Aanpassingen/upgrades, regensensor en rugleuninglampje

Hallo Polo liefhebbers!

Ik heb (zoals ook te zien is in mijn profiel) een Polo 9N 1.4 16v uit 2002 (5deurs) waar ik wat mee aan het upgraden ben geweest en wil graag een volgende klus beginnen! Ook heb ik 1 lampje en vraag ik mij af of ik dit kan oplossen of het lampje kan "wegcoderen" met vcds. En is het ook mogelijk om eerder een oliepeil en brandstof niveau waarschuwing te geven via vcds codering?

Eerst het lampje, het gaat om rugleuning vergrendeling achterin (zie foto, gaat om rear seat back lock), die gaat sporadisch aan en soms uit, lijkt af en toe zelfs wat te gloeien als de auto uit is. Uiteraard de achterbank al even goed aangedrukt en alles klikt gewoon mooi vast.

De regen/lichtensor
Ik heb dus een regensensor en er zat een aftermarket koplamp schakelaar (met auto stand) in met eigen lichtsensor op dashboard geplakt. Nu heb ik gelezen dat de regensensor ook een lichtsensor is? Of niet altijd? Zo ja dan kan ik toch gewoon een orginele schakelaar plaatsen die input krijgt van mijn ingebouwde sensor? Misschien werkte het wel niet met oude bcm of moet er iets ingecodeerd worden, maar zou mooi zijn als er een originele schakelaar met "auto" stand in kan natuurlijk:)

Dan de upgrades!
Ik heb inmiddels een nieuwe kofferbakbodem gemaakt (oude had waterschade en was helemaal beschimmeld), nieuwe 2din radio, achteruitrijcamera, speakers in hoedenplank en mijn laatste klus was de bcm vervangen (deze was defect en gaf o.a. geen interieurverlichting en spiegelverwarming meer).

Nu heb ik de volgende mogelijke ideeën, ik ben geen monteur, puur hobbyist maar wel technisch aangelegd en leer graag en snel. Ik wil graag weten of deze ideeën überhaupt mogelijk zijn, en of ik deze zelf kan doen. Waar eventueel op gelet moet worden, moeilijkheden of is het gewoon 100%conmogelijk
- Nieuw instrumentenpaneel met display, huidige heeft een zwart vak in het midden waar alleen waarschuwingslampjes in komen maar in het boekje is ook sprake van een mogelijk display
- Stuur met besturing voor radio (mijn huidige unit ondersteunt als het goed is input van stuurbediening, reageert in ieder geval wel op mijn koplampen voor nachtmodus, achteruitrijcamera moest ik 1 kabel voor verbinden zodat hij aangaat als achteruitrijlamp aan gaat)
- Stoelen met verwarming plaatsen voorin, (of eerst alleen bestuurderskant en later de andere) ook deze optie heb ik uit het boekje
- Airco/climatronic inbouwen, ook hierbij geld dat dit gewoon een optie is voor deze auto die ik niet heb en afvraag of het niet alsnog geplaatst kan worden met bijvoorbeeld onderdelen van eenzelfde model die deze optie wel heeft

En zoals eerder genoemd dus benzine/oliepeil melding aanpassen in vcds zodat het wat eerder komt en het rugleuning vergrendeling lampje uit krijgen via oplossen van het probleem of ook via coderen.

De auto is voor zover ik weet import, waarschijnlijk uit Duitsland, mocht dat van invloed zijn op bepaalde mogelijkheden.

Bij voorbaat dank voor het meedenken en afhankelijk van wanneer je dit leest en fijne jaarwisseling.
 

Bijlagen

  • self-study-programme-263-polo-model-year-2002-volkspagenet.jpg
    self-study-programme-263-polo-model-year-2002-volkspagenet.jpg
    39.4 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 75pk 
Ik verwacht dat een deel van je vragen hierop het forum in het 9N deel al benoemd zijn.
Stoelverwarming is mogelijk, hier alvast de how to.
Stoelverwarming is dus nog wel een stukje ingewikkelder dan ik dacht, ik had gedacht dat je gewoon stoelen die het hebben uit een donorauto kunt halen. Ik heb momenteel voorin 2 verwarming matten en een stoelhoes erover zodat je de matten niet ziet, alleen is de bekabeling zo moeilijk weg te werken aangezien het via de sigaretten aansteker gaat. Maar gezien de moeilijkheidsgraad en kosten is dit dus voor mijn situatie wel de beste optie denk ik.
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 75pk 
Eerst het lampje, het gaat om rugleuning vergrendeling achterin (zie foto, gaat om rear seat back lock), die gaat sporadisch aan en soms uit, lijkt af en toe zelfs wat te gloeien als de auto uit is. Uiteraard de achterbank al even goed aangedrukt en alles klikt gewoon mooi vast.

Je moet even kijken.
Aan beide zijde zit er een schakelaar.
2 draads
Er zit een veertje in, wellicht dat die niet lekker zit.
Lampje hoort vanaf 15km/u aan te gaan als je bank niet goed zit.
Vanaf de 9N3 is dat lampje vervallen
 
Moeilijkheidsgraad is een 2 of 2,5 uit 5.
Zijn 2 draden naar de BCM.
Draden naar de schakelaars en naar de stoelen toe.
Als je alles hebt ben je met een paar uurtjes klaar.
Zeker als je stoelen hebt waar alles al in zit.
Wat ik nu heb zijn 2 losse matten met een kabel naar sigaretten aansteker haha. Of bedoel je als ik stoelen kan vinden waar alles in zit? Want dat was wat ik zelf ook dacht, al heb ik geen idee hoe stoelen over te zetten maargoed das dan een volgende stap natuurlijk
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 75pk 
Stuur met bediening moet ook te doen zijn, alleen climatronic zou ik het niet waard vinden aangezien dan letterlijk het hele dashboard, kachelhuis, alles eruit moet en met andere delen vervangen moet worden.
Climatronic bedoel je daarmee ook eventueel alleen airco? En wat betreft stuur met bediening zijn er bepaalde modellen die het hebben waarvan het bijvoorbeeld overgezet kan worden?
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 75pk 
Je moet even kijken.
Aan beide zijde zit er een schakelaar.
2 draads
Er zit een veertje in, wellicht dat die niet lekker zit.
Lampje hoort vanaf 15km/u aan te gaan als je bank niet goed zit.
Vanaf de 9N3 is dat lampje vervallen
Aan beide zijden bedoel je van de achter achterbank? Heb je eventueel een foto ervan of een "voorbeeld" waar dat zou zitten? Ik ben namelijk de achterbank leuning helemaal langs gegaan, en gevoeld waar ze in klikken en alles lijkt prima aan te sluiten en voel ook nergens kabels o.i.d. en het is ook niet echt te vinden waar dat zou moeten zitten
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 75pk 
Aan beide zijden bedoel je van de achter achterbank? Heb je eventueel een foto ervan of een "voorbeeld" waar dat zou zitten? Ik ben namelijk de achterbank leuning helemaal langs gegaan, en gevoeld waar ze in klikken en alles lijkt prima aan te sluiten en voel ook nergens kabels o.i.d. en het is ook niet echt te vinden waar dat zou moeten zitten

Waar de bank in haakt aan de bovenzijde zitten aan weerskanten 'voelers' of de bank op z'n plek zit.
De draden zitten aan de achterzijde onder de hoedenplanksteun.
 
Wat ik nu heb zijn 2 losse matten met een kabel naar sigaretten aansteker haha. Of bedoel je als ik stoelen kan vinden waar alles in zit? Want dat was wat ik zelf ook dacht, al heb ik geen idee hoe stoelen over te zetten maargoed das dan een volgende stap natuurlijk
Stoelen waar alles al in zit is makkelijkste, dan heb je beide modules ook.
Als je stoelen van een 9N3 pakt heb je maar 1 module die beide stoelen aanstuurt.
Op de sloop kom je nog wel eens een polo tegen met alles.
Ik heb destijds voor de Polo van m'n vrouw alles uit de donor gehaald behalve de matjes.
Die heb ik nieuw gekocht.
Stoelen zitten vast met 4 veeltand bouten. (12 tanden) bij torx loop je de kans ze te beschadigen.
 
Climatronic bedoel je daarmee ook eventueel alleen airco? En wat betreft stuur met bediening zijn er bepaalde modellen die het hebben waarvan het bijvoorbeeld overgezet kan worden?
Ja, van een ibiza 6L

Climatronic is een compleet elektronisch aircosysteem. Dus niet 3 draaiknoppen die de airco bedienen. Als er nu geen airco opzit zal alsnog het hele dashboard en kachelhuis uit de auto moeten om dat te krijgen
 
Ja, van een ibiza 6L

Climatronic is een compleet elektronisch aircosysteem. Dus niet 3 draaiknoppen die de airco bedienen. Als er nu geen airco opzit zal alsnog het hele dashboard en kachelhuis uit de auto moeten om dat te krijgen
Ah oké ja eventueel met de draaiknoppen was ook prima geweest natuurlijk gezien ik nu niks heb
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 75pk 
De regen/lichtensor
Ik heb dus een regensensor en er zat een aftermarket koplamp schakelaar (met auto stand) in met eigen lichtsensor op dashboard geplakt. Nu heb ik gelezen dat de regensensor ook een lichtsensor is? Of niet altijd? Zo ja dan kan ik toch gewoon een orginele schakelaar plaatsen die input krijgt van mijn ingebouwde sensor? Misschien werkte het wel niet met oude bcm of moet er iets ingecodeerd worden, maar zou mooi zijn als er een originele schakelaar met "auto" stand in kan natuurlijk

Origineel bestaat niet op de 9N/9N3
Regensensor is alleen regensensor, de binnenspiegel is dan wel altijd met automatische dimming. (als iemand met verkeerde verlichting of groot licht achter je rijdt)
De aftermarket AUTO Lights had ik ook op mijn 9N3, werkte perfect.
Ik had deze versie die je via BT kon inregelen.

Dus coderen is niet mogelijk, andere BCM heeft ook geen zin.
Het wordt gewoon niet ondersteund.
Volgens mij was de 6R de 1e Polo met AUTO Light via de R/L sensor.
 
Origineel bestaat niet op de 9N/9N3
Regensensor is alleen regensensor, de binnenspiegel is dan wel altijd met automatische dimming. (als iemand met verkeerde verlichting of groot licht achter je rijdt)
De aftermarket AUTO Lights had ik ook op mijn 9N3, werkte perfect.
Ik had deze versie die je via BT kon inregelen.

Dus coderen is niet mogelijk, andere BCM heeft ook geen zin.
Het wordt gewoon niet ondersteund.
Volgens mij was de 6R de 1e Polo met AUTO Light via de R/L sensor.
Oh oké top dan weet ik gewoon dat zoals het nu is het het beste is! Ik ben nu wel heel benieuwd naar welke jij had met BT trouwens
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 75pk 
Waar de bank in haakt aan de bovenzijde zitten aan weerskanten 'voelers' of de bank op z'n plek zit.
De draden zitten aan de achterzijde onder de hoedenplanksteun.
Hier foto's, kun je misschien hieruit iets halen? Zie zo namelijk geen kabels maar ik weet ook niet zo goed waarnaar ik zoek. Deze foto's zijn allen van de rechterkant van van de bank, het grootste deel ook, mocht dat verschil maken
 

Bijlagen

  • 20240103_230333.jpg
    20240103_230333.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 15
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 75pk 
Waar de achterkant in valt zit de schakelaar.
De kabels zitten erachter.

Kijk hier even.
Ik heb er destijds naar gekeken in mijn oude 9N3
Dit is een linkje naar een ander forum waar ik actief ben
Dus als ik het goed begrijp is het handig dat ik doe wat jij daar benoemt (hoedenplank eraf, torx schroefjes etc dat stukje) en dan bekijk of de kabels goed zitten of iets anders ongewoons zie?
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!