Distributieketting vervangen onder garantie?

Peppergrey

Bekend lid
885
334
83
Vanochtend startte ik de polo uit 2010 en toen hoorde ik een vreemd geratel uit me motor komen. Dit geluid hoor ik zo nu en dan wanneer ik de auto start, maar vanochtend hoorde ik hem wel erg lang.. 4-5 seconden?

Begin me toch wel zorgen te maken en ik ben bang dat ik er binnenkort ook aan moet geloven om de distributieketting te vervangen..

Mijn vraag is; ik heb de polo via een particulier aangeschaft. Hij is voorheen altijd bij de dealer in onderhoud geweest en ik zorg ervoor dat hij dat ook blijft. Vallt dit probleem nu nogsteeds onder de garantie? Ondanks ik hem via een particulier heb aangeschaft?

En weet iemand wat dit ongeveer zal gaan kosten?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
Nou ja, de eerste vraag die je moet stellen is, moet hij vervangen worden? Alleen op basis van een rateltje zal dat niet gebeuren. Het is een kwaaltje dat je vaker op de 1.2TSI hoort en wordt vaak door de dealer (of PON) afgewimpeld als 'ja dat hoort zo'.
Zo'n ketting vervangen is een relatief prijzige aangelegenheid (riem vervangen kost 500 euro, ketting zal ongeveer hetzelfde zijn gok ik) dus dat zullen ze in ieder geval niet zonder reden willen gaan doen.

De tweede vraag is of het, mocht het nodig blijken, valt onder:
- Garantie (verloopt die niet na 2 jaar? Auto is 5-6 jaar oud)
- Coulance (immers, dealer onderhouden)
- Slijtage (hoewel die ketting onderhoudsarm zou moeten zijn, let op: arm, niet vrij)

Geen antwoord, wellicht wel stof tot nadenken. Ik zou gewoon eens bij de dealer langsgaan, kijken wat er mogelijk is.
 
Inderdaad, stof om over na te denken. Ik ga het even in de gaten houden, mocht ik er echt vaker last van gaan krijgen dan rij ik hem langs de dealer. Bedankt!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
Als je een ratel hoort bij iedere koudstart dan is je ketting wel verdacht. Dat hij kort of lang ratelt doet mijn inziens niet terzake. Je ketting hoort überhaubt niet te ratelen. Ik denk dat het verstandig is om gelijk je dealer op te zoeken
Als je ketting verspringt dan heb je serieuze motorschade en zal het motorblok inclusief ketting vervangen moeten worden.

Je dealer verwacht juist dat je je tijdig meldt (als je aanspraak wilt maken op coulance). En niet wacht tot iets erger wordt.
 
Het rateltje mag je volgens de dealer max 10 sec horen. Dit ivm de olie die naar de ketting moet gaan.
Had het rateltje zelf ook, filmpje opgenomen en laten beluisteren.. Klinkt niet goed werd er gezegd. Hun geluisterd naar de motor zelf.. Niks aan de hand. ' het geluid hoort meneer' dit tot 3x toe....
Hierna hebben ze de multiriem vervangen omdat die wel een ander geluidje maakte dan normaal
 
Volkswagen polo  6R  1.2 TSI 
Mijn crosspolo ook met 1.2tsi van 2014 (6r) doet dit al vanaf 0km.

Bekend verhaaltje van de dealer, hoort erbij meneer. Producteigenschap. Staat nu 70.000km op en nog steeds ratelen.

Dit verhaal win je nooit helaas.

Maar wel handig om de dealer te laten luisteren.
 
Mijn pa had het ook met zijn Scirocco.
Ketting/tandwielen en nokkenasversteller zijn vervangen onder coulance regeling van 50%. (nog wel iets van 1000 euro kwijt)
De auto is van 2009 en dit is in 2015 vervangen. Hij had ook al iets van 150k op de teller.
Vervolgens hebben wij ook een klacht bij PON neergelegd. Nogmaals de helft terug gekregen.

Ik moet wel zeggen dat mijn vader altijd klant is geweest bij Century. De auto is daar nieuw gekocht en altijd daar onderhouden. Volgens mij kijken ze eerder naar hoeveel speling er op de ketting zit ipv het geluid.
 
Audi  8V  1.4 TFSI 150 PK 
bij mijn 1.2TSI is bij ongeveer 45.000 de ketting, ketting spanner, ketting voor de olie pomp allemaal vervangen. Dit was in de van zomer 2015
Had behalve het start rateltje, wat vrij normaal is bij de tsi VW motoren (en ook al vroeger met de hydrostoters bijv) nergens last van totdat vorig jaar tijdens een warme dag we in de file stonden op de A50 en vervolgens het in eens goed los ging met ratelen...
Gelijk door gereden naar de dealer en daar zeiden laat maar staan, dat wordt keting modificatie en wissel.
Er zit nu een verbeterde ketting combi en nieuwe spanners op, plus een zooi aan klein materiaal (schroeven, boutjes etc etc)
Alles onder coulance vervangen, heb de rekening geizen en daar wordt je niet vrolijk van als je die had moeten betalen. Het was bijna 1400 euro, waarvan er voor mijn rekening een bijdrage openstond van 140 euro ongeveer, de rest mocht Pon betalen :cool:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!