Coming home / leaving Home / bochten verlichten

Leggen jullie dat eens uit aan mij als newbee op deze site.
Wat is coming home en leaving home?
Heb ik nu standaard dagrijverlichting en bochtenverlichting op mijn nieuwe Polo Highline?

een 6R bluemotion weet ik zeker van wel. Het hangt geloof ik af welke module je in de auto hebt.

Bij de 6r Bluemotion heb ik aan kunnen zetten :

Bochtenverlichting
Cominghome
comfort knipperlicht ( naar 4 x )
Hill hold ( laten verlengen naar 5 sec. )
Carjacking aan laten zetten

en dat was het geloof ik
 
Dank je PoloDave voor de uitleg.
Ik heb net in het boekje van de VW Polo 2012 gekeken en daar staat in dat de bochtenverlichting standaard is voor de Highline.
Ik weet niet in hoeverre dat klopt.
 
sinds 2011 is dagrij verlichting op elke nieuwe auto verplicht, dus heb je dan waarschijnlijk in de mistlampen. Auto's zonder mistlampen krijgen het in de vorm van dimlicht wat op 50% brandt.

Als ik het goed heb, krijgt elke Polo zonder af-fabriek Xenon DRL middels half brandend dimlicht, tenzij je zelf expliciet kiest voor DRL in de bumper (en de € 60,- ervoor neerlegt). Of is dat een "mooie" geld-uit-de-zak-kloppen-truc?
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
@ DeMercer, dat weet ik niet precies omdat ik xenon heb, maar dat zou natuurlijk ook goed kunnen.
@willem: misschien is dat verandert dan voor het 2012 model, maar het is in ieder geval gewoon te activeren mocht het niet zo zijn :)
 
Vanaf 2014 is dagrijverlichting pas verplicht op iedere nieuwe auto.
Nu mag het er op zitten.

Er worden nog veel auto's zonder dagrijverlichting geleverd.

Ik vind het persoonlijk een meerwaarde, vooral als je er leds in zet.

In principe heeft comming home en leaving home alleen nu bij een lichtsensor.
Overdag gaat het dan niet aan. Wat heb je er aan overdag?

coming home: de dimlicht of mistlampen blijven nog even branden nadat je de auto uit hebt gezet zodat je de deur kan vinden
leaving home: dimlicht of mistlampen gaan branden zodra je de auto ontgrendeld

sinds 2011 is dagrij verlichting op elke nieuwe auto verplicht, dus heb je dan waarschijnlijk in de mistlampen. Auto's zonder mistlampen krijgen het in de vorm van dimlicht wat op 50% brandt.

Bochtenverlichting is een optie, dus dit krijg je alleen als je het hebt aangevinkt bij de dealer of Xenon hebt gekozen. (Of iemand kan vinden met VAGCOM die het aan kan zetten)
 
DRL kan alleen op een bepaalde dag verplicht gesteld worden voor vanaf dan nieuw verkochte auto's, pas dan zal de wettekst veranderen.
De auto-fabrikanten zullen er ruim voor die tijd voor zorgen dat al hun types voorzien zijn van DRL, zodat ze niet met voorraden zonder DRL blijven zitten.

De wetgever kan ook niet verwachten dat een particulier achteraf DRL gaat inbouwen, ook al doen sommigen dat wel.

P.S.
Kwam erachter dat mijn bochtenverlichting niet allen in een bepaalde stuurhoek aangaat, maar ook samen met het knipperlicht.
 
Als je goed gelezen had staat er dat de nieuwe type's geleverd dienen te worden af fabriek met DRL dus als er volgende maand een nieuw model polo uit zou komen dan moet het er op zitten. de lopende types kennen deze verplichting niet. Dus als het huidige model polo nog 10 jaar mee zou gaan hoeft het er niet op te zitten.

Achteraf inbouwen van DRL kent ook bepaalde wetgeving, DRL moet aan staan als de motor draait en mag niet i.c.m. andere verlichting gevoerd worden.
De DRL moet uit gaan als het dimlicht aangezet word.
Alls mensen die LED op de plaats van de stadslichten zetten zijn dus strafbaar aangezien die aan blijft als dimlicht aan staat.
Tevens schrijft de wet voor dat er niet alleen met stadslicht gereden mag worden slecht bij parkeren op onverlichte plaatsen.

De bochtenverlichting kan je in VCDS zo instellen dat deze niet aangaat als je het knipperlicht aan doet en slecht op de stand van de wielen/stuur.
De standaard instelling is zodra de knipperlichten aan staan i.d.d. vandaar dat je nu vaak autos voor het verkeerslicht ziet staan met knipperlicht en nodeloos de 1e mistlamp aan.


DRL kan alleen op een bepaalde dag verplicht gesteld worden voor vanaf dan nieuw verkochte auto's, pas dan zal de wettekst veranderen.
De auto-fabrikanten zullen er ruim voor die tijd voor zorgen dat al hun types voorzien zijn van DRL, zodat ze niet met voorraden zonder DRL blijven zitten.

De wetgever kan ook niet verwachten dat een particulier achteraf DRL gaat inbouwen, ook al doen sommigen dat wel.

P.S.
Kwam erachter dat mijn bochtenverlichting niet allen in een bepaalde stuurhoek aangaat, maar ook samen met het knipperlicht.
 
Als je goed gelezen had staat er dat de nieuwe type's geleverd dienen te worden af fabriek met DRL dus als er volgende maand een nieuw model polo uit zou komen dan moet het er op zitten. de lopende types kennen deze verplichting niet. Dus als het huidige model polo nog 10 jaar mee zou gaan hoeft het er niet op te zitten.
Op de ANWB-site staat toch echt:
Alle nieuw verkochte auto's, ook van modellen die al voor 7 februari op de markt kwamen, moeten vanaf augustus 2012 standaard hun verlichting aandoen als ze gestart worden.
 
ANWB maakt de wet niet en is slechts een bond.

Er worden echt nog steeds auto's zonder verkocht vraag maar na bij je lokale dealer van wat voor merk ook :)


Op de ANWB-site staat toch echt:
Alle nieuw verkochte auto's, ook van modellen die al voor 7 februari op de markt kwamen, moeten vanaf augustus 2012 standaard hun verlichting aandoen als ze gestart worden.
 
Om nog maar even wat verwarring te geven,

Heb mijn standaard mistlampen vervangen door LED-lampen (via SilencerNL). Tekens wanneer ik de auto vergendel of ontgrendel middels de afstand bediening gaan deze LED-lampen heel licht branden (blijkbaar wordt ervia de computer dan toch een soort spanning afgegeven naar de lampen).

Heb dus comming en leaving home zonder dat ik hoef te seinen :) Is alleen wel zo minimaal dat je er niets aan hebt. Maar geeft toch te denken dat het wel mogelijk zou moeten kunnen zijn....

Misschien dat iemand hier iets meer me kan

Rick
 
He, goed gevonden! :)
Er zit een lichtsensor in: het zou erg mooi zijn als die ook gebruikt zou kunnen worden voor automatische in-/uitschakeling van de reguliere verlichting. Maar dat is helaas niet zo, volgens mij...
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Ik denk et wel man Stick Out Tongue dit kastje regelt namelijk zelf... wanneer het contact wordt afgebroken gaat de timing in.

Wel weer jammer dat er een Top 10 is gemaakt op een andere pagina. I.p.v op de homepage de laatst geposte berichten te tonen...
 
En ik kwam laatst bij de dealer om te vragen of er bochtverlichting als nog op kon, maar dat was absoluut niet mogelijk!
Is er iemand in de buurt van Enschede die dat toch voor mij erop kan zetten, ben uiteraad bereid om daar wat voor te betalen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!