6n2 vs 9n, welke is beter?

Ik ben momenteel in het bezit van een 9n, die ik lekkerder vind rijden dan de 6n2 die ik had maar qua vormgeving ligt mijn hart meer bij een 6n2. Begin dit jaar heb ik kortstondig een 6n2 gehad een prachtige donkerblauwe met slechts 120k, maar die was lek en schakelde heel stroef. Ook vond ik dat je weinig ruimte bij de pedalen hebt, maar wellicht was dat gewoon even wennen aan een schakelbak na jarenlang Polo 6n automaat gereden te hebben.

Schakelt een 9n daadwerkelijk beter dan een 6n2, of had ik toevallig net een waarbij de koppelingsplaat ten einde was? De 6n2 1.4 heeft maar 60pk ten opzichte van de 75pk van mijn 9n. Maakt dat veel verschil? En heb je bij een 9n echt meer ruimte bij de pedalen of zit het tussen mijn oren? Rijdt een 9n normaal beter dan een 6n2 als ze beide optimaal zijn, of is het verschil te verwaarlozen?
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
Wat bedoel je precies met lek? In principe kan stroef schakelen van alles zijn, maar auto's worden natuurlijk elk jaar een beetje beter en ook steeds groter. De nieuwe polo is net zo groot als een oudere golf, dus ook qua ruimte is het niet gek dat je wat meer ruimte hebt. de enige optie die ik echt kan verzinnen is het uittesten door twee auto's die allebei goed zijn achter elkaar te rijden en te vergelijken. Maar mijn inziens is het niet raar dat een 9n "beter" rijdt dan een 6n.
 
Volkswagen  Polo 9N3 GTI Cup Edition  (Verkocht) 
Solopolo.
Je praat hier over ouwe roestbakken.
Er zal vast wel ergens een goede staan.
Koop gewoon iets jongers.
Bv een 6r
Wat is dit nou weer voor waardeloos antwoord?
Reageer gewoon niet als je niks zinvols te melden heb..
Niet iedereen heeft het geld om een 6r, 6c, aw oid te kopen…
Post in de toekomst alleen nog maar goede toevoegend berichten aub..

@SoloPolo tuurlijk zit er verschil gezien het een nieuwe type/ nieuwer bouwjaar ect,
Kwa ruimte bij de pedalen durf ik het niet te zeggen.
Kwa vermogen zal er niet veel verschil in zitten gezien een 6n2 ook lichter is als een 9n

misschien kan @Ruud9N je meer vertellen over de ruimte ect :)
 
De 9N is een stuk beter gebouwd dan de 6N(2), bij het oudere type gaan de versnellingsbakken vaak stuk bijvoorbeeld.

Ook de 9N heeft wel het e.e.a. aan kuren maar over het algemeen de wat minder dure reparaties (denk bij de 1.2 en 1.4 aan; bobine's, egr-klep, heel soms een gasklephuis, zekeringen op de accu bak en de draagarmrubbers zijn een zwak punt).

Qua rijgedrag vindt ik zelf de 9N meer solide aanvoelen dan een 6N(2), heb zelf door Duitsland wel eens de 180 aangetikt (teller) en dat voelt niet "eng" in deze auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Ik heb ook jaren een 6n2 gereden. Ik moet zeggen dat die bak niet slecht was, schakelde prima. Daarna heb ik proef gereden met een 9n3, dat was wel meer auto zeg maar. Qua ruimte zou ik denken dat deze iets ruimer was.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Ik ben (nét geen) 2 meter lang en heb schoenmaat 47. In de 9N kom ik echt geen ruimte tekort. Natuurlijk heb je in een automaat meer ruimte.
De tijd van een 6N(2) ligt heel erg ver achter mij maar wat ik mij er nog van kan herinneren is dat ze niets over een 9N hebben. De ruimte in een 9N is vergelijkbaar met de eerste Golf. Daarbij is hij luxer en voelt beter aan (kwaliteit). Persoonlijk vond ik de 6N(2) echt niet fijn.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Wat is dit nou weer voor waardeloos antwoord?
Reageer gewoon niet als je niks zinvols te melden heb..
Niet iedereen heeft het geld om een 6r, 6c, aw oid te kopen…
Post in de toekomst alleen nog maar goede toevoegend berichten aub..

@SoloPolo tuurlijk zit er verschil gezien het een nieuwe type/ nieuwer bouwjaar ect,
Kwa ruimte bij de pedalen durf ik het niet te zeggen.
Kwa vermogen zal er niet veel verschil in zitten gezien een 6n2 ook lichter is als een 9n

misschien kan @Ruud9N je meer vertellen over de ruimte ect :)
Inderdaad wat een vervelende reactie, ik bepaal zelf wel wat ik koop. En helemaal bijzonder dat hij mijn roestbak heeft voorgedragen als foto van de maand. ;)

Bedankt voor de overige antwoorden! Nu weet ik dat ik beter mijn 9n kan houden (of een 6r kopen).
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
In de periode dat ik mijn 9N had was ik erg tevreden over de bouwkwaliteit en zijn rijgedrag. Daarna eens een ritje gemaakt in een 6N2 van een vriend en toen ik terug instapte in mijn 9N merkte ik meteen wat voor verschil dat was (De 9N3 reed nog beter dan de 9N maar dat is denk ik te wijten aan het feit dat het een GTI was, gezien de -3 alleen een facelift was). Wat mij betreft steekt een 9N met kop en schouders boven de 6N2 uit.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo en Ruud9N
Mijn 9N uit 2002 rijdt nog steeds ergens rond. Een leuk, betrouwbaar en tijdloos model! Die blauwe tellerverlichting...dat had geen enkel ander merk! Mijn beste upgrade was van een Kenwood inbouw radio naar een RCD200 mp3 speler; mooi geïntegreerd in het dashboard (en ja...ook weer die mooie blauwe verlichting).
Over de automaat: de Polo 9N automaat heeft maar 4 versnellingen. Bij 120 km/h op de autoweg maakt de motor dan behoorlijk wat toeren. Hou daar rekening mee!
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Mijn 9N uit 2002 rijdt nog steeds ergens rond. Een leuk, betrouwbaar en tijdloos model! Die blauwe tellerverlichting...dat had geen enkel ander merk! Mijn beste upgrade was van een Kenwood inbouw radio naar een RCD200 mp3 speler; mooi geïntegreerd in het dashboard (en ja...ook weer die mooie blauwe verlichting).
Over de automaat: de Polo 9N automaat heeft maar 4 versnellingen. Bij 120 km/h op de autoweg maakt de motor dan behoorlijk wat toeren. Hou daar rekening mee!
Niet de 105 pk versie, die heeft zes versnellingen. Maar denk dat ik hierna toch maar voor een 6r ga.
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
Neig er wel naar maar als ik een leuke schakelbak tegenkom laat ik 'm niet staan. Het nadeel van automaten vind ik dat ze zo ontzettend zuipen.
Ik denk dat dat best meevalt! "Vroeger" was er een behoorlijk verschil in verbruik tussen een handgeschakelde en automatische versnellingsbak. Maar bij de huidige moderne motoren valt dat reuze mee hoor! Met een 1.2 TSi DSG bv is een verbruik van 1 op 17 makkelijk haalbaar. Dan spreek ik voor mezelf; ik ben daar nooit (met normale rijstijl) boven gekomen.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!