Auto start niet in italië

Afgelopen week zijn wij voor vakantie in Italië geweest met de Polo (6R, 1.2TDI BM). Een heerlijk ontspannen vakantie totdat op woensdag middag de auto niet meer wilde starten.
Hiervoor had ik dit probleem op zondag avond gehad dat de motor niet wilde starten, de startmotor deed het, maar de motor sloeg niet aan. De auto uit zetten en vervolgens weer opnieuw proberen verhielp dit probleem en de auto deed het een dag lang prima.
Totdat het maandag avond was en wij de wedstrijd Belgie - Italie wilde gaan kijken in het nabij gelegen stadje. De auto wilde weer niet starten zoals de dag ervoor, alleen nu was het probleem niet meteen opgelost. Pas na een keer of 6 proberen startte de motor, waarna hij verder prima loopt.
Dinsdag de garage in NL gebeld en die dachten misschien aan de brandstofpomp en adviseerde om even langs de lokale VW garage te gaan. Dus dit stond gepland voor donderdag gezien ik een vertaler nodig had (ik kan geen Italiaans en een probleem wat zich af toe voordoet is zo moeilijk uit te leggen).
Dinsdag deed de auto het prima, woensdag eind van de ochtend ook nog. Wij heerlijk geluncht bij een restaurant in het nabij gelegen dorp en toen begon het echte probleem.
De auto wilde niet meer starten na de lunch en ook na 10x proberen ging hij het niet doen.
VW mobiliteitsservice gebeld en keurig geholpen. Netjes op de hoogte gehouden (weliswaar in het italiaans) via SMS wanneer de sleepauto zou komen en naar welke garage ik gebracht ging worden.

Om een lang verhaal kort te maken. Hier heeft de auto van woensdag 18:00 t/m vrijdag 17:00 gestaan en mocht ik € 526 afrekenen en kon ik de auto inclusief een nieuwe brandstofpomp, relais en wat kabels weer meenemen.
Gesmolten relais(houder):


Nu mijn vragen aan jullie:
  • Hoe komt het dat zo'n pomp kapot gaat en een relais weg smelt zonder dat ik een melding op mijn dashboard krijg?
  • Kan dit probleem veroorzaakt zijn door een "motor reiniger" die de VW garage bij een beurt 2 weken eerder in mijn tank heeft gedaan? Of heeft het misschien iets te maken met de brandstoffilter die ze vervangen hebben?
  • Is de rekening specificatie zoals hieronder getoond volgens Nederlandse normen of zou het in NL duurder/goedkoper geweest zijn?

Graag jullie reacties
 
  • Hoe komt het dat zo'n pomp kapot gaat en een relais weg smelt zonder dat ik een melding op mijn dashboard krijg?
    Omdat er simpelweg geen mechanisme is om dit te detecteren. Het idee van een relais is dat je met een klein stuursignaal een grote stroom kan sturen. Daarbij kan alleen een detectie op een defect stuursignaal zijn, de rest is niet 'bewaakt'.
  • Kan dit probleem veroorzaakt zijn door een "motor reiniger" die de VW garage bij een beurt 2 weken eerder in mijn tank heeft gedaan? Of heeft het misschien iets te maken met de brandstoffilter die ze vervangen hebben?
    Moeilijk te zeggen, dit blijft speculatie. Ik durf niet te zeggen of het relais de oorzaak is geweest of de pomp. Wat wellicht wel interessant is om je af te vragen, als er iets doorgebrand is door kortsluiting, waarom is dan de zekering niet gesprongen? VW TDI brandstofpompen staan er wel om bekend om te gaan zoemen.

  • Is de rekening specificatie zoals hieronder getoond volgens Nederlandse normen of zou het in NL duurder/goedkoper geweest zijn?
    Dit zal in Nederland niet veel goedkoper geweest zijn, eerder duurder. 226 euro voor een pomp is goedkoop, arbeidseenheden zijn 41 euro per uur of half uur?
 
Maar hij start wel weer ;)

Er is een verbeterde versie van de pomp. Vraag even bij de dealer.
Die van mij is toen vv onder garantie omdat deze behoorlijk aan het zoemen was zoals Iichel aangeeft.
 
Waarschijnlijk (speculatie ik weet het), is de pomp zwaar gaan lopen waardoor er meer stroom is gaan lopen, wat resulteert in meer hitte. Of een slecht contact bij het relais.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Als het plastic slechts rond één contact gesmolten is zou ik zeggen dat er bij één contact bij het relais een hoge weerstand was, waardoor de pomp minder stroom kreeg en moeite had om druk op te bouwen. Na langere periode op verhoogde temperatuur kan dat best zorgen voor het volledig falen van het relais.
Was de pomp daadwerkelijk kapot of is deze mee vervangen uit "Deutsche Gründlichkeit"?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
Het relais incl voet (zoals op de foto) vond ik in een vakje in de auto. Of de pomp ook echt defect was, geen idee. Ik heb gisteren wel die rubberen afdichting boven de pomp verwijderd en gekeken of ik iets zag. De pomp ziet er niet heel nieuw (schoon) uit, maar het ruikt wel goed naar diesel lucht. Dus hier is zeker iets open geweest.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!