2014 Polo 1.4TDI Koelvloeistof 'lekkage' - deel 2

Afgelopen jaar rond deze tijd heb ik op dit forum een post gemaakt waarin ik hulp vroeg voor het verdwijnen van mijn koelvloeistof. Nu dik een jaar verder rijd ik nog steeds met hetzelfde probleem en heb ik wat meer informatie beschikbaar, hopende dat iemand mij allicht toch naar de oplossing kan brengen. Kleine herhaling over wat details van mijn Polo.

In december 2019 heb ik mijn eerste eigen auto aangeschaft, zijnde deze VW Polo 1.4 TDI. Op het moment van aanschaf stond de kilometerstand op ca. 118.000km en heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. Ik heb er op het moment van schrijven ruim 35.000 geweldige kilometers mee gereden en ben ook zeer content met de aanschaf van deze wagen.

Helaas begon in juni vorig jaar, 2020, de ellende. Voordat ik op vakantie zou gaan naar onze zuiderburen, leek het mij wijs om mijn auto na te kijken of alle waarden in orde waren (bandenspanning, remvloeistof etc.). Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat de hoeveelheid koelvloeistof in het reservoir was gedaald tot ver onder het minimum. Ik heb hier overigens geen indicatie van gekregen middels het branden van een dashboard lampje. Ik heb toen het reservoir bijgevuld met koelvloeistof en hoopte hiermee klaar te zijn. Eenmaal aangekomen op bestemming in Frankrijk bleek er wederom koelvloeistof te zijn verloren. Na de vakantie in direct naar de garage gegaan om te onderzoeken waar de lekkage zich bevindt. Na het systeem onder druk te hebben gezet en wat kleine inspecties te hebben gedaan, was de oorzaak nog niet gevonden. Dit resulteerde in een tweede, meer uitgebreide inspectie enkele dagen later. Eveneens is er tijdens de tweede inspectie geen oorzaak gevonden. Tijdens telefonisch contact met de garage werd gemeld: "... we hebben het sterke vermoeden dat het de koppakking zou kunnen zijn". De enige aanduiding die zij hiervoor konden geven was de witte aanslag laag op de gloeibougies. Daarnaast heb ik ca. 4 maanden geleden heb ik de vloeistof volledig laten vervangen en het systeem laten ontluchten.

Om een lang verhaal kort te maken:
- Auto verliest ca. 250ml koelvloeistof op 3000km
- Er komt geen witte rook uit de uitlaat
- De temperatuur van de koelvloeistof blijft op 90 graden en nooit hoger (motor raakt dus niet oververhit)
- Er zat tijden initiele inspectie een witte aanslag laag op de gloeibougies
- Tot op heden is er nooit een lampje in het dashboard gaan branden
- De kleur van de olie is onaangetast (zwart)
- Er is geen zichtbaar verlies van koelvloeistof (auto heeft een bodemplaat)
- De dop van het expansievat is reeds vervangen (deze liet lucht door), eveneens als het expansievat zelf
- Met de EGR klep schijnt niets mis te zijn

Aangezien de kosten hoog op lopen om de auto verder te onderzoeken, zou ik graag informatie van jullie willen winnen. Alle informatie is meer dan welkom!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
Het zou kunnen dat de koppakking bezig is met lek raken.
Aangezien de 1.4TDI een turbomotor is, bestaat er een kans dat deze onder "boost" de cilinderkop een minimaal beetje optilt en daardoor koelwater verliest.
Deze theorie zou je kunnen controleren door het kvs af te toppen, stuk te rustig te rijden en daarna kijken hoeveel koelwater verdwenen is (rijd voor het af toppen de motor alvast warm). Daarna top je het koelwater, indien noodzakelijk, weer af en ga je het zelfde stuk rijden en trek je zo hard mogelijk op, beetje doortrekken op rechte stukken etc. Hierna controleer je weer het koelwater peil. Is dit gezakt? -> kans dat je koppakking wel bezig is met lek raken.

Volgende theorie:
Kachelradiateur lek. Deze lekkage zal je niet snel vinden omdat de kachelradiateur diep weggestopt zit in het dashboard en een kleine lekkage meteen weer verdampt door de hete kachelradiateur (deze is bij moderne auto's altijd warm, koude lucht word bijgemengt met een luchtklep).
Dit zou de garage kunnen controleren door met een endoscoop in het kachelhuis te zoeken naar "bloemkolen" die duiden op gestolde koelvloeistof.


Mijn Golf 3 Cabrio heeft ook een jaar lang koelwater weggelekt. Eerst een klein beetje (zoals bij jou) en later fors lekken. Oorzaak heel lang niet kunnen vinden. Toen de auto met warme motor op de brug gezet, koelsysteem afgeperst op meer dan de normale werkdruk. Poosje gewacht en toen kwamen er eindelijk op 2 plekken druppen onder de auto uit: De radiateur lekte op de sensor voor de koelvin (teflontape was de oplossing) en een klein slangetje voor de inlaatverwarming druppelde minimaal. NAdat ik deze slang aanraakte sprong deze kapot. De reden dat ik deze slang niet heb vonden zonder het afpersen op meer dan werkdruk is omdat de lekkage zo klein was en recht boven de uitlaat plaats vond. Hierdoor verdampte het koelwater onmiddelijk. Echter, na een week te hebben gereden bleef het koelwater zakken. wel in sterk verminderde mate, maar alsnog, het zakte. Tevens kwam de motor ook niet op temperatuur. BEsloten om de thermostaat en een koelwaterflens te vervangen (de laatste was enigszins vochtig). De dag erop verloor de auto nog een keer een liter koelwater en na dit te hebben bijgevult is het koelwater niet weer gezakt.... Zeg maar waar het probleem heeft gezeten, het is opgelost and thats what counts! Heb er ongeveer een jaar over gedaan om de lekkages op te sporen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Kijk even links van je koelvloeistofreservoir. Mijn waterpomp was kapot (of iig een pomp van de temperatuurmeting.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Het zou kunnen dat de koppakking bezig is met lek raken.
Aangezien de 1.4TDI een turbomotor is, bestaat er een kans dat deze onder "boost" de cilinderkop een minimaal beetje optilt en daardoor koelwater verliest.
Deze theorie zou je kunnen controleren door het kvs af te toppen, stuk te rustig te rijden en daarna kijken hoeveel koelwater verdwenen is (rijd voor het af toppen de motor alvast warm). Daarna top je het koelwater, indien noodzakelijk, weer af en ga je het zelfde stuk rijden en trek je zo hard mogelijk op, beetje doortrekken op rechte stukken etc. Hierna controleer je weer het koelwater peil. Is dit gezakt? -> kans dat je koppakking wel bezig is met lek raken.

Volgende theorie:
Kachelradiateur lek. Deze lekkage zal je niet snel vinden omdat de kachelradiateur diep weggestopt zit in het dashboard en een kleine lekkage meteen weer verdampt door de hete kachelradiateur (deze is bij moderne auto's altijd warm, koude lucht word bijgemengt met een luchtklep).
Dit zou de garage kunnen controleren door met een endoscoop in het kachelhuis te zoeken naar "bloemkolen" die duiden op gestolde koelvloeistof.


Mijn Golf 3 Cabrio heeft ook een jaar lang koelwater weggelekt. Eerst een klein beetje (zoals bij jou) en later fors lekken. Oorzaak heel lang niet kunnen vinden. Toen de auto met warme motor op de brug gezet, koelsysteem afgeperst op meer dan de normale werkdruk. Poosje gewacht en toen kwamen er eindelijk op 2 plekken druppen onder de auto uit: De radiateur lekte op de sensor voor de koelvin (teflontape was de oplossing) en een klein slangetje voor de inlaatverwarming druppelde minimaal. NAdat ik deze slang aanraakte sprong deze kapot. De reden dat ik deze slang niet heb vonden zonder het afpersen op meer dan werkdruk is omdat de lekkage zo klein was en recht boven de uitlaat plaats vond. Hierdoor verdampte het koelwater onmiddelijk. Echter, na een week te hebben gereden bleef het koelwater zakken. wel in sterk verminderde mate, maar alsnog, het zakte. Tevens kwam de motor ook niet op temperatuur. BEsloten om de thermostaat en een koelwaterflens te vervangen (de laatste was enigszins vochtig). De dag erop verloor de auto nog een keer een liter koelwater en na dit te hebben bijgevult is het koelwater niet weer gezakt.... Zeg maar waar het probleem heeft gezeten, het is opgelost and thats what counts! Heb er ongeveer een jaar over gedaan om de lekkages op te sporen!
Thanks voor de gedetailleerde omschrijving! Wat het voor mij lastig maakt om te controleren is dat het peil dus ontzettend langzaam lijkt de dalen en er ook geen vinger op te leggen is of dit gelijkmatig gebeurt of dat het op bepaalde momenten gebeurt. Wat ik overigens merk is dat als ik rond de 2000 toeren zit en mijn gas licht ingedrukt hou (4e of 5e versnelling) dat ik een soort trillend/krakend gevoel opmerk in mijn gaspedaal en op gehoor.

Misschien in ieder geval idee om de auto eens met warme motor op de brug te plaatsen en deze dan onder druk te zetten. Bij eerdere poging concludeerden ze (relatief) snel dat er geen lekkage te zien was. Vanzelfsprekend hoeft het natuurlijk maar een klein scheurtje/breukje in een leiding te zijn, wat op den duur door druppelen voor (groot) verlies gaat zorgen. Over de radiateur had ik zelf nog niet nagedacht, hier kan ik bij controle naar laten kijken!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
Kijk even links van je koelvloeistofreservoir. Mijn waterpomp was kapot (of iig een pomp van de temperatuurmeting.
Is er ook iets specifieks waar ik hierbij naar kan kijken/zoeken? Tot zover mijn kennis over automotoren e.d. reikt, zit volgens mij de waterpomp op een relatief ongunstige locatie om zo te controleren. Correct me if I'm wrong.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
Is er ook iets specifieks waar ik hierbij naar kan kijken/zoeken? Tot zover mijn kennis over automotoren e.d. reikt, zit volgens mij de waterpomp op een relatief ongunstige locatie om zo te controleren. Correct me if I'm wrong.
Wat er gebeurt is dat als die pomp of je temperatuursensor kapot is, de auto je koelvloeistof aan de linkerkant van je reservoir eruit dumpt. Mocht daar
Nou niks liggen is dat het misschien niet. Ik zou hem sowieso uit laten lezen
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Wat er gebeurt is dat als die pomp of je temperatuursensor kapot is, de auto je koelvloeistof aan de linkerkant van je reservoir eruit dumpt. Mocht daar
Nou niks liggen is dat het misschien niet. Ik zou hem sowieso uit laten lezen
Jij heb een Benzine, dit gaat over een 1.4 tdi.
Hier loop de waterpomp met de distributie mee, en zit dus verstopt achter de kap.

Het zou ook zomaar de waterpomp kunnen zijn, maar dan had je wel sporen gezien.

Ik zou zelf voordat je dure reparaties zoals
een Koppakking gaat overwegen, eerst de EGR koeler laten controleren op lekkage, als deze lek is verbrand hij het gewoon met de motor mee.
 
Jij heb een Benzine, dit gaat over een 1.4 tdi.
Hier loop de waterpomp met de distributie mee, en zit dus verstopt achter de kap.

Het zou ook zomaar de waterpomp kunnen zijn, maar dan had je wel sporen gezien.

Ik zou zelf voordat je dure reparaties zoals
een Koppakking gaat overwegen, eerst de EGR koeler laten controleren op lekkage, als deze lek is verbrand hij het gewoon met de motor mee.
Ah over het hoofd gezien joh. Met dieselen weet ik het niet! Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
Hoop dat het meevalt voor jou. Mijn orginele 1.2 TSI motorblokje bleek ook relatief veel koelvloeistof te lekken. Na veel speurwerk bij de dealer, bleek er een scheur (!!!) In de motorblok te zitten. Dit betekent natuurlijk niet dat het zelfde ook bij jou het geval is, maar wees je er van bewust dat alles mogelijk is :).

Aan de andere kant..... Ik denk niet dat jij zo'n coureur bent zoals ik was destijds met mijn eerste motorblok. Ik wist dat men bij de grote autoconcerns - onder druk van overheden ivm emissiedoelen - het een en ander hebben ingeleverd op kwaliteit van hun producten door gigantische turbos op kleine blokjes te draaien etc etc. Desondanks bleef ik met het auto rijden a la max verstappen, dus ergens was het toch ook mijn fout LOL. Zelfs een atmosferische motorblok had het waarschijnlijk niet langer volgehouden.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Hoop dat het meevalt voor jou. Mijn orginele 1.2 TSI motorblokje bleek ook relatief veel koelvloeistof te lekken. Na veel speurwerk bij de dealer, bleek er een scheur (!!!) In de motorblok te zitten. Dit betekent natuurlijk niet dat het zelfde ook bij jou het geval is, maar wees je er van bewust dat alles mogelijk is :).

Aan de andere kant..... Ik denk niet dat jij zo'n coureur bent zoals ik was destijds met mijn eerste motorblok. Ik wist dat men bij de grote autoconcerns - onder druk van overheden ivm emissiedoelen - het een en ander hebben ingeleverd op kwaliteit van hun producten door gigantische turbos op kleine blokjes te draaien etc etc. Desondanks bleef ik met het auto rijden a la max verstappen, dus ergens was het toch ook mijn fout LOL. Zelfs een atmosferische motorblok had het waarschijnlijk niet langer volgehouden.
In principe maakt het niet uit hoe je met je motorblok omgaat tijdens het rijden. Zolang de motor maar warm is. Alles tussen de 750rpm en redline is onschadelijk voor je motor. Zelfs langere tijd tegen de redline aan rijden zou geen schade mogen toebrengen aan je motorblok. Uit ervaring weet ik dat lifetime testen en andere stresstesten door fabrikanten worden uitgevoerd zonder medelijden te hebben met het onderdeel dat onder test staat..

Ik verwacht dat t bij jou gewoon een gietfout is geweest. Shit happends ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Even als kleine update, in de hoop dat men hier wat meer over weet. Vandaag heb ik mijn expansievat vervangen, omdat ik vond dat onder andere de dop van het vat (die overigens ook nieuw is) erg los in het oude vat zat. Bij het verwijderen van de koelvloeistof zag ik dat er bruine drek en een opmerkelijk ‘zakje’ in het reservoir zaten. Weten jullie hier iets meer van en kan ik hier meer info uit halen voor eventuele lekkage? Ik heb de foto’s bijgevoegd.

09B9EBA4-EFC0-4490-9D79-C0F669769326.jpeg
 

Bijlagen

  • 4E442B97-18A3-4A65-9026-AD9981EEA818.jpeg
    4E442B97-18A3-4A65-9026-AD9981EEA818.jpeg
    1,009.8 KB · Weergaven: 13
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
Zakje is silica, zorgt voor corrosie bescherming etc.. Bekend probleem is overigens dat het zakje kan scheuren / knappen en je koelsysteem beschadigd kan raken. Bruine drap ik heb geen idee.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!