Dringen hulp nodig!! Rare storing voorgloeisysteem/Turbo

Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar het lezen en eventuele Info kunnen mij echt helpen. Lees het alstublieft en help mij!

Goedemorgen mede-forumleden, ik heb jullie informatie en hulp dringend nodig aangezien ik er geen hol meer van snap.

Ik ben het afgelopen weekend naar Luxemburg geweest. Allemaal heel leuk, mooi land trouwens! Nu reed ik over de snelweg in Duitsland met wat lichte hoogteverschillen en daar was ie: de foutmelding op het dashboard van het 'voorgloeisysteem'. Nu is dit voor mij geen onbekende melding omdat ik dit vorig jaar november al gehad heb. Toen is er een sensor in de turbo vervangen door de vw dealer. Nadien is dat lampje heel af en toe nog wel is terug gekomen. Zeg 3 keer in een jaar tijd. Maar zodra je de auto dan uitzette en weer startte: Lampje verdwenen.

In Duitsland dus ook naar een parkeerplek gestuurd en daar de auto uitgezet en na 5 minuten weer herstart. En ja, lampje verdwenen. Ik reed dus weg van de parkeerplek en de snelweg op. Trek hem boven de 110 en gelijk weer dat lampje. 10 km verderop weer naar een parkeerplek en wederom herstarten en de chip op standje 4 gezet (op aanraden van @iichel). Vervolgens gestart en weer op aanraden van @iichel de auto in zijn 4 een halfuurtje op ongeveer 120 km/h gezet. Om de turbo schoon te rijden. Zodra ik de auto daarna naar zijn 5 schakelde echt na 10 seconden: de storing 'voorgloeisysteem' en ook het lampje 'motorstoring'. Daarbij verdween ook mijn motorvermogen om fatsoenlijk gas te kunnen geven.

Omdat ik daar toch wel stress van kreeg de dichtstbijzijnde dealer in Duitsland opgezocht. Ze spraken hier geen woord Engels maar ze begrepen de lampjes wel. Uit laten lezen en toen probeerden ze via een omstander uit te leggen wat er aan de hand was. Conclusie: Turbodruk was te hoog. Ze konden geen oorzaak aanwijzen en repareren was geen optie omdat ik op vakantie was. Ik kon er mee doorrijden, ze hadden de storing gewist en wensten mij een fijne vakantie verder. Ik was dus enigszins gerustgesteld maar ook weer niet. Omdat de storing in principe niet verholpen was.

In Luxemburg zelf 2 dagen verbleven waar het lampje 'voorgloeisysteem' regelmatig terugkwam en bleef branden, maar ik hield mijn vermogen in de motor. Geen rare uitvallen of verlies van vermogen. Gisteren was de dag dat ik van Luxemburg terug naar huis moest, alles prima onderweg. Stukken in Luxemburg maximaal 110 km/h gereden en wisselende snelheden. Hier was niks aan de hand, tot ik in België de snelweg opging en te maken kreeg met flinke hoogteverschillen en hoge snelheden (denk hier aan 120-130 km/h). Vervolgens brandde het lampje 'voorgloeisysteem' weer en verloor ik echt heel veel vermogen. Ik moest bergaf zonder grap dik 150 - 160 rijden om de volgende berg te kunnen halen. Ik begon de berg op de linkerbaan met 150 km/h en eindigde bovenop soms met 70 km/h. Waarbij ik tussendoor al terugschakelde naar zijn 4 en de 3. Maar zowel het toerental als de snelheid liep terug. Dit leidde natuurlijk tot enorm veel ergernis en situaties dat je bang bent dat je de top niet haalt. Maar elke keer echt maar net boven gekomen.

Zo dus een kilometer of 100 - 150 aangemodderd en vervolgens in Luik aangekomen. Het was etenstijd dus een McDonalds opgezocht en gauw wat gesnackt. De auto heeft daar ongeveer 15 minuten stilgestaan. Vervolgens de auto herstart en doorgereden richting Maastricht, het lampje was verdwenen en ik had ook weer vermogen. Hier geen bijzondere hoogteverschillen meer gehad. Toch wilde ik de auto testen of hij het lampje ook gaf bij een hoge snelheid. Wat dus niet het geval is. Ik reed stukken 160 km/h en dat dan kilometers lang: Geen storing/lampje...

Dit probleem moet opgelost worden en binnen een maand. Ik moet eind juli op vakantie naar Italië met de Polo. Dan krijg ik weer te maken met hoogteverschillen moet de auto duizenden kilometers kunnen rijden. Ik weet dat dit een lang verhaal is en echt jullie aandacht vraagt, maar ik ben ten einde raad en weet niet zo goed wat nu te doen.

Extra informatie:
- De auto is gechipt met een externe box
- De EGR is uitgeschakeld met een externe box. Dit is allebei via @iichel gegaan.

Please help me! Ik ben jullie echt dankbaar!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105pk 
Ik heb mijn auto 1.6 TDI ook laten chippen, mijn egr gelijk dicht laten zetten. Daarna veel problemen gehad met starten en slecht op toeren komen. Ik ben terug gegaan naar de garage en de egr terug open laten zetten, vervolgens nergens geen last van gehad. Dus wieweet heeft het met je egr te maken?
 
Volkswagen  Polo cross 6R chipped by VAGtechniek  1.6 TDI 140pk 
Externe tuning... Ik hoor daar vrijwel nooit probleemloze verhalen over. Iets met valse waardes doorgeven etc.

Ik zou aanraden om die externe box los te koppelen en te gaan testen.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
De box is gewoon een externe chiptuning box van JD engineering.
Na montage zijn alle learned values gereset.

Enige wat ik me voor kan stellen is dat het in NL vlak is. Hoogteverschillen (+ evt cruise control) vragen rare veranderingen van vermogen in de motor.
EGR emulator loskoppelen zou evt uitkomst bieden. Zelf nooit problemen mee gehad.
 
Ik heb mijn auto 1.6 TDI ook laten chippen, mijn egr gelijk dicht laten zetten. Daarna veel problemen gehad met starten en slecht op toeren komen. Ik ben terug gegaan naar de garage en de egr terug open laten zetten, vervolgens nergens geen last van gehad. Dus wieweet heeft het met je egr te maken?

Ja, dat zou natuurlijk kunnen. Al is het wel apart dat hij het in NL normaal doet natuurlijk...

Externe tuning... Ik hoor daar vrijwel nooit probleemloze verhalen over. Iets met valse waardes doorgeven etc.

Ik zou aanraden om die externe box los te koppelen en te gaan testen.

Dat zou ik wel willen, maar ik kan moeilijk even naar zuid-oost België rijden om de auto te testen. Das een rit van bijna 2,5 á 3 uur. Dat is ook gelijk het grootste probleem.

De box is gewoon een externe chiptuning box van JD engineering.
Na montage zijn alle learned values gereset.

Enige wat ik me voor kan stellen is dat het in NL vlak is. Hoogteverschillen (+ evt cruise control) vragen rare veranderingen van vermogen in de motor.
EGR emulator loskoppelen zou evt uitkomst bieden. Zelf nooit problemen mee gehad.

De EGR emulator kan het inderdaad zijn, maar toch blijft het heel apart dat de auto de storingen zo wisselend aangeeft. De cruise control stond trouwens niet aan...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105pk 
Box los koppelen.

Turbo druk te hoog, auto schiet in noodloop.
Noodloop wordt gereset wanneer contact uit en aan gezet is. Maar wanneer je weer kracht moet vragen schiet de auto weer in noodloop.

Lupos hebben er ook soms last van, met 120 een tunnel in gaan en met 70 eruit komen.
Max in noodloop in een Lupo is ongeveer 100 op een vlakke weg. Neem aan dat de polo dat ook wel haalt op een vlakke weg?

Heb je de codes onthouden die hij bij het uitlezen gaf?
Zoja. Post die even, kan ik even in de pc kijken naar die specifieke code
 
VW  6C  1.4TDI DSG 
Box los koppelen.

Turbo druk te hoog, auto schiet in noodloop.
Noodloop wordt gereset wanneer contact uit en aan gezet is. Maar wanneer je weer kracht moet vragen schiet de auto weer in noodloop.

Lupos hebben er ook soms last van, met 120 een tunnel in gaan en met 70 eruit komen.
Max in noodloop in een Lupo is ongeveer 100 op een vlakke weg. Neem aan dat de polo dat ook wel haalt op een vlakke weg?

Heb je de codes onthouden die hij bij het uitlezen gaf?
Zoja. Post die even, kan ik even in de pc kijken naar die specifieke code


De auto haalde op het rechte stuk prima de 120. Heel veel harder niet, dat ging alleen bergaf. De codes gaf de duitse dealer er niet bij. Maar volgens mij had @iichel het uitgelezen voordat de box erop ging en toen was het: P0234. Wat het nu is heb ik geen idee van. Het lampje brandt ook niet meer... Maar zal dat ongetwijfeld weer gaan doen zodra ik in heuvelachtig gebied kom.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105pk 
Mogelijke verschijnselen:
Mogelijke oorzaken:
  • Slangen verwisseld / er af / geblokkeerd / lek
  • Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) defect
  • Sensor voor Laaddruk (G31) defekt
  • Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar te beel turbodruk wordt geleverd
  • MAP sensor (G71) defect
    • merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte (G71) te geven
  • Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk
Mogelijke oplossingen:
Extra info:
  • Turbo met vaste schoepen: bij een te hoge turbodruk moet in 95% van de gevallen de 'schuldige' gezocht worden in een defecte (N75) of in een lekke slang(aansluiting)
  • Turbo met variabele schoepen (VNT): een te hoge turbodruk kan niet door lekke slangen komen, dan zijn de verstelbare schoepen de oorzaken


Even van Gerritspeek gepakt.
Weet niet wat Voorn turbo jou auto heeft. Of het een non vnt of een vnt er is
 
Laatst bewerkt:
VW  6C  1.4TDI DSG 
Ik had ook een externe box van JD.

1x dezelfde dingen meegemaakt als jouw omschrijving in NL. Geen vermogen meer etc.

Box eruit gehaald en toen deed alles het weer.

Een paar jaar later een andere JD box gekocht. Maanden mee gereden en toen ging ik naar Frankrijk met inderdaad hoogteverschillen en ik had dezelfde problemen als wat jij zei.

Box er in NL eruit gehaald en nooit meer last van gehad.

Ik merk dat die JD box niet bij mijn auto past terwijl diezelfde box na mij wel probleemloos in een andere 1.2TDI kon.
 
Ik had ook een externe box van JD.

1x dezelfde dingen meegemaakt als jouw omschrijving in NL. Geen vermogen meer etc.

Box eruit gehaald en toen deed alles het weer.

Een paar jaar later een andere JD box gekocht. Maanden mee gereden en toen ging ik naar Frankrijk met inderdaad hoogteverschillen en ik had dezelfde problemen als wat jij zei.

Box er in NL eruit gehaald en nooit meer last van gehad.

Ik merk dat die JD box niet bij mijn auto past terwijl diezelfde box na mij wel probleemloos in een andere 1.2TDI kon.

Klinkt niet bemoedigend. Als ik het zo inschat en als het zo is zoals het bij jou is dan gaat het probleem zich niet makkelijk op laten lossen. Maar niet te negatief denken nu. Misschien valt het allemaal wel mee...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105pk 
He hallo

Beetje laat bericht maar had met mijn polo precies het zelfde probleem gaf ook als storing turbo druk te hoog .wat bleek de wervelklep werkte net niet goed genoeg los gemaakt en probleem bleek opgelost
Misschien tip voor meer mensen
 
Volkswagen  Polo  1.2 tdi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!