Advies vervanging onderdelen VW polo 6R 1.2 TSI

SY96

Bekend lid
288
121
47
Hallo,

Mijn polo 6R uit 2012 heeft sinds afgelopen december een splinternieuwe 1.2 blok mogen krijgen van de dealer na het constateren van een scheur in het blok. Echter, dit maakt hem niet nieuw, gezien de slijtage aan de overige onderdelen van de afgelopen 8 jaar (en dan voornamelijk de vele vekrachtingen sinds 2018 vanuit mijn kant door mijn disporportionele rijgedrag).

Direct na de montage van de nieuwe motor, had ik al direct de voorste OEM schokdempers laten vervangen voor een stevigere variant in de vorm van een Bilstein B6 schokdempers. Helaas bleek dit niet afdoende, gezien de vele haarscheurtjes in de remschijven (vooral voor), gescheurde stofhoezen achter en gekraak van de achterste schokdempers. Tevens lijken de stabilisatorstangen z'n beste tijd gehad te hebben.

Ik heb dus dan ook zojuist ook voor de achterzijde 2 nieuwe B6 schokbrekers besteld, Sachs stofhoezen voor schokbrekes achter, twee geventileerde (high carbon) Bosch remschijven voor vooras (inclusief Bosch remblokken), twee Brembo remschijven voor de achteras (inclusief brembo remblokken) en twee stabilisatorstangen van ABS gekocht via autodoc. Totaal circa 360 euro kwijt.

Mijn vraag is echter: welke onderdelen zijn nog meer aan slijtage onderhevig waar ik wellicht ook moet kijken of ze nu al aan vervanging toe zijn bij een auto zoals de mijne? Ik merk dat de stuur trilt bij >120km/u en dat de stuurinrichting ook niet meer zo is zoals tie was (door o.a. mijn rijgedrag). stuur staat tevens scheef ( maar dit was al toen ik een proefrit maakte in 2017). Heb ook het gevoel also de auto wat speling heeft in de stuur en niet zo direct meer stuurt. Wat kan het probleem zijn? Tips zijn welkom.
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Daarnaast heb ik in de afgelopen 8 maanden al weer meer dan 10k met het nieuwe blok gereden. Olie heb ik al die tijd netjes bijgevuld, maar ik denk toch dat het handig is als ik de olie maar laat verversen (inc filter) gezien het feit dat de motor nu pas net zijn eerste 10K heeft gereden (en olieverversingen eigenlijk rond de 10K al moet plaats vinden bij stadsautootjes waarmee korte ritjes worden gemaakt).

Of lijkt jullie dit niet noodzakelijk?
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Koppeling, fusee kogels, rubbers van de stabistang op het subframe en rubbers voorste veerpoten.
Rubbers van de stabistang op het frame heb ik al in mijn bezit (echter nog niet gemonteerd). Het betreft een set van fancy paarse PU rubbers van een een of ander race merk. Dit zou ook tevens het gekraak moeten verhelpen waar menig Polo 6R gebruiker onder lijdt in de winter/herfst.
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Wat is dit eigenlijk voor rijgedrag waar je het over hebt? Racen? Stoeprandjes?
Voorbeeld: ik werk in het Erasmus MC als promovendus, en om daar te komen, pak ik altijd de auto (want geen zin in OV). De A20 tussen het Westland en Rotterdam is meestal vrij van verkeer EN flitspalen (nog), waardoor ik vaak 170-180 rij na 5-8 min rijden (motor is nauwelijks op bedrijfstemp).

Voorbeeld 2: met 80 km/u bochten nemen (je hoort de banden piepen, achterkant schuiven over het wegdek en ESP lampje branden). Een dagelijks terugkerende ritueel (gezien de vele rotondes hier in het westland).

Voorbeeld 3: Snel optrekken (tot 4k RPM).

Ik moet wel zeggen dat ik nu wel de auto goed warm rij voordat ik hard ga rijden en dat ik niet meer hoge toeren maak sinds ik een nieuwe motorblok heb. Ik denk dat ik de door mijn oude rijgedrag de motor dermate heb belast (thermisch), dat dit er toe heeft geleidt dat er een scheur ik kwam. maar desalniettemin is de chassis (vooral de onderstel) nog steeds niet meer zoals het was door mijn sportief rijgedrag.

En ja, ik weet het.... ik had nooit een polo moeten kopen als ik toch zo zou gaan rijden (vooral niet met deze motorisering).
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
En waarin doe je precies een PhD? Stick Out Tongue
Ik ben pas net begonnen (letterlijk paar dagen, maar ik heb onlangs mijn Master thesis in hetzelfde onderzoeksgroep afgerond, dus ik loop er al 8 maanden rond).

Maar ik doe onderzoek naar de 3D-chromatine (DNA) structuur in levende cellen. Doel is om uiteindelijk specifieke DNA-sequenties (bijv. eerste stukje van chromosoom nr 1) in levende cellen te "kleuren" om zodoende een "stipje" te kunnen waarnemen in cellen. Vervolgens kan ik dan deze stipjes onderzoeken d.m.v. fancy super-resolutie microscopen in relatie tot bepaalde eiwitten (gezien het feit dat bepaalde eiwitten aan specifieke DNA-sequenties binden wat nodig is voor bepaalde cellulaire processen). Kort gezegd wil ik dus de interactie van deze eiwitten t.o.v. de gekleurde stipje (gekleurde stuk DNA/ gen) ondrzoeken in levende cellen. Of hoe bijvoorbeeld twee stukjes DNA met elkaar interfereren in tijd (door twee stukjes te kleuren > twee stipjes).
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
PU rubbers? hopelijk weet je dat die dingen zo af en toe doorgesmeerd moeten worden? anders breken ze zo kapot.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
verder wel een mooie carriere! klinkt voor mij wel als één grote hoop abracadabra maar dat zal jij hebben als ik mijn werk in de PCBindustrie/elektronica uitleg... whaha!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!