Andries Polo6R
Premium lid
Gisteren heb ik van @Brambk98 de geweldige kans gekregen om zijn DQ200 dsg koppeling te vervangen. Hij had last van schokkerig schakelen bij lage snelheden en over het algemeen vervelend gedrag door de versnellingsbak op schakelmomenten.
We zijn begonnen met de bak vrij maken en het subframe demonteren om de bak uit de auto te halen. In een polo zit het zo krap dat het subframe er wel onder uit moet.
Met de bak er uit wordt eerst de oude koppeling verwijderd met speciaal gereedschap. Daarna moet met een speciale dieptemeter voor beide druklagers de juiste shimdikte bepaald worden. Met een serie van metingen en een diagram kun je de juiste shims selecteren die gemonteerd moeten worden. Na het zorgvuldige meten wordt de nieuwe koppeling geplaatst en aangedrukt met wederom speciaal gereedschap.
Op de auto hebben we het naaldlager van de pries as vervangen en ook het vliegwiel hebben we direct mee vervangen.
Omdat het hier gaat om een dubbel massa vliegwiel is het verstandig om deze te vervangen met de koppeling aangezien de bak er nu toch af is.
Nadat alle nieuwe onderdelen gemonteerd waren hebben we de bak teruggeplaatst. Het subframe, en alle andere componenten zijn daarna teruggebouwd.
De laatste stap was een adaptierit met behulp van VCDS. De auto reed uitstekend!
Al met al echt een prachtige en leuke klus om uit te voeren en hopelijk een dik tevreden eigenaar. Nogmaals erg bedankt voor het vertrouwen!








We zijn begonnen met de bak vrij maken en het subframe demonteren om de bak uit de auto te halen. In een polo zit het zo krap dat het subframe er wel onder uit moet.
Met de bak er uit wordt eerst de oude koppeling verwijderd met speciaal gereedschap. Daarna moet met een speciale dieptemeter voor beide druklagers de juiste shimdikte bepaald worden. Met een serie van metingen en een diagram kun je de juiste shims selecteren die gemonteerd moeten worden. Na het zorgvuldige meten wordt de nieuwe koppeling geplaatst en aangedrukt met wederom speciaal gereedschap.
Op de auto hebben we het naaldlager van de pries as vervangen en ook het vliegwiel hebben we direct mee vervangen.
Omdat het hier gaat om een dubbel massa vliegwiel is het verstandig om deze te vervangen met de koppeling aangezien de bak er nu toch af is.
Nadat alle nieuwe onderdelen gemonteerd waren hebben we de bak teruggeplaatst. Het subframe, en alle andere componenten zijn daarna teruggebouwd.
De laatste stap was een adaptierit met behulp van VCDS. De auto reed uitstekend!
Al met al echt een prachtige en leuke klus om uit te voeren en hopelijk een dik tevreden eigenaar. Nogmaals erg bedankt voor het vertrouwen!







