1.5 DSG slipt?

CrazyTurk

Bekend lid
190
134
51
Vraagje aan mensen met een 1.5 DSG: Hebben jullie ook op snelweg bij het kickdown geven idee dat de DSG slipt? Soms gaat hij dan zo hoog in de toeren en duurt even 2 seconden dat hij weer pakt. In enkele gevallen meegemaakt zelfs dat er een (verbrande koppeling?) lucht te ruiken is.

Soms heb ik zelfs het idee bij het geven van half gas/driekwart gas dat het beter "pakt". Dit is zoveel in D als S stand. Huidige kmstand is 14000.

Als het een bekend dingetje is prima. Anders even naar dealer.
 
Volkswagen  Highline Business R  1.5 TSI 150pk DSG 
Herken het niet (heb ook DSG6); lijkt me niet zoals het hoort. Die DSG7 is wel gevoeliger voor dit soort zaken
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: CrazyTurk
Vraagje aan mensen met een 1.5 DSG: Hebben jullie ook op snelweg bij het kickdown geven idee dat de DSG slipt? Soms gaat hij dan zo hoog in de toeren en duurt even 2 seconden dat hij weer pakt. In enkele gevallen meegemaakt zelfs dat er een (verbrande koppeling?) lucht te ruiken is.

Soms heb ik zelfs het idee bij het geven van half gas/driekwart gas dat het beter "pakt". Dit is zoveel in D als S stand. Huidige kmstand is 14000.

Als het een bekend dingetje is prima. Anders even naar dealer.
Yep, heb ik ook last van. Daarom flipper ik in dat soort situaties.
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 150 PK 
  • Leuk
Waarderingen: CrazyTurk
Nee, herken ik niet met 10kkm minder op te teller. Althans niet specifiek bij een kickdown, maar zeker in het begin was het wel heel erg merkbaar dat de bak z'n tijd neemt om te schakelen (toerental stijgt, maar je gaat geen km harder). Of ik ben hier gewend aan geraakt of de (zelflerende?) bak schakelt inmiddels vlotter.
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: CrazyTurk
Yep, heb ik ook last van. Daarom flipper ik in dat soort situaties.
Misschien moet ik dat eens vaker doen. Of toch laten chippen als het beter van loopt..
Is zo irritant. Geef je volgas moet de bak even nadenken van ''uhhh wil je hard? oke momentje''.
Dit is het enige minpunt van de hele auto. Voorderest nog steeds dik tevreden.

abe lan beetje rustig crossen in die araba
Tankpas lekker boeie. Volgas lan!
 
Volkswagen  Highline Business R  1.5 TSI 150pk DSG 
  • Haha
Waarderingen: Thomas_AW, M.U.Y en dov
Irriteren jullie je ook aan die ECO modus als je eenzelfde snelheid rijdt? Als het wat stiller is hoor je dit ook in en uitschakelen.. misschien dat het daardoor ook wat langer duurt voordat de snelheid oploopt?
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 150 PK 
Irriteren jullie je ook aan die ECO modus als je eenzelfde snelheid rijdt? Als het wat stiller is hoor je dit ook in en uitschakelen.. misschien dat het daardoor ook wat langer duurt voordat de snelheid oploopt?
Ja.. Terwijl je in D modus rijd gaat vaak de ECO aan. Weet even niet meer of het met S ook het geval was..
 
Volkswagen  Highline Business R  1.5 TSI 150pk DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Thomas_AW
Het hoorbare aspect vind ik niet eens hinderlijk, dat valt in mijn opzicht wel mee. Maar de auto rijdt echt een stuk minder comfortabel op 2 cilinders, voelt erg schokkerig aan.

En ja ook in z’n S gaat ie in ECO.
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 
Het hoorbare aspect vind ik niet eens hinderlijk, dat valt in mijn opzicht wel mee. Maar de auto rijdt echt een stuk minder comfortabel op 2 cilinders, voelt erg schokkerig aan.

En ja ook in z’n S gaat ie in ECO.
Laten chippen en uitschakelen?
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Het hoorbare aspect vind ik niet eens hinderlijk, dat valt in mijn opzicht wel mee. Maar de auto rijdt echt een stuk minder comfortabel op 2 cilinders, voelt erg schokkerig aan.

En ja ook in z’n S gaat ie in ECO.
Ja dat schokkerige is ook erg merkbaar inderdaad. Had al contact gehad met vagtechniek maar die kunnen hem nog niet uitschakelen omdat het model nog te nieuw is.
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 150 PK 
Vraagje aan mensen met een 1.5 DSG: Hebben jullie ook op snelweg bij het kickdown geven idee dat de DSG slipt? Soms gaat hij dan zo hoog in de toeren en duurt even 2 seconden dat hij weer pakt. In enkele gevallen meegemaakt zelfs dat er een (verbrande koppeling?) lucht te ruiken is.

Soms heb ik zelfs het idee bij het geven van half gas/driekwart gas dat het beter "pakt". Dit is zoveel in D als S stand. Huidige kmstand is 14000.

Als het een bekend dingetje is prima. Anders even naar dealer.
Ik herken dit wel. Misschien niet te vergelijken, maar ik rij vaak in een Transporter T5 BiTurbo met DSG7. Kickdown bij 100 tot 120 gooit ie 'm van z'n 7 naar de 4. Dan lijkt het inderdaad alsof ie dit te snel probeert te doen (want normaal als je in de 7 rijdt is de 6 voorgeselecteerd, en moet ie natuurlijk de 4 gaan selecteren) en voelt het inderdaad als het slippen van de koppeling. Gelukkig na 160.000km nog geen last gehad van enige vorm van schade o.i.d. dus ik denk dat dit niet echt slippen is, maar eerder de motor die te hoog in de toeren gaat en daarna pas de koppeling laat opkomen. Gebeurt bij mij ook vaak na rustig optrekken uit stilstand, en vervolgens vol gas te geven. Dan wilt hij nog wel eens terug naar de 2 terwijl dit niet gaat (want toerenbegrenzer), dan twijfelt 'ie even en vervolgens besluit hij toch maar om de 3 te pakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CrazyTurk
De ene DSG7 is de andere niet hoor
Zeer zeker niet, maar in de basis zijn ze wel vergelijkbaar. De DQ500 die in de Transporter zit wordt niet alleen voor de transporter gebruikt, maar ook voor de Golf R en Audi RS3. De enige verschillen tussen de DQ200 (die gok ik in deze Polo zit) en de DQ500 uit een transporter is de kwaliteit van de materialen en het gebruik van een natte t.o.v. een droge koppeling, beide puur en alleen zodat de bak veel meer koppel aankan. De DQ200 heeft als Max. 250Nm koppel, waar de DQ500 er 600 aankan.
Om een lang verhaal kort te maken; ja, alles is anders, maar ook zeer goed te vergelijken.
 
Ik denk wel dat die DQ200 vaker problemen oplevert, juist door de verschillen die je terecht noemt
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Peet_B
Ik heb het gasresponse laten aanpassen door Rainish middels VCDS. Ik heb nu geen last meer van 'lag'. Zodra ik het gaspedaal intrap pakt ie m meteen. Mischien een optie om te overwegen.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 115PK 
  • Leuk
Waarderingen: Thomas_AW
DQ200 is sowieso een dramabak. Bij mij zijn de koppelingsplaten al op 44k vervangen. Software updates en herkalibraties helpen wel.

Wat betreft ECO (2cylinder mode), dat mag je niet voelen. Ook daar zijn software updates voor wat het sterk verbeterd.
 
Audi  A3 8V Limousine Facelift  1.4tfsi COD 
  • Leuk
Waarderingen: Thomas_AW
Ik heb het gasresponse laten aanpassen door Rainish middels VCDS. Ik heb nu geen last meer van 'lag'. Zodra ik het gaspedaal intrap pakt ie m meteen. Mischien een optie om te overwegen.
Gasrespons is prima, toerental stijgt tenslotte. De Mechatronic kan het alleen niet altijd goed bijhouden.

DQ200 is sowieso een dramabak. Bij mij zijn de koppelingsplaten al op 44k vervangen. Software updates en herkalibraties helpen wel.

Wat betreft ECO (2cylinder mode), dat mag je niet voelen. Ook daar zijn software updates voor wat het sterk verbeterd.
Software-updates van Volkswagen? Mijn auto heb ik in maart opgepikt, zou toch wel mogen verwachten dat ie uit de fabriek met de nieuwste software wordt geleverd?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Thomas_AW
Gasrespons is prima, toerental stijgt tenslotte. De Mechatronic kan het alleen niet altijd goed bijhouden.


Software-updates van Volkswagen? Mijn auto heb ik in maart opgepikt, zou toch wel mogen verwachten dat ie uit de fabriek met de nieuwste software wordt geleverd?

Productie is natuurlijk een stukje eerder geweest en intussen nieuwe updates uitgekomen. Navragen kan altijd geen kwaad
 
Audi  A3 8V Limousine Facelift  1.4tfsi COD 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!