De Ultra Grote Beurt Van Bertha (Polo 6R 1.2TDI)

Catunambu

Bekend lid
1,534
753
133
Zoals de titel aangeeft heb ik een Ultra Grote Beurt uitgevoerd op mijn Polo 6R genaamd Bertha.
Tijdens deze beurt worden de volgende zaken vervangen:
- Olie + filter
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
- Bakolie
- Distributieriem + waterpomp
- Multiriem + spanner
- Carterpakking
- N75-stuurventiel
- Airco condensor
- remschijven voor (blokken zijn 1000km geleden gedaan uit nood)

De redenen voor deze rigoureuze aanpak zijn:
- Kilometerstand (205.000km)
- Slecht optrekken van de motor
- Geen vermogen meer onderin
- Slippende koppeling bij vol vermogen
- Lekkage aan cartersealing
- "Kwaak"-geluiden bij lastwisseling
- "Klakker" geluiden bij het schakelen
- Sissend geluid in de airco
- Trillend stuur tijdens remmen

Voor deze klus heb ik een tijdsframe van 2 weken vrijgehouden maar uit eindelijk bleek een week (avond + zaterdaguurtjes) meer dan voldoende!

De planning ziet er als volgt uit:
- Voorfront demonteren
- Motor + versnellingsbak demonteren
- Carterpakking vervangen
- Koppeling vervangen
- Distributieriem vervangen
- Filters vervangen
- Versnellingsbak olie wisselen
- Motor + versnellingsbak terug inbouwen
- Motor afvullen met vloeistoffen
- Voorfront terug monteren
- Motor starten + storingen wissen
- Auto terug afbouwen
- Testrit

Dinsdag:
De week begon op dinsdag, m'n sleutelmaat (automonteur) neemt Bertha mee naar z'n werk om de airco leeg te trekken. 'S avonds ben ik begonnen met het verwijderen van het voorfront en het aftappen van alle vloeistoffen omtrent de motor en versnellingsbak.
Omdat de avond nog niet helemaal om was, meteen maar de stekkers en kabels gelabeld en afgekoppeld. Aan het eind van de avond hing de motor 90% los!
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.08.jpeg
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.09 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.10 (1).jpeg

De volgende dag had Bertha even tijd om bij te komen en de demontagewerkzaamheden werden donderdags hervat!
Deze donderdag stond in het teken van het demonteren van de motor + versnellingsbak.

Donderdag:
Na het demonteren van de aandrijfassen, loskoppelen van het roetfilter en de kachelslangen was het tijd voor de motortakel om z'n werk te doen.
Voorzichtig 2 sterke punten van de motor opgezocht, sjorband erom heen en de motor op spanning gezet waarna de steunen los gehaald konden worden!
WhatsApp Image 2020-10-13 at 13.57.17.jpeg
En dan ligt je motor ineens op tafel!
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.15 (1).jpeg

Dan zit de donderdagavond er ook al weer op!
Op naar de zaterdag!
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.16 (1).jpeg
Even een GekkeGeit tussendoor...
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.14 (1).jpeg

Zaterdag:
De eerste stap is het vervangen van de carterpakking, hiervoor is de motor op zijn vliegwiel gelegd en is m'n sleutelmaat alvast begonnen met het demonteren van de distributrieriem. Bij het plaatsen van het distributieblokkeerset viel meteen op dat de krukas t.o.v. de nokkenas en hogedruk pomp een halve tand verschil had. Ons vermoeden is dat hier het lage "low end" vermogen weg kwam. tijdens de montage van de nieuwe riem hebben we extra opgelet of de motor op tijd stond en dit is dan nu ook wel het geval!
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.23 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.35.jpeg

WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.17.jpeg

Nadat deze onderdelen gemonteerd zitten en het carter weer goed geseald is, word het tijd voor de koppeling. Wat hier ook weer meteen opviel is dat het center van de koppelingsplaat exorbitant veel speling heeft en een "klakkerend" geluid maakte als deze geroteerd werd t.o.v. de koppelingsplaat. Hieruit is de conclusie gekomen dat de "klakker geluiden" uit de aandrijflijn afkomstig waren van de koppelingsplaat. Om 100% zeker te zijn, is het achterste kapje van de versnellingsbak ook even losgehaald en de speling op de primaire as gevoelt. Dit was "next to nothing". Gelukkig!
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.18.jpeg
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.18 (1).jpeg

Sja, Dan is de halve zaterdag al weer voorbij! Tijd voor een lekker patatje, verzadigd en verkwikt waren wij weer tot inbouwen geschikt!
Voordat alles ingebouwd werd, is als eerst de versnellingsbak voorzien van verse levenssappen omdat wij er nou toch makkelijk bij konden!
Dan is het weer tijd om de motor in de takel te hangen en deze in de auto te hangen!
WhatsApp Image 2020-10-13 at 13.57.17.jpeg
Hier hield ook meteen de lolz op... De aandrijfassen waren het niet eens met het feit dat de motor weer tussen kwam en deze besloten vervelend te gaan doen. Eerst de lange as goed leggen, dan de korte as... K*T de lange as weer naar beneden gevallen, deze snel weer goed leggen en.. K*T de korte as weer naar beneden!
Dit gebeurde ongeveer 10x toen besloten werd om eerst de lange as aan de bak vast te maken en daarna de korte as op z'n plek te zetten zodra de motor op z'n definitieve plek lag. Dit bleek de oplossing en meteen een wijze leerles!

Nadat de motor eindelijk op zn plek lag, werd het tijd voor het monteren van het voorfront en de koelers, voordat deze op de auto gezet werd is eerst nog de condensor vervangen. Deze is al 205.000km mee gegaan en zag er niet zo jovel meer uit.
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.20.jpeg

Meteen is opgevallen dat het voorfront gescheurd is, deze vakkundig gerepareerd met een methode uit de driftwereld:
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.21.jpeg

WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.22.jpeg
Koelerpakket en voorfront zitten weer voor de auto!
Zaterdag voorbij, op naar het weekend!

Maandagavond:
Eindelijk tijd voor het afbouwen van de auto en het meest spannende, first startup!
Deze voorpret heeft het aansluiten van de slangen en stekkers tot een pleziertje gemaakt! Na het vervangen van het brandstoffilter was eindelijk het moment daar!
VCDS aangesloten, accu aangekoppeld, sleutel omgedraaid, storingsgeheugen uitgelezen... Sh*t... 1001 foutcodes, kortsluiting naar plus (startmotor, gloeirelais), Stuurhoeksensor inplausibel, contactslot signaal inplausibel... sh*t... Codes wissen, immers alles is los geweest, en dan de eerste ECHTE startpoging...
- Sleutel om
- bzzzzzt (brandstofpomp)
- gloeilampje uit
- sleutel naar " start"
- *klik*
- stilte
- stilte
- een hoop gescheld en getier

Er zat geen enkel leven meer in Bertha... Storingsgeheugen wederom vol met storingen omtrent "kortsluiting naar plus"...
... of bedoeld VW dan "geen massa kabel aangesloten"?!
Welja! Deze domoor had de massakabel in het spatbord gedrukt omdat deze behoorlijk irritant in de weg hing en daardoor vergeten deze aan te sluiten!
Massa kabel aangesloten,
- Sleutel om
- bzzzzzt (brandstofpomp)
- gloeilampje uit
- sleutel naar " start"
- hasjingasjingasjingasjingasjinga
- VROEM! Bertha is alive!

De eerste testrit volgde niet veel later en daaruit is gebleken dat alles juist gemonteerd zat en Bertha weer naar behoren functioneert!
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.24.38.jpeg
Nu eerst een weekje rijden, kijken of er nog een aantal zaken aan t licht komen, dan word het zaterdag tijd om de laatste foutcodes te wissen en de onderhoudsinterval te resetten! Ohja! bijna vergeten! De remschijven dienen nog vervangen te worden! Deze worden ook zaterdag vervangen, meteen de wielen vervangen voor de winterwielen en Bertha is ready to beat the winter!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik zou toch weer de blokjes mee vervangen als je de schijven gaat doen. De 'oude' blokjes hebben zich nu gevormdnaar je oude schijven... Wel leuk topic overigens, heb met plezier gelezen. Had ik ook maar zo'n sleutelmaatje Stick Out Tongue
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Ik zou toch weer de blokjes mee vervangen als je de schijven gaat doen. De 'oude' blokjes hebben zich nu gevormdnaar je oude schijven... Wel leuk topic overigens, heb met plezier gelezen. Had ik ook maar zo'n sleutelmaatje Stick Out Tongue
ik weet t! Maar aangezien de blokjes amper kilometers hebben, ga ik ze niet nog een keer vervangen ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Wauw dikke klus zeg en gaaf dat je dit zelf (met maat) kan doen, met een leuke goede beschrijving :).
Bertha kan er voorlopig weer tegen met deze heeeeele grote beurt :mrgreen:.
 
Volvo  -  - 
Dank voor alle reacties!
@Robin mijn ervaring met VW-bakken is dat deze lomp zwaar zijn (die van Bertha bleek dat dan ook te zijn) en door de flensen aan de bak zijn t rotdingen om onder de auto te krijgen:joycat: De riem kon inderdaad makkelijk onder de auto, maar het was weinig moeite om de motor eruit te takelen, alles moest toch al los (condensor kapot) haha!

@Johan Ik heb nog wel een leuke klusauto?:tonguewink: Op de foto's is het neusje te zien ;)

@Allison6R Ik hoop inderdaad dat Bertha voorlopig weer lekker doorkachelt! de eerste kilometers zijn mij enorm bevallen!

@kawazxr Ach, ik deins niet snel terug om iets los te halen in een auto ;) Al vanaf mn 3e bezig met hobby-en aan auto's! Vroeger waren het BX-en, tegenwoordig zijn het voornamelijk Volkswagens en Renaults (dat is wat de familie rijd...)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: kawazxr
En het scheurend geluid van de aircopomp heb je dat weggekregen :)
Mijn AC-pomp heeft niet een heel erg luidruchtig geluid, het ergste wat deze wel had, was een sissend geluid zodra de AC aanging (gas was op). Echter na het vervangen van de multiriem+spanner is het geluid (schuren, waarvan ik dacht dat het de AC-pomp was) spontaan opgelost! Vermoeden is dat de spanrol bezig was met kapot gaan!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik zou toch weer de blokjes mee vervangen als je de schijven gaat doen. De 'oude' blokjes hebben zich nu gevormdnaar je oude schijven... Wel leuk topic overigens, heb met plezier gelezen. Had ik ook maar zo'n sleutelmaatje Stick Out Tongue
over 500km hebben ze zich weer gevormd naar je nieuwe schijven dus wat maakt het uit
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!