AW R-line vering en demping verbetering

Mijn Polo uit december 2020 (AW, 1.0 tsi, 36.000 km nu, R-line & 17" wielen met Nexen 215/45 banden) staat 15 mm lager door het R-line onderstel. Echter, er zijn enkele opmerkingen te maken:
- de Nexen 17' zomerbanden worden deze lente vervangen door Michelins.
- de Pirelli winterbanden staan op stalen velgen van 16".
- vergelijking tussen 17" en 16": 16" is wat comfortabeler, maar je voelt onderhuids dat het onderstel licht stuiterig is. Het rijdt wat "grof".
- het prettige van de Polo is dat hij in parkeergarags, op drempels en vooral de oprit bij de schoonouders niet met voor- of achterkant over de weg schraapt; de overhang voor en achter is niet zoals bij de A6.
- Wat ik graag zou oplossen, is dat licht incoherente gevoel van vering/demping: kleine oneffenheden worden te schokkerig doorgegeven, het is wat grof allemaal, een heel klein beetje stuiterig. Op NL wegen veel minder een probleem dan op Duitse en zeker Belgische snelwegen. Ik rij veel en voornamelijk lange afstanden, dit moet beter kunnen. De veren en dempers zijn dus niet kapot, maar ik ben op zoek naar beter weggedrag, die lichte, maar immer aanwezige onrust moet er uit.
Ik heb de zoekfunctie al eens gebruikt, maar dat levert vooral "verlaging" op, en de R line staat 15 mm lager dan normaal. Het is het gevoel dat het onderstel wat Ryanair is, net iets te veel naar de centjes gekeken om het echt prettig te maken. Dus: wat is de beste weg naar voren? Mag wat kosten, zolang het maar goed is.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI 95pk 
Ik zou persoonlijk dan voor koni special active of iets vergelijkbaars kiezen met eventueel nieuwe veren. Koni yellow is ook goed, maar die zijn verstelbaar en dat wil je niet per se altijd. Koni en bilstein zijn allebei kwalitatief super, maar koni vind ik persoonlijk wat zachter in de demping, minder stug
Klinkt goed. Ik heb instellingen niet nodig, moet gewoon standaard goed rijden. Ga eens wat offertes aanvragen. Terzijde: na wat zoeken kwam ik een recente video tegen van een Ibiza waar ook Konis onder kwamen. De Special Active.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI 95pk 
A6 is de vorm van Audi A6? Merk je daarin meer overhang dan een polo?
Ja, inderdaad. A6 ultra gekocht in 2015, gloednieuw, maar het is redelijk lullig als je bij de schoonouder de hof afrijdt en elke keer schraapt de voorspoiler over de grond, en de trekhaak tikt even aan. Ook wel gehad in parkeergarages, als het iets stijler is. Zakte teveel in of wat dan ook... uiteindelijk verkocht, veel te groot en veel te lastig te parkeren. Schoonouders ook vervangen ;), maar dat terzijde.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI 95pk 
Ja, inderdaad. A6 ultra gekocht in 2015, gloednieuw, maar het is redelijk lullig als je bij de schoonouder de hof afrijdt en elke keer schraapt de voorspoiler over de grond, en de trekhaak tikt even aan. Ook wel gehad in parkeergarages, als het iets stijler is. Zakte teveel in of wat dan ook... uiteindelijk verkocht, veel te groot en veel te lastig te parkeren. Schoonouders ook vervangen ;), maar dat terzijde.
Ik heb idd hetzelfde probleem bij de parkeerplaats achter mijn woning. Als je de drempel om er te komen af gaat en je gaat iets te hard schraapt de trekhaak ook over de stoep. Ik heb zelfs gehad dat mijn trekhaak omhoog geduwd werd. Hij moest uiteindelijk weer naar beneden bijgesteld worden. Ik kan nog steeds de stekker niet in de stekkerdoos plaatsen bij de trekhaak. Zelfs als ik hem achteruit tegen de stoep parkeer schraapt de trekhaak erover heen. Al vaker melding gemaakt bij de gemeente maar ze doen er niets aan. Maar ondertussen wel veel mensen met schade aan de voertuigen.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Ja, inderdaad. A6 ultra gekocht in 2015, gloednieuw, maar het is redelijk lullig als je bij de schoonouder de hof afrijdt en elke keer schraapt de voorspoiler over de grond, en de trekhaak tikt even aan. Ook wel gehad in parkeergarages, als het iets stijler is. Zakte teveel in of wat dan ook... uiteindelijk verkocht, veel te groot en veel te lastig te parkeren. Schoonouders ook vervangen ;), maar dat terzijde.

Dat is inderdaad lullig :tearsofjoy:. Ik merk juist het tegenovergestelde, ik vind de A6 enorm stug + de polo wat zweverig. Zal waarschijnlijk liggen aan S-Line onderstel op de A6 en “normale” onderstel op de polo.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0TSI 95pk | Audi A6 4K Avant 40TFSI Firmanentblauw 
Dat is inderdaad lullig :tearsofjoy:. Ik merk juist het tegenovergestelde, ik vind de A6 enorm stug + de polo wat zweverig. Zal waarschijnlijk liggen aan S-Line onderstel op de A6 en “normale” onderstel op de polo.
Ha, dat geloof ik graag!!! De A6 Ultra heeft geen S line onderstel want dat is wat stug. De Polo daarentegen is een R Line. Precies omgekeerd dus ;).
 
VW  Polo AW  1.0 TSI 95pk 
Na 80,000km, eind-de-lijk de fabrieksstandaard 17-inch Continentals opgemaakt (Premium Contact 6). Wat een klote-banden waren dat. Precies wat je beschrijft: groffe rit, en kleine on-effenheden worden allemaal veel te hard doorgegeven... elk klein hobbeltje voel je, elke verandering in wegdek, dwars over een tramrail... het geknal en gestuiter van het onderstel was niet meer te doen. Kon echt niet wachten tot de banden op waren... Helaas heeft dat 4 jaar geduurd.

Ik heb ook een setje 16-inch velgen met daaronder Continental TS860 winterbanden, stuk comfortabeler, dus ik wist dat het beter kon. Tot het punt dat ik bijna overwoog de 17-inch velgen helemaal weg te doen voor een 2de set 16-inch velgen met daaromheen zomerbanden. Maar de 17" Bonneville velgen zijn zo mooi...

In het verleden had ik goede ervaringen met Michelins, dus grondig onderzoek gedaan, en uiteindelijk een setje 4x Primacy 4+ banden, 17-215/45, in 87W -- geen extra versteviging want de Polo kan toch niet sneller, en daar word de band alleen maar stugger van. Nog kort de Pilot Sport 5 overwogen, maar gezien we vooral lange ritten maken viel de keuze al snel op de Primacy, ondanks dat ze ongeveer hetzelfde kosten.

Ik kan je vertellen: wat een wereld van verschil. De wagen glijdt nu over oneffenheden heen, en je voelt dat de banden een heel stuk meer absorberen dan voorheen. Zelfs grotere oneffenheden, zoals dwars tramrails over gaat heerlijk soepel -- het gebonk en geknal over grof wegdek is oprecht veel minder geworden. Stadsverkeer is comfortabeler, interieurrammeltjes verdwenen, en op de snelweg is het een stuk stiller. We kunnen fluisterend een gesprek voeren op 140km/h. Het verschil tussen grof wegdek en stil wegdek is ook flink verkleind.

Dus mijn advies: Wacht tot je in de lente de Michelins onder de wagen gooit. Weg met die Nexen troep, en kijk of je dan blij bent met de rit voordat je de dempers vervangt.
 
Volkswagen  Polo AW Full R-Line  1.0 TSI 135PK DSG 
  • Geweldig
Waarderingen: fdegroot
Na 80,000km, eind-de-lijk de fabrieksstandaard 17-inch Continentals opgemaakt (Premium Contact 6). Wat een klote-banden waren dat. Precies wat je beschrijft: groffe rit, en kleine on-effenheden worden allemaal veel te hard doorgegeven... elk klein hobbeltje voel je, elke verandering in wegdek, dwars over een tramrail... het geknal en gestuiter van het onderstel was niet meer te doen. Kon echt niet wachten tot de banden op waren... Helaas heeft dat 4 jaar geduurd.

Ik heb ook een setje 16-inch velgen met daaronder Continental TS860 winterbanden, stuk comfortabeler, dus ik wist dat het beter kon. Tot het punt dat ik bijna overwoog de 17-inch velgen helemaal weg te doen voor een 2de set 16-inch velgen met daaromheen zomerbanden. Maar de 17" Bonneville velgen zijn zo mooi...

In het verleden had ik goede ervaringen met Michelins, dus grondig onderzoek gedaan, en uiteindelijk een setje 4x Primacy 4+ banden, 17-215/45, in 87W -- geen extra versteviging want de Polo kan toch niet sneller, en daar word de band alleen maar stugger van. Nog kort de Pilot Sport 5 overwogen, maar gezien we vooral lange ritten maken viel de keuze al snel op de Primacy, ondanks dat ze ongeveer hetzelfde kosten.

Ik kan je vertellen: wat een wereld van verschil. De wagen glijdt nu over oneffenheden heen, en je voelt dat de banden een heel stuk meer absorberen dan voorheen. Zelfs grotere oneffenheden, zoals dwars tramrails over gaat heerlijk soepel -- het gebonk en geknal over grof wegdek is oprecht veel minder geworden. Stadsverkeer is comfortabeler, interieurrammeltjes verdwenen, en op de snelweg is het een stuk stiller. We kunnen fluisterend een gesprek voeren op 140km/h. Het verschil tussen grof wegdek en stil wegdek is ook flink verkleind.

Dus mijn advies: Wacht tot je in de lente de Michelins onder de wagen gooit. Weg met die Nexen troep, en kijk of je dan blij bent met de rit voordat je de dempers vervangt.
Ik zit hier met een grote grijns. Wat je beschrijft is PRECIES wat er mij door m'n hoofd ging!!!! Maar dan ook precies hetzelfde!!!! En inderdaad op exact dezelfde banden uitgekomen, GEEN XL, uiteindelijk toch geen Pilot Sport, maar de Primacy 4 215/45 R17 ... ik ga nog even kijken aar 87W want ik zag alleen de 91V. Precies wat je zegt: die Bonneville velgen he. Ik krijg het niet over m'n hart om ze te verkopen voor welke 16 inch velgen dan ook. Dus stapje voor stapje, maar die afgrijselijke Nexens gaan weg. Zijn ze op? Nee. Maar mijn geduld met die rotzooi is op. Ze leven helaas veel te lang. Dus het zal wel. Uiteindelijk gaan de nieuwe banden ook bijzonder lang mee; goede winterbanden zitten er vier/vijf maanden van het jaar onder, dus waarom niet een set fijne zomerbanden om mooie velgen. Dat is tienduizenden kilometers eerder dan verwacht, maar het zij zo. Sluit me volledig bij je aan.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI 95pk 
Ha. Ja dat hadden we ook. De Continentals zaten op ongeveer 2.5mm. Gelukkig reden we er eentje lek onderweg naar huis uit Portugal, dus het was op dat moment makkelijk te verantwoorden ze weg te mieten. Als de Nexens nog genoeg profiel hebben kun je ze wellicht op marktplaats gooien na de wissel, wie weet krijg je nog 50-100 euro voor het setje van 4.

Het lijkt me niet dat 91V of 87W veel verschil zal maken -- de ene mag harder, en de ander is voor een iets zwaarder voortuig. Het liefst een 87V, maar daar bestaat de Primacy 4+ weer niet in. Vooral het niet hebben van de XL versteviging is belangrijk. Dan heb je een veel minder stugge zijwand. Kijk je trouwens naar de Primacy 4, of de Primacy 4+? De 4+ is namelijk makkelijk in 87W te vinden.

Laat weten hoe je ze ervaart in de lente!
 
Volkswagen  Polo AW Full R-Line  1.0 TSI 135PK DSG 
Ha. Ja dat hadden we ook. De Continentals zaten op ongeveer 2.5mm. Gelukkig reden we er eentje lek onderweg naar huis uit Portugal, dus het was op dat moment makkelijk te verantwoorden ze weg te mieten. Als de Nexens nog genoeg profiel hebben kun je ze wellicht op marktplaats gooien na de wissel, wie weet krijg je nog 50-100 euro voor het setje van 4.

Het lijkt me niet dat 91V of 87W veel verschil zal maken -- de ene mag harder, en de ander is voor een iets zwaarder voortuig. Het liefst een 87V, maar daar bestaat de Primacy 4+ weer niet in. Vooral het niet hebben van de XL versteviging is belangrijk. Dan heb je een veel minder stugge zijwand. Kijk je trouwens naar de Primacy 4, of de Primacy 4+? De 4+ is namelijk makkelijk in 87W te vinden.

Laat weten hoe je ze ervaart in de lente!
Het is een beetje als met kopje die je niet leuk vindt en cadeau hebt gekregen: je vallen maar ze overleven het. Deze Nexens willen maar niet kapot, dus marktplaats zal het worden. De profieldiepte is goed, het gaat zo vlot niet.
Ik kijk overigens naar zowel de 4 als de 4+. Inderdaad, ik vermijd de XL!!!! Het is een Polo, geen 3.5 ton voertuig.
De Primacy 4 is 215/45 R17 91 V, en rond de 104 euro/band
De Primacy 4+ is 215/45 R17 91 W, en rond de 120 euro/band
Ik denk niet dat 4 of 4+ zoveel uitmaakt. 4 lijkt iets stiller.
Als ik zo vrij mag zijn, ik zie dat je een AW hebt. Waar heb je je auto laten tunen? Ik loop ertegen aan dat ik een Delphi motorregelapparaat heb en die zijn nog niet gekraakt. Het is eigenlijk een ander topic; ik kan bij Ventura langs maar dat is stukken duurder dan bv. Vag techniek of anders chip tuners. Sorry voor off topic.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI 95pk 
Ik zou er inderdaad een ander topic voor maken als je die niet al hebt, maar ik ben inderdaad bij vagtechniek geweest. Was een eindje rijden, maar blij met het resultaat. Ging vooral om de DSG tunen voor mij, blok toch maar gedaan want ja... Ik was er toch.
 
Volkswagen  Polo AW Full R-Line  1.0 TSI 135PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: fdegroot
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!