2 maanden met mijn Polo. The good, the bad and the ugly...

dit.is.stefan

Actief lid
Hallo allemaal!
Eind oktober stelde ik mijzelf voor hier op het forum als bijna eigenaar van een witte 3 deurs polo 6R. In die post had ik beloofd om nog een update te plaatsen. Nu, zo'n 3,5dkm en 2 maanden later kan ik heel veel vertellen over mijn "maatje".

Ik neem jullie eerst graag even mee terug naar 7 November 2020. Op die dag vertrok ik vroeg met mijn vader en de auto ambulance naar het prachtige Losser (Twente). Daar stond mijn Polo klaar. Helmaal netjes gepoetst, volle tank en op nieuw Nederlands kenteken. Ik had 'm op dat moment al 3 weken niet meer gezien (kenteken aanvragen duurde echt lang) dus we hebben 'm maar gelijk op de ambulance gezet en meegenomen.
image00001.jpegimage00005.jpeg
Na een goede reis richting Brabant mocht de polo van de ambulance af en thuis achter het hek uitrusten. Maar niet voor lang, want met je nieuwe auto rij je in de eerste week toch altijd veel te veel km's.
image00002.jpegimage00003.jpeg
In de tussentijd heb ik al het een en ander geklust. Zo kon ik van een maatje een RCD 330 overnemen en kocht ik bij de Action een setje universele rubberen matten. (top aankoop, zeker nu het zo'n kolereweer is). Het dakje en de spiegels zijn nog niet zwart gewraped. Heb helaas nog geen zaterdag gevonden met en oké weer en tijd om het te doen. Het stuur is daarentegen inmiddels wel voorzien van een likje carbon voor extra sportiviteit.
image00007.jpegimage00004.jpeg
Verdere upgrades die op het wensenlijstje staan: setje zwarte velgen met zomerbanden ipv all seasons, GTI grill, trekhaak voor de vakantie en een schroefsetje voor betere wegligging.

Mijn ervaringen:
Na 2 maanden en 3,5dkm snap ik erg goed waarom VW zoveel polo's verkocht heeft. De polo is een echte allemansvriend. Genoeg ruimte, goede rijeigenschappen en in mijn geval een heerlijke 7 traps DSG (een wereld van verschil met de 4 trap slushbox die in m'n Corsa zat) waarmee je met diverse rijstijlen prima uit de voeten komt. Het verbruik (1.4 16v + DSG) is ook prima in orde. Gemiddeld rijdt ik op een tank tussen de 550 en 700 km afhankelijk van waar en hoe ik rij.

Van mijn enige 2 irritaties kan ik er echter maar eentje aan mn polo/vw verwijten. Sinds dat het zo koud is piept en kraakt de hele handel als ik over een drempel rijdt (hadden we die maar minder in NL). Typisch VW kwaaltje volgens vrienden en dealers. Zal na de winter wel over zijn. Anders word het een middagje beunen.

De andere irritatie, daarvan ben ik de oorzaak. Ik ben niet de langste persoon op aarde en zit daarom nogal dicht op het stuur. Waneer ik in en uitstap past het allemaal maar net, maar het gaat niet van harte. In de A1 van mijn moeder zit een veel kleiner stuur gemonteerd. Als ik daar de stoel goed zet past het een stuk beter. De enige echte oplossing daarvoor is een kleiner stuur. Wellicht dat het iets beter gaat met een 6C/UP! GTI/Rline stuur. Dat is niet alleen handiger voor het in en uitstappen, maar bied ook MF knopjes en een hele dikke look. Over hoe en wat er nodig is om dit werkend te krijgen in de 6R heb ik nog niet veel gevonden. Dus mocht iemand daar info over hebben, dan hoor ik dat graag!

Dat is het voor nu.

PS. ik wil iedereen die een bijdrage levert aan dit forum nog erg graag bedanken. Super tof om zoveel info over je auto te kunnen vinden.
 
Volkswagen  Polo 6R 
Je kunt eens de stabi stang rubbers inspuiten met WD40, dat maakt het kraken een stuk minder.

MF stuur is een kwestie van 2 draden trekken naar de combischakelaar/sleepring en coderen van de bcm.
 
Je kunt eens de stabi stang rubbers inspuiten met WD40, dat maakt het kraken een stuk minder.

MF stuur is een kwestie van 2 draden trekken naar de combischakelaar/sleepring en coderen van de bcm.
Ook met het facelift 6C/UP! GTI stuur? MF is in dit geval een bijkomend voordeel. het gaat vooral om het creëren van meer ruimte tussen mijn stoel, benen en stuur.

Voorzover ik bij de GTI stuurboeren op MP zie lijkt het fysiek allemaal te passen. Alleen is het wel handig dat de airbag werkt voor als het ooit weer mis gaat . En dat de knopjes werken.
 
Volkswagen  Polo 6R 
Ja als je het niet erg vindt dat de lampjes niet branden op het MF stuur past het zonder verdere aanpassingen. Dan werken de knoppen en de airbag wel m Anders moet de bcm vervangen worden. Is ook wel te doen maar kost zo €100-125 extra voor de verlichting.
 
Leuk verhaal en goed om te lezen dat je veel plezier hebt van je Polo. Heb je al geprobeerd om je stuur te verstellen? Vreemd dat als je niet erg lang bent, last hebt van je stuur bij het in/uitstappen.
 
Seat  Arona 2020 
Mooi verhaal,

Zo'n sportief stuur is echt een hele mooie upgrade.
En als je een nieuwe grill monteert haal dan alsjeblieft wel het "GTI" logo eruit
 
Volkswagen  Polo 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!