Auto banden

Ik rij een polo aw en ik heb 14 januari een grote beurt bij de vw dealer. Dus vandaag de interieur filter en de normale filter vervangen. En toen zag ik dat me banden net wel of net niet door de apk komen. Zou iemand me kunnen leren over de verschillende soorten banden en de formaten en welke wel en welke niet op mijn velgen passen. Er zitten nu 195/55 r16 xl 91v banden op me las minas velgen maar nu zie ik ook dat je 180 banden hebt. Ik zie de logica niet meer. Alvast bedankt
 
VW  polo aw highline white silver  1.0 
Want misschien wilde ik dan wel een extra set winter banden halen hoe komt het dan dat deze een ander maat hebben dan ik op exacte de zelfde velg heb?
 

Bijlagen

  • IMG_5624.png
    IMG_5624.png
    41.3 KB · Weergaven: 18
VW  polo aw highline white silver  1.0 
Breedte van een band maakt verschil in rolweestand en grip, maar daarmee kan het ook meer- of minder brandstof verbruiken. (banden doen meer, maar om het simpel te houden laten we het zo)

Als voorbeeld: Op een BMW i3 zitten skelterbanden, om de rolweestand te verminderen voor een betere actieradius.

1702624126544.png

Lang verhaal kort: Heb je meer vermogen, wil je sportiever door de bocht of wil je een iets betere remweg krijgen, kies een bredere band.
Geef je niks om dat alles en wil je bijv. een iets beter brandstofverbruik, kies dan een smallere band.

Mijn advies is echter om gewoon dezelfde maat aan te houden, of iets breder te gaan, voor veiligheid.
Echter kan ik het ook begrijpen dat je voor smaller gaat, als je een setje op de kop kan tikken van MP.

Onthoud wel dat je de auto opnieuw moet laten uitlijnen na het verwisselen van de banden (+ velgen).
Voor veiligheid, brandstofverbruik en een recht stuur. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Raymondde
Onthoud wel dat je de auto opnieuw moet laten uitlijnen na het verwisselen van de banden (+ velgen).
Voor veiligheid, brandstofverbruik en een recht stuur. :)
Alhoewel je een slechte uitlijning wel kunt zien aan het slijtagepatroon van je banden, heeft uitlijning verder niets met (het wisselen van) banden en velgen te maken.

Uitlijning gaat over geometrie van de auto, de ophanging. Daar andere banden of velgen opzetten doet daar niets aan af.

Er wordt weleens geadviseerd om bij het monteren van nieuwe banden de uitlijning te controleren maar dat is omdat banden doorgaans vele jaren/kilometers meegaan. Na die jaren/kilometers kan er vanalles gebeurd zijn met je ophanging wat controle van de ophanging nuttig zou maken. Zeker als je geen overmatige of onregelmatige slijtage wil van je nieuwe banden.

Maar dat is iets anders dan dat bij twee wissels per jaar uitlijnen nuttig/noodzakelijk is…
 
Volkswagen  Polo 6C Lounge  1.4 TDI 90pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!