aanbevolen olie?

ik kan t met de zoekfunctie niet vinden. Daar vind ik alleen topics over olietemperaturen, vervangen olie en dat soort zaken....

Maar wat is de aanbevolen olie voor een 1.4 16V 75pk blok?
Nog een specifiek merk?

Hoe merk je dat je een gekantelde zuiger hebt, en belangrijker, wat is dit eigenlijk?
 
@starsky

thx,

helaas heb ik geen instruktieboekje, ja van een 6n.... 10W40 is in ieder geval goedkoper dan het zwarte goud dat in mijn vorige auto; een Alfa 147 2.0 moest. 10W60 ging daar in...en die Alfa lustte ook nog wel een slok. Een liter op 2000 km was normaal gebruik...ha,ha ;)
 
@beginner

Juist niet!! In de winterperiode heb je er alleen maar profijt van...de olie zit veel sneller bovenin.
Ik gebruik al jaren volsynthet...zowel mijn vorige auto's (G40, 6N2 1.4 16V) als mijn huidige wagen, hebben altijd volsynthet. als levenssap gekregen en hebben er fantastisch op gelopen.
Eén ding kan ik je wel afraden: geen longlife-olie van VW zelf gebruiken, dan gaat je wagen echt olie verbruiken! Dat heb ik al ondervonden en met mij meerderen...
 
Die long-life van Castrol VW 5w30 gebruik ik nu een tijdje maar wat je zegt daar gebruikt ie aardig wat van.
Had op een ander forum gelezen dat 1 Liter op 10.000 KM normaal is :shock:

VW dealer schrijft 5w30 long-life van castrol voor... a ongeveer 25 euro per liter :shock:
Misschien toch even kijken of ik dat ergens anders goedkoper kan krijgen..
 
mijn 1.4 TDI gebruikt ongeveer 1L op 10.000km inderdaad :) Ik heb er doorgaands Castrol olie in zitten, dat is ook wat mijn garage erin gooit :) Meende dat het bij mij 5W40 is wat erin gaat maar dat weet ik niet zeker, ik check m'n boekje iedere keer dat ik olie haal Stick Out Tongue

Wat is overigens het verschil tussen de verschillende olie soorten? Je hebt 5W* en 10W* en volgens mij had ik ook wel eens 15W* gezien...
 
heb een offerte olieverversen gevraagd bij de plaatselijke vw dealer. Krijg een e-mail waarin wordt gesproken over een kleine- en grote longlife....respectievelijk 293 en 322 euries......

Vraag ik om een prijsopgaaf voor alleen olie- en filter verversing......Dat kennen ze blijkbaar niet meer.....

@John,
5W40 kan ik dus net zo goed gebruiken?
 
ik (heb hetzelfde blok als jij hebt) zelf kiep er altijd de 5w30 longlife in. Deze wordt voorgeschreven door vw maar ik vind hem te duur om zo te kopen. Ik tank deze altijd op het werk voor 3 euro de liter.

Mocht je die te duur vinden kun je ook de 10w40 erin kiepen en dan ieder jaar verversen ipv om de 2 jaar.
 
Goedkoop deze olie halen in leeuwarden? Dan moet je proberen wat de prijzen doen bij Ype Kramer, Ferwerda of Brezan. Verder kan je kijken wat de vakgarages die her en der in de stad zitten doen, in ieder niet bij bourguignon naar binnen lopen Stick Out Tongue die vragen 25~30 euro voor 1 liter olie :shock:
 
heb in me polo sdi van 1999 5 w 40 syn. loopt prima heeft inmiddels 420.000 probleemloze kilometers. nauwelijks olie verbruik.

jongens koop olie in een drum van 60 liter,is goed betaalbaar bij de groothandel,iedereen heeft wel een kennis om dat daar te kopen toch.

me maatje,heeft z,n longlife olie uit ze golf gegooid en vervangen door 10w40 en het olieverbruik stabiliseerde gelijk,kan het niet verklaren waarom experimenteer al zo,n 30 jaar met verschillende olie soorten en heb dus enige ervaring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel olie gaat er eigenlijk maximaal in als je de olie ververst? (incl. nieuw filter)
Heb geen origineel boekje voor dit model.
Polo 9N 1.4 55kW. 2003.

Heb iets gelezen van 3,5 liter maar dit lijkt mij wel héél erg weinig.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!