aanbevolen olie?

Een gekantelde zuiger is dat de zuiger teveel speling heeft in de cilinder. Merk je vaak doordat er een tik in de motor zit.

Met olie gewoon een A-merk kopen (Mobil, Agip, Esso, Q8, Shell, Kroon, Kendell, Castrol) of gewoon van de dealer (dit is Castrol meen ik)

In je instructieboekje staat welke olie je moet gebruiken.

mag ik u vragen is er een B merk olie?
ik zit pas 32 jaar in de petrochemie

wat ik raar vind;
is dat gezeur over olie en meestal door mensen die nog nooit een analyserapport hebben gelezen.
Laat staan dat ze de olie zelf hebben geanalyseerd , maar wel een mening over de kwaliteit van de olie.
Nu heb ik best wel oplopen letten maar ik heb nog nooit een raffinaderij van de Aldi-Lidl-Action enz gezien
waar zouden ze dat maken of zou het gewoon olie van een bekende raffinaderij zijn, die bij een vul station gevuld word in de flessen van de zaak die ze verkoopt.
 
Dat kan zeker zo zijn maar diep van binnen zal ik niet lekker rond kunnen rijden met Action olie in mijn auto. Ik heb er een aardig bedragje voor betaald dus waarom risico nemen en waarom met een niet fijn gevoel rond rijden. Voor die 2/3 tientjes? Dat is het mij niet waard helaas. Betaal het wel met plezier en rij dan ook met een lekkerder gevoel rond.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Ik heb tot voor kort altijd vrij oude beestjes gereden met respectabele km-standen. Met de meest van deze auto's heb ik vele kms gereden. Hoofdzakelijk heb ik 10W-40 of 5W-40 olie van de Hema gebruikt en deze netjes elke 15.000 km / 1x jaarlijks vervangen. Ik heb nooit maar dan ook echt nooit enige nadelige gevolgen van ondervonden. Met auto's met meerdere 100.000 kms op de teller ben ik non stop 140 km/u op de klok naar Zuid Frankrijk gereden zonder olie bij te vullen.

De 10W-40 van de Hema is inmiddels, net zoals die van Action, qua specificaties wel aardig verouderd met zijn VW500.00 norm die zou ik niet meer nemen. Veel belangrijker als het merk is dat je de specificaties in de gaten houdt. Neem voor je VW bijvoorbeeld een olie die voldoet aan de 502.000 / 505.00 (standaard interval) of 504.00 / 507.00 (Long Life). In het fabeltje dat de huismerk olie van slechte kwaliteit is geloof ik echt niet. Het is hooguit een olie die enkele voldoet aan wat simpelere specificaties maar dat is een kwestie van het etiket goed lezen.

Olie is marketing technisch echt een ezeltje dat goude munten poept. Hoe kun je anders verklaren dat ik voor Castrol LL 5W-30 €23.- / ltr betaal bij de dealer terwijl ik diezelfde olie 15 km verderop over de grens voor €7,- / ltr koop.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!