Bandenmaat voor winterbanden

Ik heb laatst een set velgen met winterbanden gekocht via MP. Hierbij eigenlijk bewust dezelfde velgenmaat en bandenmaat aangehouden (215/45/R16) omdat mijn zomerbanden dit ook zijn. Beetje zelfde uiterlijk enz. Dit zijn dus hele andere afwegingsredenen, maar denk als deze niet meespelen dat je graag wat bredere banden zou willen hebben met mijn redenatie, meer contactoppervlak, meer grip. Voor veel mensen speelt geld een belangrijke rol, kies dan een veel voorkomende bandenmaat (meer productie, lagere kosten) bv 185/60/R15
 
Volkswagen  Polo 6C R-line  1.4 TDI 90PK 
  • Leuk
Waarderingen: Ruiter91
Voor in de sneeuw kun je beter een smallere band hebben. Minder oppervlakte druk.
Maar met een bredere band heb je toch echt meer grip!
Dit is in meerdere tegen al bewezen.
Maar gewoon oppassen in de sneeuw en gladheid is het beste..

Als je de perfecte afmeting in banden én velgen zoekt, dan heb ik een set verbrede stalen velgen met zeer goede Continental winterbanden te koop. Deze set vult de wielkasten erg mooi op.
image.jpg image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruiter91
Theoretisch:

Bij droge omstandigheden -> bredere band is meer contact oppervlak dus meer grip

Bij natte omstandigheden -> smaller bandje heeft hogere belasting per vierkante cm contact oppervlak -> meer druk -> minder snel aquaplaning en je gaat makkelijker door de sneeuw heen.

De waarheid zal ergens in het midden liggen. :) zelf rijd ik 185/60/r15 omdat ik dat nog heb maar zou geen problemen hebben met 215/40/r17. Enige is dat ik liever geen pekel op de lichtmetaal velgen heb
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruiter91
Hoi,

Ik heb 16 inch Mak Sachsen mat black velgen met 195 50 16 dunlop wintersport 3d banden
7663t_1-jpg.6930

Vwpolodriver
 
Theoretisch:

Bij droge omstandigheden -> bredere band is meer contact oppervlak dus meer grip

Bij natte omstandigheden -> smaller bandje heeft hogere belasting per vierkante cm contact oppervlak -> meer druk -> minder snel aquaplaning en je gaat makkelijker door de sneeuw heen.

De waarheid zal ergens in het midden liggen. :) zelf rijd ik 185/60/r15 omdat ik dat nog heb maar zou geen problemen hebben met 215/40/r17. Enige is dat ik liever geen pekel op de lichtmetaal velgen heb

Ik heb als zomerset 215/45/16 onder de Polo en als winterset 185/60/15, en kan de theorie niet anders dan bevestigen. Als het nat of sneeuwig is en je moet stevig remmen grijpt de ABS bij de zomerset VEEL eerder in dan bij de winterset. De polo is een lichte auto met een gewicht van rond de ton, dus een beetje druk op je banden, vooral bij winterse omstandigheden, zal je écht wel sneller helpen stoppen. Tuurlijk zal er een omslagpunt in zitten, een fietsband heeft bijvoorbeeld weer zo weinig contactoppervlak dat je ook zou doorschuiven als je die er onder kreeg, maar ik denk (vind?) dat qua breedte in de winter 185-195 een stuk veiliger is dan 205-215.

Dan nog zal een groot deel van je ervaringen afhangen van wat voor soort banden je koopt, een smallere band van merk X zal wellicht slechter zijn dan een bredere Dunlop / Conti / etc.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!