9N 2004 engine check lampje brandt ineens

Helaas paar weken terug krap bij kas. Voor het eerst dat ik de auto heb (5 maand) volle tank 95 erin gegooit.

Merk niets aan het rijden. Nu zit ik op de laatste 80km van die tank en springt gister avond ineens het engine check lampje aan.

Ik weet dat ik hem moet gaan laten uitlezen anders zou het alles kunnen zijn.

Dat ga ik morgen laten doen. Toch dacht ik even de auto te resetten door de min van de accu af te halen voor een paar minuutjes. Sigaretje gerookt, pool er weer op en inderdaad engine lamp weg, helaas 10km verder weer aan.

Vanmiddag nog even onder de motorkap gekeken voor gekke dingen, ik ben a technisch dus zie er zoiezo niks aan. Wat me wel opvoel, is dat linksboven die ronde bol met vloeistof erin 1 a 2cm onder het minimum staat.

Is dit de koelvloeistof? Kan me herinneren toen ik de auto kocht 5 maand en 10.000kms terug, dat deze pijl net boven het minimum stond.

Dit hoort toch altijd op peil te blijven mits er niets aan de hand is? Kan me nog herinneren van mijn escort rs, dat de koppakking toen helemaal weggerot was toen de koelvloeistof wegliep.

Verder merk ik niks aan de auto qua gedrag of vermogen.

Maar lang verhaal kort eigenlijk is mijn vraag; is het gebruikelijk koelvloeistof bij te moeten voelen na zegmaar 10k kms? Of is dit een gesloten circuit en hoort dat altijd op.pijl te blijven? En kan dit onder het minimum het storingslampje laten branden, wat na bijvullen en resetten opgelost zou kunnen zijn? Of geeft dese auto geen engine check bij een te lage vloeistof?

Hoor het graag.

20200322_162441.jpg 20200322_163730.jpg
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
Bij mij staat hij het ene moment ver onder minimum, en het ander moment goed, daarna weer ver boven. Ik heb t met een korreltje zout leren nemen. Een te laag koelvloeistofpijl wordt in de 9N weergegeven met t lampje van de temperatuurmeter.

in principe is het een gesloten circuit, tenzij de druk te hoog wordt. Dan is er een overdruk ventiel, waar de overdruk (hah!) langs weg gedrukt wordt.

Het tanken van Euro 95 heeft niks te maken met je motormanagementlampje. Het is gewoon de juiste benzine voor de auto.

het kan best zijn dat er iets kapot is gegaan. Lees de auto even uit (of laat’m uitlezen) en je zal snel meer weten :)
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Tip: de koelvloeistof checken voordat je weggaat, dus wanneer de auto even stil heeft gestaan. Dan zou die op pijl moeten zijn (dacht ik). Is dit niet het geval, dan zou het zomaar kunnen dat ie lek is. Sowieso bijvullen tot max. en snel maken/laten maken dus.
Auto zou ik inderdaad even laten uitlezen/nakijken. Zou zonde zijn als je er nu mee doorrijdt en je motor draait in elkaar omdat er iets niet goed mee is. Dan ben je veel verder van huis en kost het je veel meer.
Succes!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2 & Golf 7  GTI 
Dank jullie wel,

Er is geen rook uit de uitlaat of een rare geur.

Verder was het pijl 1 cm onder het minimum maar heeft het temperatuurslampje nooit gebrand. Dit pijl was warm koud eigenlijk te leeg.

Ik heb verschillende makkelijke dingen gelezen die ik eerst eens gedaan heb om te beginnen met,

Volle tank 98 erin gedaan, meteen de tankdop goed schoongemaakt en gezorgd dat hij er goed op zit en aangedraaid.

Koelvloeistof bijgevuld, staat een halve cm over de max per ongeluk maar lijkt me beter te veel dan te weinig. Na dit meteen alle sensoren die ik zag rondom het reservoir even losgekoppeld en schoon geblazen.

Nog geen 10km hierna is het lampje uit gegaan vanzelf.

Nou kan ik me ook weer herinneren, dat soms die foutmelding eruit gegooit word waardoor het lampje tijdelijk weer uitgaat, tot de computer de fout weer registreert. Correct me if im wrong, of zou een lampje bij bv een defecte lambdasonde altijd aanwezig zijn?

Ik heb dus niet de accu los gekoppeld oid, het lampje was de volgende ochtend na de avond dat ik alles deed gewoon uit, en momenteel nog steeds (+/- 100km uit weer).
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
Heb de auto toendertijd uit laten lezen waar geen foutmeldingen door naar boven kwamen. Na een tankbeurt in diezelfde week was het engine check lampje uit en is nooit meer naar voren gekomen.

Tot gister, anderhalf jaar later.

Eerlijk bekennen, ik tank altijd euro 95 en nog bij B merk pompen ook.

Nu heb ik het engine check lampje weer aanstaan, echter gaat hij deze keer niet meer uit door de accu los te koppelen (ookal keert hij daarna weer terug), nee nu blijft hij ongeacht wat je doet aanstaan.

Verder staat mijn tankpeil op een halve tank, maar geeft de boortcomputer ineens van 270km naar 140km aan en dat na een rit van 10km. De tank zegt dus halfvol te zitten maar ik kan er nog maar 140km mee rijden, normaliter zou dit rond de 300 zijn, hij gaf gister nog 270 aan toen het lampje aanging van de engine check. Naar huis gereden 10km en net start ik hem weer en staat er 140km.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Er is geen rook of benzine lucht uit de uitlaat of iets wat erop lijkt dat hij meer benzine verbruikt.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!