Auto start regelmatig niet

Ik heb een probleem met mijn VW Polo. Regelmatig, zeg 1 a 2 keer per maand, kan mijn auto ineens afslaan als ik stil kom te staan voor bijvoorbeeld een stoplicht. Of wil die niet starten als ik weg wil gaan. Alle lampjes gaan branden (zie foto). De motor lijkt wel te willen starten maar slaat niet aan. Als ik dan half uur tot uur wacht start de auto ineens weer. ANWB heeft gekeken en geeft aan dat de sleutel de verbinding met de auto kwijt is en na een tijdje weer terug vindt. Zowel de ANWB als VW dealer hebben de auto uitgelezen en geen problemen geconstateerd. iemand enig idee wat ik kan doen!?

Auto.jpg
 
Volkswagen Polo  6R  1.2-liter driecilinder 51 kW/69 pk 
Hij valt spontaan uit?

Begin eens met meten in het contactslot. Dit is bij Volkswagen nogal eens de oorzaak van een gare storing.

Als het contactslot goed is, dan zou ik het eens gaan zoeken in de communicatie over het CAN-bus systeem mbt start/stop.


Zelf had ik laatst met de 500 van mn vriendin dat deze af en toe weigerde te starten. je kon dan de sleutel omdraaien maar er gebeurde niks. Geen klik, geen klak, enkel doodse stilte. Na het doormeten van de kabelboom en het uitvoeren van een aantal testen tot de conclussie gekomen dat het startprefentierelais kapot was. DEze vervangen en het probleem is opgelost!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Klinkt toch meer als een krukas of nokkenas positie sensor..
Dan zou ik meteen een gerelateerde code verwachten. Immers, als 1 van de beide sensoren uitvalt, klopt de relatie tussen de kruk en nokkenassensor niet meer. De auto zou echter na 1 a 2 startpogingen toch echt wel moeten aanslaan. De ECU kan prima regelen op 1 sensor. De kans is alleen wel dat de auto dan in noodloop zou vallen. Laatst een Twingo uit 2015 gehad waarvan de nokkenassensor kapot was, de eerste startpoging ging de auto niet aan. Tweede startpoging sloeg deze meteen aan en liep zonder problemen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dan zou ik meteen een gerelateerde code verwachten. Immers, als 1 van de beide sensoren uitvalt, klopt de relatie tussen de kruk en nokkenassensor niet meer. De auto zou echter na 1 a 2 startpogingen toch echt wel moeten aanslaan. De ECU kan prima regelen op 1 sensor. De kans is alleen wel dat de auto dan in noodloop zou vallen. Laatst een Twingo uit 2015 gehad waarvan de nokkenassensor kapot was, de eerste startpoging ging de auto niet aan. Tweede startpoging sloeg deze meteen aan en liep zonder problemen.
Ah ja dat zit bij Europese auto's dan net anders dan wat ik gewend ben van de Japanners :)
Deze hebben ook wel eens dat de motor heet wilt uitvallen, als de sensor dan weer afkoelt start hij wel weer en zowel bij afslaan motor als daarna als hij weer loopt zetten ze helaas geen foutcodes...
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!