Chippen 6C 1.0 met turbo, wijs?

Ahmed0235

Actief lid
46
61
25
Halloo,

Ik zit al heel lang (jaartje) te denken om m'n 1.0 te chippen. Je krijgt meestal te horen dat dit nooit gezond kan zijn voor het blok en dat bij de 100K het blok al versleten is. (Ik zit nu op 50K en ben er nog van plan om er wel 2 jaar mee te rijden).
Een ander zegt dan weer dat het kan, maar wel rustig aan moet doen. (Wat moet ik hier uit opmaken? Olie op temperatuur brengen? Dat lijkt me vrij logisch). Maar als de olie op temperatuur is kun je toch gewoon gassen? En bij een stoplichtje ''snel'' optrekken moet toch ook wel kunnen af en toe (wat ook ongeveer mijn rijstijl is). Daar chip je de auto toch immers voor? voor meer kracht en sneller vooruit komen..

Het gaat dan om van 95PK --> 140PK gaan en 160Nm --> 240Nm

Dus ik hoor graag van mensen die al gechipt hebben of van chippers zelf in hoeverre het allemaal klopt wat mensen zeggen..
 
Volkswagen  Polo 6c  1.0 TSI 95PK 
Verhoogde slijtage ligt in het verwachtingspatroon, maar zelfs dat niet in enorme mate. Mijn auto is inmiddels al zo'n 125.000km gechipt en voor zover ik weet zijn er nooit onderdelen van de motor zelf vervangen. Uiteraard andere zaken, maargoed, dat was gewoon routine onderhoud of pech.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Ik heb mijn 1.0 tsi 2016 laten chippen. (maart dit jaar)
Bij het chippen stond er 120k op de teller.
Nu heb ik er 2k mee gereden.
ben Nog zeer tevreden.
Van 95 naar 140.
Zeer grote vooruitgang.
Topsnelheid neemt nagenoeg niet toe.
Deze motoren zijn begrensd.
 
Laatst bewerkt:
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
In het begin best veel beroep gedaan op de extra vermogen, nu niet meer en verwacht echt niet dat die bij dezelfde belasting meer gaat slijten.
 
Volkswagen  X  X 
Chippen van een auto is eigenlijk het "uitgummen" van de marges van de fabrikant. De motor word ontwikkeld voor een bepaald vermogen en de fabrikant rekent een bepaalde vermogensmarge om een garantietermijn te kunnen waarborgen.

Nu is chippen niet per definitie slecht voor je motor (immers, de fabrikant heeft de motor voor een bepaald vermogen ontwikkeld) maar het vergt veel meer van de draaiende motordelen.

Het fenomeen "downsizen" is ontstaan om een zuinige, kleine motor te ontwikkelen die voldoende vermogen heeft om de auto op snelheid te houden. Echter is deze kleine motor niet geschikt om de auto fatsoenlijk op te laten trekken. Hiervoor is de turbo ontwikkeld. Deze turbo blaast extra lucht in de motor waardoor deze kleine motor zich gaat gedragen als een grotere motor met meer vermogen. Zodra de auto op snelheid is, word het grotere vermogen niet meer aangesproken en zal de turbo geen werk meer hoeven verrichten. Nu rijd je puur op de kleine (1.0) motor. Dit gaat prima, immers, de motor gedraagt zich, vermogenswijs, als een kleine 1.0 motor en niet als een grotere (1.6) motor. Hiermee is de belasting van de interne motordelen niet extreem.

Nu ga je de auto chippen van 95 pk naar 140pk. Het zelfde geld nog altijd, zodra je op constante snelheid rijd zal de motor zich blijven gedragen als een ongeblazen 1.0. Geen extra slijtage aan motordelen te verwachten. Trek je normaal op bij het stoplicht (zoals je ook zou doen als de auto niet gechipped is) zal er geen overtollige slijtage aan je motordelen zijn. Echter, jij geeft aan dat je graag fel mag optrekken.. Hier gaat je motor te lijden hebben.
Bij het fel optrekken zal die kleine 1.0 zich ineens moeten gaan gedragen als een grote 2.0 motor (dubbele capaciteit!!!) terwijl de internals van de motor niet gebouwd zijn zoals een vroegere 2.0 motor. Dit betekend dat er extra slijtage ontstaat aan de draaiende motordelen...

Dus is chippen slecht? Niet per definitie. Het ligt puur aan je eigen rijstijl. Rijd jij rustig met een gechipte motor? niks aan t handje. Rijd je af en toe op het maximale vermogen van je motor? niks aan het handje. Maar... Rijd je constant op het maximale vermogen van de auto (fel optrekken, hoge topsnelheid etc) en vergeet je wel eens een beurtje op tijd te doen? nou, maak je borst maar nat...

Zelf adviseer ik, mocht je de auto wel gaan chippen, om rustig te blijven rijden en je beurt interval (zeker mbt oliewissel) om de 10k te doen. klinkt heel behouden en duur, maar onder de streep ben je goedkoper uit dan een motorwissel over een paar jaar.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
En dat natmaken van de borst geldt evenzeer wanneer je er met een ongechipte auto een dergelijke rijstijl op na houdt. De gerenommeerde VAG gespecialiseerde tuners zoals JD en VAG techniek werken ruim binnen de veilige marge.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
En dat natmaken van de borst geldt evenzeer wanneer je er met een ongechipte auto een dergelijke rijstijl op na houdt. De gerenommeerde VAG gespecialiseerde tuners zoals JD en VAG techniek werken ruim binnen de veilige marge.

Ja en nee. De fabrikant kiest niet voor niks een “veilige” 95pk...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
In principe liggen in de polo 9n3 GTI en in de Cup edition het 1.8 20vt-blokje. Toch heeft de een meer vermogen dan de ander. Het is gedeeltelijk ook gewoon marktwerking. Met deze theorie zou de Cup sneller slijten dan de gewone GTI
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Ja en nee. De fabrikant kiest niet voor niks een “veilige” 95pk...
Precies daarom dus ja. Zelfs met een idioot die nooit warm rijdt en meteen constant plankt, moet zo'n ding het een tijd blijven doen zonder garantie claims. En ik geef je op een briefje dat de kans op problemen substatieel groter is dan bij een verantwoord gechipt en bereden exemplaar
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ook ik heb mijn twijfels gehad, echter gister toch bij VAG techniek de auto laten chippen, aardige man achter de balie met voldoende uitleg:), auto is nu ook 140pk en 240nm, koppel pakt overal bij 2000 toeren, snap je twijfel, maar ligt ook aan rijstel, jongens daar hebben kennis en werken binnen marge! Maar ohoh wat n genot, was als een kind zo blij op terugweg:cool:, auto gaat als een raket, motor loopt mooier, en geluid klinkt brutaler vind ik...
 
Volkswagen  Polo 6c  1.0 TSI 140pk 240nm 
Ook ik heb mijn twijfels gehad, echter gister toch bij VAG techniek de auto laten chippen, aardige man achter de balie met voldoende uitleg:), auto is nu ook 140pk en 240nm, koppel pakt overal bij 2000 toeren, snap je twijfel, maar ligt ook aan rijstel, jongens daar hebben kennis en werken binnen marge! Maar ohoh wat n genot, was als een kind zo blij op terugweg:cool:, auto gaat als een raket, motor loopt mooier, en geluid klinkt brutaler vind ik...
ahhh lekker bezig!
ik nu ook 2 maanden 140 pk op mijn 6c.
waar kom je vandaan?
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Ook ik heb mijn twijfels gehad, echter gister toch bij VAG techniek de auto laten chippen, aardige man achter de balie met voldoende uitleg:), auto is nu ook 140pk en 240nm, koppel pakt overal bij 2000 toeren, snap je twijfel, maar ligt ook aan rijstel, jongens daar hebben kennis en werken binnen marge! Maar ohoh wat n genot, was als een kind zo blij op terugweg:cool:, auto gaat als een raket, motor loopt mooier, en geluid klinkt brutaler vind ik...

Voel je de koppel ook echt als je op de snelweg 100 rijd ej je trapt in ene het gas in? Ik ga vanuit van wel, maar weet niet of het verschil groot is?
 
Volkswagen  Polo 6c  1.0 TSI 95PK 
Het wordt geen scheurijzer, maar het verschil is groot genoeg en de moeite waard
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Voel je de koppel ook echt als je op de snelweg 100 rijd ej je trapt in ene het gas in? Ik ga vanuit van wel, maar weet niet of het verschil groot is?

Ik had een jaar geleden mijn Polo 1.2 tsi van 90pk naar 135pk laten chippen bij VagTechniek en juist bij het intrappen van het gaspedaal bij 100 of 120 km/uur op de snelweg trok ie geweldig door, wat een power dan voor het chiptunen!
Woensdag gaat mijn Golf 7 naar 140pk, ben erg benieuwd hoe het aan zal voelen aangezien de Golf wat zwaarder is.
Zal gelijk eens vragen wat maximaal uit een 1.0 of 1.2 te persen valt en wat binnen de veilige marges valt
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
Met een stage 1 is ca 150 pk het maximaal veilig haalbare. Wat niet wil zeggen dat dit altijd zal lukken. Wil je meer, dan zullen er mechanische aanpassingen aan te pas komen.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Bevalt echt super,heb mijn 1.0 tsi met dsg laten chippen en word echt een heel andere auto.
Gasresponse is veel feller en inhalen gaat veel sneller.
Dus niet twijfelen,doen!!
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 tsi 95 pk na J&D 150 pk en 250nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!