EGR uitzetten en gevolgen

Dag mede Polo-naren,

Recent heb ik me iets verdiept in rap scenario's van anderen met betrekking tot het EGR systeem. Spontaan power verliezen, kerstboompje op het dashboard, hoge kosten om de bende weer te laten maken. Je hebt de verhalen wss wel gehoord. Na meerdere keren hierop aangesproken te zijn leek het mij verstandig om deze uit laten schrijven. Toen ik me hier dan weer in verdiepte kwam ik ook een lijstje met nadelen tegen, voornamelijk over het roetfilter. Deze zou extra snel vol lopen omdat het EGR systeem bij zou dragen aan het regeneer proces van het roetfilter, + de vergrote toevoer van roetdeeltjes.

Hierna dacht ik er aan om dan ook het roetfilter weg te laten halen, om het gezeur voor te zijn. Ik had gelezen dat auto's voor 2011 jan 1 het roetfilter mogen verwijderen, mits je het bij de RDW aangeeft. Over dit stukje gaat mijn vraag.

Kan ik geknooi verwachten met het roetfilter als ik de EGR-klep uit laat schrijven? Ik rij 50km per keer dat ik rijd, met een minimum van 500km per week, allemaal snelweg. Zou het regenereer proces hieronder leiden?

Ik hoor graag van jullie!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105PK (Tuned, EGR off) 
ik had die van mij uit laten schrijven, de auto regenereerde wel vaker maar liep hier wel beter door!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: SA_Polo.6r
Dan neem ik aan dat je actieradius ook is gedaald, aangezien het regenereren een klein beetje diesel gebruikt om het roetfilter te verhitten. Of valt dat wel mee?

Een beter lopend motortje is altijd welkom!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105PK (Tuned, EGR off) 
Bij mijn Polo is in de historie al 3x een nieuwe EGR geplaatst door de dealer. Toen ik hem kocht heb ik er daarom direct voor gekozen om de toen nog nieuwe EGR uit te laten schrijven en afdoppen. Mocht het in de toekomst nodig zijn dan kan ik het altijd weer laten inschakelen.

Dat was in 2020 bij 139.xxx km. Inmiddels staat de teller op 167.xxx en ben ik nog zeer tevreden.
 
Saab  9-3 Vector 2008  2.0T 235pk 
  • Leuk
Waarderingen: SA_Polo.6r
Dan neem ik aan dat je actieradius ook is gedaald, aangezien het regenereren een klein beetje diesel gebruikt om het roetfilter te verhitten. Of valt dat wel mee?

Een beter lopend motortje is altijd welkom!
Mijn verbruik en actiradius waren nooit je van het, ik reed enorm veel stads kilometers en later ook vaak korte stukjes door Corona...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: SA_Polo.6r
Dat was in 2020 bij 139.xxx km. Inmiddels staat de teller op 167.xxx en ben ik nog zeer tevreden.

Klinkt goed! Ook nog geen gemallemoer gehad met het roetfilter dus?

Mijn verbruik en actiradius waren nooit je van het, ik reed enorm veel stads kilometers en later ook vaak korte stukjes door Corona...

Aha, dat is lastig indd. Mijn actieradius doet er ook niet echt toe, maar was wel ff benieuwd. Thanks voor je input!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105PK (Tuned, EGR off) 
Mijn Polo is ruim 100.000 gechipt en de EGR weggeschreven. Inmiddels 290k km. Geen problemen met het roetfilter, regenereert ongeveer 1x per tankbeurt. Verbruik is lager geworden. (klik op mijn spritmonitor overzicht links)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Toevallig vandaag bij mij ging roetfilter lampje branden.

Dat is voor de 3de keer in de 5a6 maanden dat ik hem heb.

Heb er nu 15000km opzitten moet wel zeggen dat ik die 15 wel onregelmatig gereden heb.

Dwz de ene week 100 kilometer en de andere 1000. Na advies van hier volgens mij 80 in zijn 3 of 110 in zijn 4. Was het weg.

Vandaag toen het lampje aanging l, reed ik 10km in stadsverkeer, met de gedachte dat ik straks geforceerd ga regenereren.

Eindstand ik ga de snelweg op ingevoegd en wel”even kijken hoor” was het lampje alweer uit.

Wat ik me wel afvraag mijn auto is van 2010 en de apk is over 4 ( 2 maanden). En de egr is uitgeschreven. Moet dat een probleem geven?
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Toevallig vandaag bij mij ging roetfilter lampje branden.

Dat is voor de 3de keer in de 5a6 maanden dat ik hem heb.

Heb er nu 15000km opzitten moet wel zeggen dat ik die 15 wel onregelmatig gereden heb.

Dwz de ene week 100 kilometer en de andere 1000. Na advies van hier volgens mij 80 in zijn 3 of 110 in zijn 4. Was het weg.

Vandaag toen het lampje aanging l, reed ik 10km in stadsverkeer, met de gedachte dat ik straks geforceerd ga regenereren.

Eindstand ik ga de snelweg op ingevoegd en wel”even kijken hoor” was het lampje alweer uit.

Wat ik me wel afvraag mijn auto is van 2010 en de apk is over 4 ( 2 maanden). En de egr is uitgeschreven. Moet dat een probleem geven?
Ik zou voor de zekerheid in Juni gaan keuren. zolang je geen lampjes hebt branden welk linken aan een defect DPF mag je door. In Juli gaan ze beginnen met de roetmeting. mocht daar uit blijken dat je roetfilter niet of niet voldoende werkt lijkt het erop dat je er niet door komt.

Ik heb mijn dpf verwijderd. Ik ga ook in Juni keuren:mrgreen:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Nou, sinds zaterdag ochtend staat hij uit, en er indd wel verschil te merken in het motorblok. Hij klinkt een stuk rustiger, en het optrekken voelt ook iets soepeler. Nu hopen dat de rest van mijn toekomstige auto problemen niet bij de EGR vandaan komen, haha!

Ik raad het aan, bedankt voor jullie kennis en adviezen!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105PK (Tuned, EGR off) 
  • Leuk
Waarderingen: Jur6R
Mijn Polo is ruim 100.000 gechipt en de EGR weggeschreven. Inmiddels 290k km. Geen problemen met het roetfilter, regenereert ongeveer 1x per tankbeurt. Verbruik is lager geworden. (klik op mijn spritmonitor overzicht links)
Gaat het lampje dan ook branden? Want de ene keer bij mij gaat het lampje branden en klinkt het alsof de uitlaat lek is en de andere keer is het alsof de uitlaat lek is, maar dan zonder lampje.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Ik zou voor de zekerheid in Juni gaan keuren. zolang je geen lampjes hebt branden welk linken aan een defect DPF mag je door. In Juli gaan ze beginnen met de roetmeting. mocht daar uit blijken dat je roetfilter niet of niet voldoende werkt lijkt het erop dat je er niet door komt.

Ik heb mijn dpf verwijderd. Ik ga ook in Juni keuren:mrgreen:
Nou, ik heb iets stoms gedaan. Ik heb hem van de week gekeurd ervan uitgaan dat ik 14 maanden kreeg. Maar wat bleek als je hem eerder als 14 maanden voor de eind datum van de apk keurt, dat je dan gewoon 12 maanden krijgt. Maar hij is er doorheen.

Enige opmerking was speling stuurkogel minder dan 1 mm.

Volgend jaar maart zien we wel verder.

Welk bouwjaar is je auto, want ik begreep bj 2010 en ouder vallen buiten de roetdeeltjes teller.

Mijn ervaring leert ook dat als je een beetje bevriende garage hebt dat ze niet moeilijk doen.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
@H11

Je mag 2 maanden voor de verloopdatum keuren als je binnen die 2 maanden ben blijft de vervaldatum staan en word die verlengd met 1 jaar.(dus als je het goed uitdoktert kan je 13 maanden en 30 dagen oid met een apk doen)

Ben je 3 maanden voor de verval datum voor de apk dan word dat de nieuwe datum, het zelfde geld voor te laat.
Dus niet. Ik ging er vanuit als je vanaf vandaag keurt en je bent min 14 maanden voor de apk datum, dat je dan aut (14 maanfdn krijgt haha
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Dus wel:)
Ik ben zelf keurmeester geweest.
Alleen moet je binnen de 2 maanden voor de vervaldatum keuren.
Als je apk op 1 april staat en je keurt hem in juli nog eens dan word de nieuwe datum die in juli.

Als je apk 1 april verloopt en je komt 28 februari dan blijft de 1 april staan.
Ja precies. Ik zat ruim boven de 2 maanden augustus pas moet of moest hij gekeurd worden. Als je buiten 12maanden zit max 14 maanden. Dan krijg je ook die 14 maanden.

Keur je hem bijvoorbeeld na 14 maanden bijvoorbeeld je moet 08-08-2022 keuren, maar je keurt hem op 08-04-2022. Dat is 4 maanden dan staat er op je rapport gewoon de reguliere 12 maanden. Keurde ik hem op 08-06-2022, dan had ik wel 14 maanden.

Maarja er moesten wat dingetjes gedaan worden, dus voor de gein gekeurd. Stuurkogel speling minder dan 1 mm kan er mee leven. Moet wel zeggen beide ashoezen waren kapot.

Toevallig bij het uitlijnen ontdekt. Alles preventief gedaan dus de APK was geen probleem.

Wil de koppeling wel gaan doen, maar heb me voorgenomen, zolang die niet slipt, vervang ik hem niet schakelen doet hij nog soepel.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Dus wel:)
Ik ben zelf keurmeester geweest.
Alleen moet je binnen de 2 maanden voor de vervaldatum keuren.
Als je apk op 1 april staat en je keurt hem in juli nog eens dan word de nieuwe datum die in juli.

Als je apk 1 april verloopt en je komt 28 februari dan blijft de 1 april staan.
Kon je dat niet iets eerder zeggenxd. Dat je keurmeester bent geweest ben flink wat maanden kwijt haha.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!