Chippen - RON95 tanken AWGTI

Hi all,

Sindskort in het bezit van een AW GTI 2018, zonder OPF :) . Heb al heel veel aan het forum gehad qua info, erg waardevol.

Door de thread over de GTI AW tuning zit ik met een vraag, zijn er mensen die hem stage 1 getuned hebben en rijden met RON95?
Hoe is die ervaring. Vanuit de tuner wordt natuurlijk 98 geadviseerd en ik ken het verhaal van topsporters geef je ook geen Mc Donalds, desondanks toch benieuwd naar de ervaring van een gechipte stage 1 GTI AW op RON 95.

Vraag me ook af, als je er voornamelijk normaal mee rijd, of het dan heel erg is on 95 te blijven tanken.
 
Volkswagen  Polo GTI 2018  2.0 - 245pk 
Als liefhebber tank ik zelfs in mijn polo 1.2 tdi alleen bp ultimate.

Als je een gti hebt of een snellere auto is het een no brainer voor die paar cent extra per liter, laat staan als je plannen hebt om te chippen oid!
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Hi all,

Sindskort in het bezit van een AW GTI 2018, zonder OPF :) . Heb al heel veel aan het forum gehad qua info, erg waardevol.

Door de thread over de GTI AW tuning zit ik met een vraag, zijn er mensen die hem stage 1 getuned hebben en rijden met RON95?
Hoe is die ervaring. Vanuit de tuner wordt natuurlijk 98 geadviseerd en ik ken het verhaal van topsporters geef je ook geen Mc Donalds, desondanks toch benieuwd naar de ervaring van een gechipte stage 1 GTI AW op RON 95.

Vraag me ook af, als je er voornamelijk normaal mee rijd, of het dan heel erg is on 95 te blijven tanken.
Je vraagt dingen die al meerdere keren zijn gevraagd op het forum, even goed zoeken en je vindt genoeg ervaringen. Of je hier je antwoord gaat vinden betwijfel ik omdat iedereen een andere ervaring heeft. Het is nooit feitelijk bewezen of het nu beter is voor een (getuned) auto te rijden op EUR98 i.p.v. EUR95, of dat het geen verschil maakt. Ik denk dat het wel verstandiger is als je auto getuned is op EUR98 om ook EUR98 te tanken als de tuner dat adviseert. Ik ga mijn kleding ook niet op 90 graden wassen als geadviseerd wordt dit te doen op 40.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
  • Leuk
Waarderingen: H11
Precies, alleen het is zeker wel feitelijk bewezen. Sterker nog het is gewoon zo.

Hoe hoger het octaan getal, hoe beter, zo is de brandstof geraffineerd.

Sterker nog in bepaalde super en hypercars mag je niet lager als 98 en/of100 tanken.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Precies, alleen het is zeker wel feitelijk bewezen. Sterker nog het is gewoon zo.

Hoe hoger het octaan getal, hoe beter, zo is de brandstof geraffineerd.

Sterker nog in bepaalde super en hypercars mag je niet lager als 98 en/of100 tanken.
Klopt, ik was niet helemaal volledig. Niet feitelijk bewezen voor de levensduur van een auto/motor aangezien er 100 andere factoren ook een rol spelen.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
  • Leuk
Waarderingen: H11
Gewoon paar weken op 98 rijden en tanken, dan chippen op 98 en daarna weer op 95.

Maar dit is alleen van toepassing op stage 1+
Indien je een “standaard chip” doe maakt het niet uit op wat voor brandstof, want het is een voor geprogrammeerd programma.
Maar dit is mijn mening :)
Wat? Dit is juist dom toch? Want in dat geval rekent je ECU op 98, om vervolgens op basis van je klopsensor je timing later te zetten, omdat je steeds 95 tankt, wat als gevolg van het lagere octaan getal een grotere kans heeft op premature ontsteking.

Eerlijk waar, zoek gewoon een betrouwbare tuner (vagtechniek, JDengineering, etc.) en overleg het met hun. Zij zouden het best moeten weten. Wat mij wel logisch lijkt is dat als je een custom tune gaat halen (dus op basis van rollerbank gegevens), gooi dan in de tank wat je normaal tankt. Wanneer dit 95 is, gebruik dan gewoon 95. Als je sws altijd 98 tankt, gooi er dan 95 in.

Je houdt jezelf voor de gek als je je rollerbank meting laat doen op 98, om dan voortaan altijd 95 tanken. Andersom geldt hetzelfde. Als je m laat tunen op 95 om vervolgens altijd 98 te tanken laat je vermogen op tafel liggen.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Mchiel010
Wat? Dit is juist dom toch? Want in dat geval rekent je ECU op 98, om vervolgens op basis van je klopsensor je timing later te zetten, omdat je steeds 95 tankt, wat als gevolg van het lagere octaan getal een grotere kans heeft op premature ontsteking.

Eerlijk waar, zoek gewoon een betrouwbare tuner (vagtechniek, JDengineering, etc.) en overleg het met hun. Zij zouden het best moeten weten. Wat mij wel logisch lijkt is dat als je een custom tune gaat halen (dus op basis van rollerbank gegevens), gooi dan in de tank wat je normaal tankt. Wanneer dit 95 is, gebruik dan gewoon 95. Als je sws altijd 98 tankt, gooi er dan 95 in.

Je houdt jezelf voor de gek als je je rollerbank meting laat doen op 98, om dan voortaan altijd 95 tanken. Andersom geldt hetzelfde. Als je m laat tunen op 95 om vervolgens altijd 98 te tanken laat je vermogen op tafel liggen.
nee je motor regelt zich zelf af op de benzine, waarom zou dit dom zijn, je heb tenminste je volle vermogen op 98 en wat minder op 95.
Het sloopt echt je motor niet.

Ik begrijp alleen niet waarom dit altijd zo een discussie punt is.
Je geeft 300-600 euro uit voor een tuning maar vervolgens (met normale prijzen) scheet het 10 cent per liter, oftewel 4 euro op 40L..
 
Thanks voor de antwoorden. Klopsensor is inderdaad wel een stuk drukker bezig op 95 dan 98. Reden dat ik benieuwd was, is ook een beetje omdat ik nu constant rond de 1 op 12 rijd, waarbij ik zelf in de ECO stand zit, waar ik overal lees dat men 1 op 15 a 1 op 16 rijd, wat ik echt niet red.
Uiteindelijk is 95 dan ook een beetje budget reden in vergelijk met 98, vooral vanwege het verbruik wat in mijn polo GTI vrij hoog lijk te liggen..
 
Volkswagen  Polo GTI 2018  2.0 - 245pk 
Bij een Polo GTI 2.0 is een verbruik van 1:12 niet uitzonderlijk hoog. Er zijn er bij die dat niets eens halen. Voor een verbruik van 1:15 had je een Polo 1.0 moeten kopen.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: H11
Hi all,

Sindskort in het bezit van een AW GTI 2018, zonder OPF :) . Heb al heel veel aan het forum gehad qua info, erg waardevol.

Door de thread over de GTI AW tuning zit ik met een vraag, zijn er mensen die hem stage 1 getuned hebben en rijden met RON95?
Hoe is die ervaring. Vanuit de tuner wordt natuurlijk 98 geadviseerd en ik ken het verhaal van topsporters geef je ook geen Mc Donalds, desondanks toch benieuwd naar de ervaring van een gechipte stage 1 GTI AW op RON 95.

Vraag me ook af, als je er voornamelijk normaal mee rijd, of het dan heel erg is on 95 te blijven tanken.
Mijn WRC komt vanaf fabriek met een sticker dat aangeeft gelieve alleen 98 Super te tanken.
Bij hoge noodzaak 95, maar liever niet.

Oftewel, dat is volgens mij een antwoord op je vraag.
Bij motoren die op wat voor manier dan ook 'getuned' zijn is het ten zeerste aan te raden hoge kwaliteit brandstof te tanken.

In mijn geval is de auto weer verder getuned dan fabriek dus tank ik alleen 102 octaan, weer een stapje verder dan 98.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-11-10 at 7.01.00 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-10 at 7.01.00 PM.jpeg
    82.4 KB · Weergaven: 25
  • Leuk
Waarderingen: Mchiel010, H11 en Sal
Thanks voor de antwoorden. Klopsensor is inderdaad wel een stuk drukker bezig op 95 dan 98. Reden dat ik benieuwd was, is ook een beetje omdat ik nu constant rond de 1 op 12 rijd, waarbij ik zelf in de ECO stand zit, waar ik overal lees dat men 1 op 15 a 1 op 16 rijd, wat ik echt niet red.
Uiteindelijk is 95 dan ook een beetje budget reden in vergelijk met 98, vooral vanwege het verbruik wat in mijn polo GTI vrij hoog lijk te liggen..
Vergeet ook niet dat je verbruik heel erg afhankelijk is van wat je rijpatroon is. Ik red makkelijk 1:16 als ik lange stukken rij (alleen maar 80 en 100 wegen). Als ik even boodschappen ga doen kom ik daar ook niet in de buurt.
 
Volkswagen  AW GTI  2.0 TSI 200PK | Too be tuned.... 
  • Leuk
Waarderingen: Mchiel010 en Sal
Ik reed eigenlijk alleen lange stukken snelweg met de GTI, waarbij ik de max snelheid in acht nam (GPS snelheid + 5). Af en toe even lekker doorhalen met invoegen of inhalen. Zelfde nu met de Up GTI maar ipv 1 op 15 1 op 20
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi en Mchiel010
Het is niet erg om met 95 te blijven rijden. Je hebt iets meer PK's als je op 98 rijdt. Dit geldt zowel voor- als na het chippen. Bij een chip op maat is het verschil groter.
Überhaupt ga je voor een chip op maat! Of niet doen anders.

Ongeacht het chippen ofniet, de 95 was al niet top. Nu met nog meer ethanol en de hele mikmak, zou ik dat in een barrel gooien voor de carbage run of een afgeschreven auto of een leasert. Genuanceerd pas van de baas met die eis oke, goedkoop autotje oke, maar een gti of zelfs een 1.0 nieuw gekocht met mijn zuur verdiende centjes, dan piep je wel anders en dan laat ik WEL de afschrijving etc buiten beschouwing!

Niet dat de 98 en hoger puur en allemaal zuivere koek is, maar als je een gti wil rijden, daaronder trouwens ook, moet het soort benzine gewoon goed zijn.

Zo niet moet je daar niet aan beginnen, ff uit me hoofd binnen door gtitje ver afgerond 1:10 scheetjes laten 1:8.

Mijn mening is dan dat het nergens opslaat dat je op een paar euro gaat kijken op een volle tank en zeker als je naar de nieuwprijzen gaat kijken.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!