Accu leeg/zwak na 2 dagen stilstaan.

sambir

Actief lid
437
151
43
Heren,
Ik heb een probleempje. Als mijn auto 1 of 2 dagen stil heeft gestaan start hij moeilijk of niet. In eerste instantie dacht ik een zwakke/oude accu te hebben en heb deze vervangen met een nieuwe. Met de oude accu had ik het al na 1 dag dat de auto niet wilde starten. Alles leek goed te werken totdat ik een maandje terug een week op vakantie ging en de auto lang moest parkeren. Na terugkomst was mijn accu helemaal leeg, zelfs de deuren wilden niet open gaan.

Ik had het vermoeden dat het aan de subwoofer lag en heb deze sindsdien afgekoppeld. Maar vanochtend, na 2 dagen stilstaan wilde hij weer moeilijk starten. De dashboardverlichting dimde bij het starten maar de auto startte nog net. Ik heb geprobeerd te meten maar als ik de deuren op slot doe en ik trek de min pool van de accu dan gaat het alarm af Stick Out Tongue. De zekering van het alarm eraf halen zou moeten helpen maar voordat ik ga meten ga ik het toch even wagen om mijn fellow Polo kameraden nog om advies te vragen.

De volgende mod's/aanpassingen heb ik ook nog erop:
Achteruitrijcamera.
Rns 315 ipv 310.
Subwoofer installatie. De zekering is er inmiddels uit. Maar ik had het vermoeden dat het daaraan lag omdat de remote op de "cd wisselaar remote" aansluiting van de quadlock zit.
Chinees autolight (Ik heb het vermoeden dat dit ook evt de boosdoener kan zijn)
Custom (iichel) xenon adapter kabels.
6C achterlichten.

Aah en de binnenverlichting wil soms niet aangaan en met een klap erop werkt het weer Big Grin...Misschien dat de auto hierdoor niet kan "slapen"?

Wat ik vanavond nog ga doen:
Zekering van het alarm eraf, en meten.
Camera, cameraconverter en remote van de subwoofer op geschakeld 12v (zekeringkast, welk nummer zal ik nemen? heb nog wel een aantal lege slots maar ook een adapter om van een volle slot af te tappen)
Daarna met de deuren op slot en de zekering van het alarm eraf nogmaals meten...

Waar zou het nog meer aan kunnen liggen....?
 
je kunt eens een multimeter tussen de min-pool van de accu en de min-pool klem hangen
dus min pool -> multimeter -> klem
(mits behendig uitgevoerd, met bv dat dikke koperdraad dan hoef je niet de stroom er echt af te halen en blijven de klokjes mooi op tijd staan. dat koperdraad waar je de electra in huizen aanlegt leent zich hier prima voor. paar keer om de min-pool heen draaien en het zit mooi vast)

de multimeter zet je dan op amperes en die leg je bv op je voorruit neer.

wpPP1tP.jpg


Dan de motorkap dicht en de auto op slot.
Het is belangrijk om de auto niet op contact te zetten want dan blaas je je multimeter redelijk snel op!
Als de multimeter een ingang heeft voor 10A afgezekerd, gebruik die. Op slot doen van de auto vraagt wel een paar ampere namelijk :)

Half uurtje wachten en kijken hoeveel ampere of milliampere hij trekt.
Vaak gaan de radio en wat andere systemen pas na een tijdje echt slapen en er blijven altijd wat klokjes etc lopen. Dus het zal nooit 0ma worden.
Als het minder dan ca 100 mA is dan zit je redelijk safe.

Als het meer dan dat is, kun je een zogenaamde 'parasitic drain' hebben. Dan is het een kwestie van simpelweg een voor een de verdachten uit te schakelen (zekering/stekker eraf) en kijken wat je verbruik doet op de multimeter.

Je kunt dit doen als je in de auto zit, schakel dan het alarm wel uit (2x op slot doen met de afstandsbediening of met het knopje onderaan de B-stijl bij de bestuurder).

Als je bv de zekering van de camera eruit trekt en het verbruik zakt ineens van 200mA naar 50mA... mwa dan zou ik toch eens de bekabeling her-overwegen :)
(of je afvragen waarom de camera zoveel verbruikt terwijl je niet in de achteruit staat...).
Zo kun je systematisch je verbruikers opsporen.
 
!!!!!!!!!!!GEEN ACCU LOSHALEN!!!!!!!!

Op deze manier kun je de storing soms al tijdelijk verhelpen, het beste is een 12 uurs lekstroommeting met een ampère tang. Het circuit en de modules blijven dan zoals ze zijn tijdens de storing, of een spanningsval meting over de zekering. De volt meter in stand MiliVolt en dan met open gemaakte zekeringkast(en) en alle deuren op slot linkervoorportier even dicht doen met een schroevendraaier, en het zelfde met de kap.

Nu 1 uur wachten, ga vervolgens een voor een over de zekering meten, alles boven de 0V is eigenlijk al fout.

Stroomwaarden in mA, afhankelijk van de gemeten spanning

EJi3Reg.png

HRyhGyL.png

KzE4Pr4.png
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Fixed! De boosdoener was de achteruitrijcamera icm de converter. Ze waren beide op de de geschakeld 12v van de radio maar ze bleven maar aan. De converter alleen schakelde wel uit maar icm de camera niet. Dus ik heb nu de camera, converter en de remote van de subwoofer van een geschakelde zekering afgetapt. Resultaat? Na 30 deuren op slot is de amp gedaald naar 20mA het was 500mA voorheen. Opgelost dus...20mA is nodig voor het alarm
 
  • Leuk
Waarderingen: starsky
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!