kilometers met mijn geliefde polootje, maar heb ik nog nooit iets mogen vernemen. Zijn er bepaalde kenmerken waaraan ik merk dat het roetfilter aan het regenereren is?

Op google worden er dingen genoemd zoals het stotteren van de motor, verhoogde toerental en luider geluid van de motor, maar ik kan niet echt zeggen dat dit bekent klinkt ofzo. Zijn er wellicht andere kenmerken?
Stationair een hoger toerental (950 rpm), minder power met optrekken (vooral in lagere versnellingen), hogere olietemperatuur, maar vooral de geur en een fijn rokende uitlaat ;)
 
VW  Polo 6R  1.6TDI 143PK / 321Nm @ JD Engineering 
  • Leuk
Waarderingen: SA_Polo.6r
Nou, sinds zaterdag ochtend staat hij uit, en er indd wel verschil te merken in het motorblok. Hij klinkt een stuk rustiger, en het optrekken voelt ook iets soepeler. Nu hopen dat de rest van mijn toekomstige auto problemen niet bij de EGR vandaan komen, haha!

Ik raad het aan, bedankt voor jullie kennis en adviezen!

Ik denk dat dit deel toch echt tussen je oren moet zitten, EGR werkt alleen in deel last, tijdens optrekken is EGR altijd dicht..
 
Ik denk dat dit deel toch echt tussen je oren moet zitten, EGR werkt alleen in deel last, tijdens optrekken is EGR altijd dicht..
Hoogst waarschijnlijk, misschien reed ik zelf gwn wat vrolijker wetende dat de EGR uit staat en ik daar geen geklier meer mee kan krijgen, haha!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105PK (Tuned, EGR off) 
Vraagje, ik zie de laatste tijd steeds vaker voorbij komen dat mensen het hebben over het regenereren van het roetfilter, en dat ze vernemen wanneer het gebeurd. Echter rij ik zelf al bijna een half jaar/24k kilometers met mijn geliefde polootje, maar heb ik nog nooit iets mogen vernemen. Zijn er bepaalde kenmerken waaraan ik merk dat het roetfilter aan het regenereren is?

Op google worden er dingen genoemd zoals het stotteren van de motor, verhoogde toerental en luider geluid van de motor, maar ik kan niet echt zeggen dat dit bekent klinkt ofzo. Zijn er wellicht andere kenmerken?
Mijn ervaring met roetfilters in de dieselbedrijfsauto's is dat als deze verstopt zit een flinke rit met flink wat kilometers en op een wat hogere snelheid weer vanzelf regenereert. (dat deden wij met de auto's)
Met personenauto's heb ik verder geen ervaringen wat roetfilter betreft.
Als je genoeg kilometers en een wat hoger toerental (snelheid) in een rit hebt zal je er minder last van hebben. (maar dat is mijn ervaring en gedachte)
 
Hmm, dat zou een verklaring kunnen zijn. Ik rij over het algemeen alleen verre afstanden van 50km+ per rit, allemaal snelweg.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105PK (Tuned, EGR off) 
Er is een trucje toch, tape of precies het aantal omwentelingen tellen waarop je hem losdraait?

Heb nu 15k gereden binnen een half jaar, maar ik blijf wel bezig, qua kosten kogeltje hier, airco daar etc etc.

Moet wel zeggen ik sta nu op 290k. Het zijn wel puur slijtage/reguliere kosten.
dit gaat vaak niet op, de vervangende stuurkogel kan andere afmetingen hebben waaardoor de uitlijning weer niet klopt. Zelf ooit eens super veel geluk gehad door met het vervangen van de stuurkogel de uitlijning 1 op oog in 1x goed te krijgen. Dit was dan ook met een afgetrapt hok waarmee ik meerdere stoepranden heb gekust, drempels heb overgeslagen en een boom heb geknuffelt.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!