1.5 DSG slipt?

Ik heb dit ook weleens gehad dat de koppeling verbrand ruikt.

Tevens heb ik regelmatig dat als ik hem ver doortrek in de toeren de dsg trager schakelt. Als ik rustig rij voel ik zelfs dat de auto koppelt, dit hoort niet. Hiervoor heb ik de DSG laten tunen bij VAGtechniek, alleen lijkt het probleem hierna erger geworden te zijn. Ik heb 6 juni een afspraak staan, dan gaan ze er weer naar kijken. Heel irritant, want het schakelen van een DSG hoor je (bijna) niet te voelen. Heb in meerdere Polo's met DSG gereden en op welke manier ik ook reed, rustig of trappen, je merkte bij die Polo's niets van het schakelen.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
Ik geloof dat er iedere week ongeveer wel een nieuwe software-update met kleine veranderingen uitkomt. Dit was in ieder geval wel zo toen ik 3x per maand gemiddeld bij de dealer stond met allerlei problemen, en ik iedere keer te horen kreeg dat ze de software weer hadden ge-update. Zou daarom zomaar kunnen zoals @Rainesh al zei dat er sinds de productie van jouw auto al nieuwe software weer is uitgekomen, maar of je probleem daarmee verholpen is?
 
Ik heb dit ook weleens gehad dat de koppeling verbrand ruikt.

Tevens heb ik regelmatig dat als ik hem ver doortrek in de toeren de dsg trager schakelt. Als ik rustig rij voel ik zelfs dat de auto koppelt, dit hoort niet. Hiervoor heb ik de DSG laten tunen bij VAGtechniek, alleen lijkt het probleem hierna erger geworden te zijn. Ik heb 6 juni een afspraak staan, dan gaan ze er weer naar kijken. Heel irritant, want het schakelen van een DSG hoor je (bijna) niet te voelen. Heb in meerdere Polo's met DSG gereden en op welke manier ik ook reed, rustig of trappen, je merkte bij die Polo's niets van het schakelen.
Ik merkte dat voornamelijk bij heel rustig wegrijden uit de woonwijk, als hij dan van de 1 naar de 2, of van de 2 naar de 3 schakelt doet hij dat oprecht langzamer dan ikzelf met een handbak zou doen. Dat ver doortrekken in de toeren herken ik inderdaad ook wel. Hij is vele malen sneller wanneer je op driekwart van je toerenbereik schakelt dan wanneer je tot het maximaal gaat (zoals in standje S). Als ik handmatig redelijk vroeg schakelt is het absurd snel, zoals je verwacht dat een DSG hoort te zijn, maar wanneer je flink doortrekt lijkt het bijna een gewone ouderwetse automaat, en je voelt hem dan inderdaad ook koppelen etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Steve Up! TSI
Ik merkte dat voornamelijk bij heel rustig wegrijden uit de woonwijk, als hij dan van de 1 naar de 2, of van de 2 naar de 3 schakelt doet hij dat oprecht langzamer dan ikzelf met een handbak zou doen. Dat ver doortrekken in de toeren herken ik inderdaad ook wel. Hij is vele malen sneller wanneer je op driekwart van je toerenbereik schakelt dan wanneer je tot het maximaal gaat (zoals in standje S). Als ik handmatig redelijk vroeg schakelt is het absurd snel, zoals je verwacht dat een DSG hoort te zijn, maar wanneer je flink doortrekt lijkt het bijna een gewone ouderwetse automaat, en je voelt hem dan inderdaad ook koppelen etc.

Ja precies dat. Als ik vol optrek bij een stoplicht en zelf flipper rond de 4 a 5000 toeren dan schakelt ie zoals je verwacht van een DSG, snel en bijna niet voelbaar.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
  • Leuk
Waarderingen: Peet_B
Ik heb dit ook weleens gehad dat de koppeling verbrand ruikt.

Tevens heb ik regelmatig dat als ik hem ver doortrek in de toeren de dsg trager schakelt. Als ik rustig rij voel ik zelfs dat de auto koppelt, dit hoort niet. Hiervoor heb ik de DSG laten tunen bij VAGtechniek, alleen lijkt het probleem hierna erger geworden te zijn. Ik heb 6 juni een afspraak staan, dan gaan ze er weer naar kijken. Heel irritant, want het schakelen van een DSG hoor je (bijna) niet te voelen. Heb in meerdere Polo's met DSG gereden en op welke manier ik ook reed, rustig of trappen, je merkte bij die Polo's niets van het schakelen.
Bij de mijne heb ik ook vaak dat ie pas later z’n versnelling pakt, terwijl ik gas geef...
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 150 PK 
Ik heb dit ook weleens gehad dat de koppeling verbrand ruikt.

Tevens heb ik regelmatig dat als ik hem ver doortrek in de toeren de dsg trager schakelt. Als ik rustig rij voel ik zelfs dat de auto koppelt, dit hoort niet. Hiervoor heb ik de DSG laten tunen bij VAGtechniek, alleen lijkt het probleem hierna erger geworden te zijn. Ik heb 6 juni een afspraak staan, dan gaan ze er weer naar kijken. Heel irritant, want het schakelen van een DSG hoor je (bijna) niet te voelen. Heb in meerdere Polo's met DSG gereden en op welke manier ik ook reed, rustig of trappen, je merkte bij die Polo's niets van het schakelen.
Kan je ons op de hoogte houden? Ben wel benieuwd :)
 
Volkswagen  Highline Business R  1.5 TSI 150pk DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Steve Up! TSI
Even terug komend op mijn DSG probleem.

Ik ben vandaag bij VAGtechniek geweest om mijn probleem met de DSG op te laten lossen. Tijdens de tuning van de vorige afspraak hebben zij mijn schakeltijd verkort. Deze hebben zij nu iets langzamer gemaakt, maar nog wel sneller dan standaard. Door te snelle schakeltijd kon mijn vliegwiel het waarschijnlijk niet bijhouden en moest de auto teveel nadenken.

Tijdens mijn testrondje bleek het inderdaad opgelost te zijn. Echter hoorde ik nu bij het opschakelen van 2 naar 3 rond de 6000 toeren een knarsend geluid, vermoedelijk van de tandwielen. Na mijn testrondje heb ik gemeld dat het probleem waar ik voor kwam is opgelost, maar dat het andere probleem nu was ontstaan. Een medewerker van VAGtechniek is daarom nog een testrondje gaan rijden. Hierna nam hij mij apart en vertelde de beste man mij dat hij het niet hoort en dat ik waarschijnlijk dingen hoor omdat ik aan het zoeken ben naar dingen!? Helaas vanwege het coronavirus “mag” ik niet samen met hem een rondje rijden. Ook zou het volgens hem geen kwaad kunnen en kunnen (willen) zij het geluid er niet uithalen. Vreemd wel, want toen de DSG standaard was en zelfs na de eerste tuning had ik dit geluid niet. Dit heb ik de man geprobeerd te vertellen, maar hij bleef voet bij stuk houden.

Eindstand ben ik dus van het ene probleem in het andere gevallen.

Ik heb besloten het erbij te laten, maar mij zullen zij niet meer terug zien als klant.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
  • Leuk
Waarderingen: CrazyTurk en Thomas_AW
VT is prima voor motor- en DSG tuning. Maar voor DSG problemen moet je toch echt bij TVS zijn. Dat is de specialist met een enorme hoeveelheid kennis en ervaring.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
VT is prima voor motor- en DSG tuning. Maar voor DSG problemen moet je toch echt bij TVS zijn. Dat is de specialist met een enorme hoeveelheid kennis en ervaring.
Ben ik met je eens, maar de problemen zijn pas ontstaan na de tuning. Terwijl zij adverteren met het feit dat de DSG alleen maar beter gaat werken door de tuning en dat zij de onnodige slijtage die een DQ200 bak heeft wegnemen/verminderen met hun software.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
Ja, dat klopt ook wel wanneer er verder niets mis is met de bak. Maar als daar een probleem mee is, en ik begrijp dat dat al voor de tuning het geval was, wordt het natuurlijk een ander verhaal. Best mogelijk dat het dan na tuning erger wordt. Hebben ze de bak ooit eerst onderworpen aan een onderzoek?
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ja, dat klopt ook wel wanneer er verder niets mis is met de bak. Maar als daar een probleem mee is, en ik begrijp dat dat al voor de tuning het geval was, wordt het natuurlijk een ander verhaal. Best mogelijk dat het dan na tuning erger wordt. Hebben ze de bak ooit eerst onderworpen aan een onderzoek?
Ik heb voor de tuning gekozen omdat de schakelmomenten mij niet bevielen. Tevens zouden ze de onnodige slijtage aan de DQ200 verhelpen die ontstaat door het vroege opschakelen van de standaard software. Direct na de tuning merkte ik al dat mijn DSG niet werkte zoals het hoort. Vandaar dat ik vandaag terug ben geweest, nu hebben ze de problemen die na de tuning zijn ontstaan verholpen. Alleen is er een ander probleem ontstaan.

Voor de tuning had ik geen problemen.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
Ik citeer:

"Ik heb dit ook weleens gehad dat de koppeling verbrand ruikt.
Tevens heb ik regelmatig dat als ik hem ver doortrek in de toeren de dsg trager schakelt. Als ik rustig rij voel ik zelfs dat de auto koppelt, dit hoort niet."e

Dat was voor de tuning en dat lijkt toch wel degelijk te duiden op een probleem. M.i. was het verstandig geweest om eerst (door TVS) de bak te laten testen alvorens te tunen. Het voorkomen van slijtage door DSG aanpassing, geldt voor een DSG waar (nog) geen problemen mee zijn.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Nee dit was geen probleem. Het is iets wat mij niet beviel. De geur van verbrande koppeling, okee dat hoort niet. Maar dat is misschien 3 keer gebeurd in 6 maanden tijd. De software van VW zorgde echter voor het trage schakelen.

Het voelen van de koppeling is ontstaan na de tuning. Ik begrijp nu idd dat als je het zo leest het lijkt dat dit al voor de tuning was.

Ik ervaarde geen “problemen” met de bak voor de tuning.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
Bij 6000 schakelen van 2 naar 3 (ik neem aan manual) is natuurlijk ook wel een behoorlijke belasting. Ik neem aan dat dat niet iets is wat je normaal gesproken doet.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Bij 6000 schakelen van 2 naar 3 (ik neem aan manual) is natuurlijk ook wel een behoorlijke belasting. Ik neem aan dat dat niet iets is wat je normaal gesproken doet.

Dat is inderdaad in manual. Maar daar draait het niet om. Of ik dit nu wel of niet normaal gesproken doe, het geluid was er niet voor de tuning. Dit is vandaag ontstaan nadat zij mijn probleem van na de tuning hebben opgelost. De tuning zelf is al meer dan een maand geleden. Mijn DSG is daarnaast ook pas 6 maanden oud, niet erg logisch om dan al een diagnose door TVS te laten doen of de bak wel goed is. Want overigens mag je dat wel verwachten van een DSG van 8000km oud.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
Nou ja, dat is de vraag bij een DSG7. Daar is weinig peil op te trekken. Problemen doen zich soms ook al voor bij lage kilometerstanden.
Het is de vraag of je er zo verder mee kunt leven. Zo niet, dan zou ik toch een bezoekje aan TVS brengen om ze je probleem voor te leggen en te laten onderzoeken wat er loos is. Dan heb je in elk geval duidelijkheid
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Nou ja, dat is de vraag bij een DSG7. Daar is weinig peil op te trekken. Problemen doen zich soms ook al voor bij lage kilometerstanden.
Het is de vraag of je er zo verder mee kunt leven. Zo niet, dan zou ik toch een bezoekje aan TVS brengen om ze je probleem voor te leggen en te laten onderzoeken wat er loos is. Dan heb je in elk geval duidelijkheid

Ik hou het de aankomende tijd in de gaten, het probleem wat ik na de tuning ervaarde is er nu gelukkig uitgehaald. Dit was namelijk echt continu storend tijdens het rijden, of ik nou normaal reed of hard reed.

Anders kan ik altijd nog naar TVS.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
Je hebt natuurlijk fabrieksgarantie, is het een optie om de originele software terug te zetten op de motor en bak en bij de dealer aan te kloppen. Hoewel ze altijd kunnen zien dat de software overschreven is. Ik zou dat eerst proberen voordat je kosten gaat maken, dat kan altijd nog.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!