jheimel
Lid
Afgelopen jaar rond deze tijd heb ik op dit forum een post gemaakt waarin ik hulp vroeg voor het verdwijnen van mijn koelvloeistof. Nu dik een jaar verder rijd ik nog steeds met hetzelfde probleem en heb ik wat meer informatie beschikbaar, hopende dat iemand mij allicht toch naar de oplossing kan brengen. Kleine herhaling over wat details van mijn Polo.
In december 2019 heb ik mijn eerste eigen auto aangeschaft, zijnde deze VW Polo 1.4 TDI. Op het moment van aanschaf stond de kilometerstand op ca. 118.000km en heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. Ik heb er op het moment van schrijven ruim 35.000 geweldige kilometers mee gereden en ben ook zeer content met de aanschaf van deze wagen.
Helaas begon in juni vorig jaar, 2020, de ellende. Voordat ik op vakantie zou gaan naar onze zuiderburen, leek het mij wijs om mijn auto na te kijken of alle waarden in orde waren (bandenspanning, remvloeistof etc.). Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat de hoeveelheid koelvloeistof in het reservoir was gedaald tot ver onder het minimum. Ik heb hier overigens geen indicatie van gekregen middels het branden van een dashboard lampje. Ik heb toen het reservoir bijgevuld met koelvloeistof en hoopte hiermee klaar te zijn. Eenmaal aangekomen op bestemming in Frankrijk bleek er wederom koelvloeistof te zijn verloren. Na de vakantie in direct naar de garage gegaan om te onderzoeken waar de lekkage zich bevindt. Na het systeem onder druk te hebben gezet en wat kleine inspecties te hebben gedaan, was de oorzaak nog niet gevonden. Dit resulteerde in een tweede, meer uitgebreide inspectie enkele dagen later. Eveneens is er tijdens de tweede inspectie geen oorzaak gevonden. Tijdens telefonisch contact met de garage werd gemeld: "... we hebben het sterke vermoeden dat het de koppakking zou kunnen zijn". De enige aanduiding die zij hiervoor konden geven was de witte aanslag laag op de gloeibougies. Daarnaast heb ik ca. 4 maanden geleden heb ik de vloeistof volledig laten vervangen en het systeem laten ontluchten.
Om een lang verhaal kort te maken:
- Auto verliest ca. 250ml koelvloeistof op 3000km
- Er komt geen witte rook uit de uitlaat
- De temperatuur van de koelvloeistof blijft op 90 graden en nooit hoger (motor raakt dus niet oververhit)
- Er zat tijden initiele inspectie een witte aanslag laag op de gloeibougies
- Tot op heden is er nooit een lampje in het dashboard gaan branden
- De kleur van de olie is onaangetast (zwart)
- Er is geen zichtbaar verlies van koelvloeistof (auto heeft een bodemplaat)
- De dop van het expansievat is reeds vervangen (deze liet lucht door), eveneens als het expansievat zelf
- Met de EGR klep schijnt niets mis te zijn
Aangezien de kosten hoog op lopen om de auto verder te onderzoeken, zou ik graag informatie van jullie willen winnen. Alle informatie is meer dan welkom!
In december 2019 heb ik mijn eerste eigen auto aangeschaft, zijnde deze VW Polo 1.4 TDI. Op het moment van aanschaf stond de kilometerstand op ca. 118.000km en heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. Ik heb er op het moment van schrijven ruim 35.000 geweldige kilometers mee gereden en ben ook zeer content met de aanschaf van deze wagen.
Helaas begon in juni vorig jaar, 2020, de ellende. Voordat ik op vakantie zou gaan naar onze zuiderburen, leek het mij wijs om mijn auto na te kijken of alle waarden in orde waren (bandenspanning, remvloeistof etc.). Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat de hoeveelheid koelvloeistof in het reservoir was gedaald tot ver onder het minimum. Ik heb hier overigens geen indicatie van gekregen middels het branden van een dashboard lampje. Ik heb toen het reservoir bijgevuld met koelvloeistof en hoopte hiermee klaar te zijn. Eenmaal aangekomen op bestemming in Frankrijk bleek er wederom koelvloeistof te zijn verloren. Na de vakantie in direct naar de garage gegaan om te onderzoeken waar de lekkage zich bevindt. Na het systeem onder druk te hebben gezet en wat kleine inspecties te hebben gedaan, was de oorzaak nog niet gevonden. Dit resulteerde in een tweede, meer uitgebreide inspectie enkele dagen later. Eveneens is er tijdens de tweede inspectie geen oorzaak gevonden. Tijdens telefonisch contact met de garage werd gemeld: "... we hebben het sterke vermoeden dat het de koppakking zou kunnen zijn". De enige aanduiding die zij hiervoor konden geven was de witte aanslag laag op de gloeibougies. Daarnaast heb ik ca. 4 maanden geleden heb ik de vloeistof volledig laten vervangen en het systeem laten ontluchten.
Om een lang verhaal kort te maken:
- Auto verliest ca. 250ml koelvloeistof op 3000km
- Er komt geen witte rook uit de uitlaat
- De temperatuur van de koelvloeistof blijft op 90 graden en nooit hoger (motor raakt dus niet oververhit)
- Er zat tijden initiele inspectie een witte aanslag laag op de gloeibougies
- Tot op heden is er nooit een lampje in het dashboard gaan branden
- De kleur van de olie is onaangetast (zwart)
- Er is geen zichtbaar verlies van koelvloeistof (auto heeft een bodemplaat)
- De dop van het expansievat is reeds vervangen (deze liet lucht door), eveneens als het expansievat zelf
- Met de EGR klep schijnt niets mis te zijn
Aangezien de kosten hoog op lopen om de auto verder te onderzoeken, zou ik graag informatie van jullie willen winnen. Alle informatie is meer dan welkom!
Volkswagen
Polo 6R