Auto schokt 1-malig na start + dimmen evrlichting bekrachtigen stuur : verstuivers? :s

Goedemorgen ,

Ik heb onderstaande probleem met mijn wagen ::

Bij het starten van de auto verloopt dit vaak moeizaam. Als hij eenmaal gestart is vertoont hij 1*malig een schok waarbij ook het dashboardverlichting mindert en de lampen dimmen en terug oplichten.Ook bij het stationair lopen bij draaien aan mijn stuur dimt de dashboardverlichting en dimlichten...en durft hij wel eens een schok te vertonen als ik fel aan het stuur draai. Bij het gewoon rijden na het starten geen problemen meer na 5-tal minuten.

Mijn garage heeft de wagen uitgelezen maar vonden niet meteen iets. Nu willen ze het op de verstuivers steken en me 500 euro/verstuiver laten betalen. Denken jullie dat verstuivers de oorzaak kunnen zijn ? Is een dfecte verstuiver enkel een probleem bij starten en nadien niet meer ? Heb je bij defecte verstuivers niet altijd last hiervan en volgens mij kan een verstuiver niet zorgen voor het dimmen van lichten of dergelijke ?? Ik denk zelf eerder aan de alternator/accu...

Zijn de verstuivers effectief zo duur als het gaan om een polo 6R van eind 2009 1.6 TDI 75 pK versie met slechts 750000 Km. Verstuivers lijkt me op deze KMstand niet logisch

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen want heb het gevoel serieus bedrogen te worden..
Bedankt
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 75pk 
accu is max 1 jaartje oud dus zou normaal nog moeten voldoen. is er een makkelijke manier om de accu te testen ? gewone V-meter of amperemeter nodig ?

Ik zou gewoon graag willen weten hoe je merkt dat het de verstuivers zijn want heb echt echt gevoel dat ze me eventjes 2500-3000 euro willen laten dokken terwijl het misschien niet opgelost is ermee.

al bedankt voor je reactie!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 75pk 
nee inderdaad maar moest het zo zijn kan ik wel vertellen dat ze mij willen bedotten ;)

@IbifaHo bedankt voor je reactie. Voel je deze dipjes dan overal (elke versnelling) of niet ? en stationair draaien doet hij vrij normaal. Ik vermoed dat een slechte verstuiver een schokkend geluidzou produceren om de seconde of ? Soory voor vele vragen maar ben een leek op dit vlak. Word gewoon niet graag bedot Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 75pk 
ik kan je de hand schudden.
ook ik heb bolide bij garage staan, waar iets aan gebeurd is waar nie mee eens ben.
maar goed. hij staat daar niet voor niks. hun hebben er verstand van. (hoop ik) anders deed ik het zelf wel.
en het is een risico bij een auto...

maar goed. welke keus heb je?
rijden willen we allemaal.
en zit nu eenmaal prijs kaartje aan.

denk dat je een leuke camping in nederland moet opzoeken ipv een retourtje spanje :)

maar ook ik baal ervan. aangezien ik t idee heb dat niet helemaal eerlijk gaat achter de rug van klant om.

suc6 ermee :)
 
ik kan je de hand schudden.
ook ik heb bolide bij garage staan, waar iets aan gebeurd is waar nie mee eens ben.
maar goed. hij staat daar niet voor niks. hun hebben er verstand van. (hoop ik) anders deed ik het zelf wel.
en het is een risico bij een auto...

maar goed. welke keus heb je?
rijden willen we allemaal.
en zit nu eenmaal prijs kaartje aan.

denk dat je een leuke camping in nederland moet opzoeken ipv een retourtje spanje :)

maar ook ik baal ervan. aangezien ik t idee heb dat niet helemaal eerlijk gaat achter de rug van klant om.

suc6 ermee :)


Hier steun ik je volledig in en ik heb hetzelfde gevoel dat het niet eerlijk verloopt :( daarom dacht ik " wat informatie vragen kan zeker geen kwaad "

Vooral het feit dat enkel starten moeilijk is en de verlichting zo speelt doet me twijfelen over de injectoren

Ook jij veel succes en bedankt !
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 75pk 
Ik denk dat de accu niet meer goed is als hij na een tijdje wel normaal rijd en alles. Is dus gewoon de accu weer genoeg opgeladen om de spannings dippen op te vangen. Je kunt vragen bij een andere garage of ze de accu willen testen. Ik denk dat iedere auto het wel heeft dat de lichten minder fel gaan branden als je eens hard aan je stuur trekt. Dan vraagt stuurbekrachtiging gewoon even wat meer stroom.
 
Ik denk dat je 'n massa probleem hebt. Heb vanochtend de 6R van m'n moeder naar de garage gebracht met dezelfde klachten die jij noemt. Ik dacht ook aan de accu of dynamo, maar blijken beiden niet de oorzaak. Schijnt een bekend probleem te zijn bij de 6R. Kunnen ze als 't goed is gewoon een extra massa-kabel op zetten en zou het probleem op moeten lossen.
 
Normaal gesproken moet een koude motor hoger in de toeren gaan draaien waardoor je die spanningsverschillen minder hebt. Dit doet hij ook zodat deze minder schokt en ook omdat de motor gevoeliger is voor uitval en dergelijke, alle componenten moeten eerst even op temp komen natuurlijk...

Dit geschok en dergelijke heb ik ook ervaren als storend, nadat ik was overgestapt van een GTI naar mijn TDI.

Nu is het voor mij gewoon starten en rijden en na een aantal minuten rijd de auto gewoon heerlijk.
Het enige wat mij merkwaardig lijkt is dat je zegt dat de auto ook moeilijk start. Hier heb ik zelf weinig last van. Mijn auto start opzich vrij direct.
Ik weet wel dat de auto moeizaam start als de accu leeg is of raakt. Dit heb ik zelf vorige week ervaren toen mijn accu leeg was geraakt terwijl ik met de lampen aan het spelen was :). De startmotor klonk gewoon normaal, de auto wilde gewoon niet starten.

Dus jou issue lijkt vrijwel zeker op een zwakke accu. vervang je accu eerst even en kijk hoe hij dan reageert.

Bij een kapotte verstuiver zou je motor ook moeten tikken en je zou rookvorming moeten hebben.

Ik heb zelf ook de 1.6tdi uit eind 2009 met standaard 75pk. Ik heb zelf af en toe last van een tikkende koude motor, dit gaat relatief snel weg dus ik maak me er niet zo druk om...
 
Als ik zo de klachten lees ga ik voor een gebrek aan massa, kom dit steeds vaker tegen in de auto's (niet vag) en probeer eens een startkabel op de -pool en dan op het blok, kijken of dat iets van verschil maakt
 
Volkswagen  Polo 6n1  1.6 8v 
gisteren het een en ander bekeken en hieronder de conclusie :

Batterij en dynamo : in orde en doen hun werk

wat ik zelf denk dat het is :

Mijn motor schokt steeds wanneer ik eens heftig aan mijn stuur draai , het lijkt alsof er dan ergens een senor of contact niet goed zit waardoor er een te grote stroom getrokken word , injectors (elektronisch denk ik) krijgen niet genoeg stroom en hierdoor schokt de motor 1 keer. Telkens als ik aan het stuur draai vertoont hij dit in stationaire toestand. Ik hoop dat ze dit bij het uitlezen vinden maar de injectors zelf kan ik volgens mij wel uitlsuiten :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 75pk 
Hij lijkt veel te laag in de toeren te zitten. Hij gaat misschien niet in de "choke" modus. Als ik mijn auto start (koude motor? draait hij totdat hij op temp is op 1000/900 rpm. Als hij op temp is dalen de toeren naar 800. Bij jou lijkt de auto bij starten op 800rpm te hangen. Merk jij een toerenverschil bij stationair wanneer de motor koud is en op temp?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!