Hallo,
Mijn polo 6R uit 2012 heeft sinds afgelopen december een splinternieuwe 1.2 blok mogen krijgen van de dealer na het constateren van een scheur in het blok. Echter, dit maakt hem niet nieuw, gezien de slijtage aan de overige onderdelen van de afgelopen 8 jaar (en dan voornamelijk de vele vekrachtingen sinds 2018 vanuit mijn kant door mijn disporportionele rijgedrag).
Direct na de montage van de nieuwe motor, had ik al direct de voorste OEM schokdempers laten vervangen voor een stevigere variant in de vorm van een Bilstein B6 schokdempers. Helaas bleek dit niet afdoende, gezien de vele haarscheurtjes in de remschijven (vooral voor), gescheurde stofhoezen achter en gekraak van de achterste schokdempers. Tevens lijken de stabilisatorstangen z'n beste tijd gehad te hebben.
Ik heb dus dan ook zojuist ook voor de achterzijde 2 nieuwe B6 schokbrekers besteld, Sachs stofhoezen voor schokbrekes achter, twee geventileerde (high carbon) Bosch remschijven voor vooras (inclusief Bosch remblokken), twee Brembo remschijven voor de achteras (inclusief brembo remblokken) en twee stabilisatorstangen van ABS gekocht via autodoc. Totaal circa 360 euro kwijt.
Mijn vraag is echter: welke onderdelen zijn nog meer aan slijtage onderhevig waar ik wellicht ook moet kijken of ze nu al aan vervanging toe zijn bij een auto zoals de mijne? Ik merk dat de stuur trilt bij >120km/u en dat de stuurinrichting ook niet meer zo is zoals tie was (door o.a. mijn rijgedrag). stuur staat tevens scheef ( maar dit was al toen ik een proefrit maakte in 2017). Heb ook het gevoel also de auto wat speling heeft in de stuur en niet zo direct meer stuurt. Wat kan het probleem zijn? Tips zijn welkom.
Mijn polo 6R uit 2012 heeft sinds afgelopen december een splinternieuwe 1.2 blok mogen krijgen van de dealer na het constateren van een scheur in het blok. Echter, dit maakt hem niet nieuw, gezien de slijtage aan de overige onderdelen van de afgelopen 8 jaar (en dan voornamelijk de vele vekrachtingen sinds 2018 vanuit mijn kant door mijn disporportionele rijgedrag).
Direct na de montage van de nieuwe motor, had ik al direct de voorste OEM schokdempers laten vervangen voor een stevigere variant in de vorm van een Bilstein B6 schokdempers. Helaas bleek dit niet afdoende, gezien de vele haarscheurtjes in de remschijven (vooral voor), gescheurde stofhoezen achter en gekraak van de achterste schokdempers. Tevens lijken de stabilisatorstangen z'n beste tijd gehad te hebben.
Ik heb dus dan ook zojuist ook voor de achterzijde 2 nieuwe B6 schokbrekers besteld, Sachs stofhoezen voor schokbrekes achter, twee geventileerde (high carbon) Bosch remschijven voor vooras (inclusief Bosch remblokken), twee Brembo remschijven voor de achteras (inclusief brembo remblokken) en twee stabilisatorstangen van ABS gekocht via autodoc. Totaal circa 360 euro kwijt.
Mijn vraag is echter: welke onderdelen zijn nog meer aan slijtage onderhevig waar ik wellicht ook moet kijken of ze nu al aan vervanging toe zijn bij een auto zoals de mijne? Ik merk dat de stuur trilt bij >120km/u en dat de stuurinrichting ook niet meer zo is zoals tie was (door o.a. mijn rijgedrag). stuur staat tevens scheef ( maar dit was al toen ik een proefrit maakte in 2017). Heb ook het gevoel also de auto wat speling heeft in de stuur en niet zo direct meer stuurt. Wat kan het probleem zijn? Tips zijn welkom.
Volkswagen
Polo 6R 2012 & BMW 3-serie G20 2021