1.2tsi stottert bij lage toeren (vol gas)

Hallo allen,

Mijn auto stottert al enige tijd. Dit gebeurt altijd als ik vol gas geef en de toeren onder de 2000 zijn.

Het ergst is het in hoge versnellingen.

Dingen die ik heb gedaan tot nu toe:

-Er miste een slang vanaf het kleppendeksel naar de aanzuigbuis. Deze zit er nu weer op.
-nieuw luchtfilter
-nieuwe benzinefilter
-nieuwe bougies
-turbo gereinigd
-wynn injectoren reiniger bij tank erin gedaan

Ik heb hem uitgelezen en krijg de foutmelding laaddrukregeling onderscheden

Zie ook foto’s.22E1BA55-8CC4-4AB7-BADB-B2158761FBE0.jpeg

439822BB-FB62-47B9-9720-9A50A353BFD8.png

Heeft iemand enig idee waar ik nog meer naar kan kijken?

Ik hoor graag van jullie.

Dennis
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140PK 
Iemand met enige kennis naar de live-waarde van de turbodruk laten kijken.
Ik heb een soort gelijk probleem gehad, wastegate was defect. Oplossing voor mij was t spruitstuk vervangen en opnieuw de actuator inleren.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Zijn je bougiekabels goed? Bij de CBZ TSI zijn die wel behoorlijk gevoelig voor slijtage namelijk. Ik heb een keer een doorgeknaagde kabel gehad (marters) met 1 kabel van een andere set rijden gaf ontzettend gestotter. Kan vrij veel doen.

Verder kunnen vervuilde injectoren ook nog wel eens voor haperingen zorgen. Maar het bovenstaande is ook wel waard te controleren. Ik heb ook een keer een issue gehad met de wastegate, toen ging hij in de noodloop... (oplossing was het asje inspuiten met WD40)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Zelfde euvel gehad bij een Golf. Hier waren de volgende zaken niet juist:

- bougiekabels zaten niet ver genoeg op de bougies gedrukt en dit detecteerde overslag
- inlaatbuis zat niet juist op de gasklep (beide waren ooit vervangen en de inlaatbuis zat met een tywrap op het gasklephuis. Hier met volle gewicht op moeten duwen om de buis weer op zn originele bevestiging te krijgen.

Wat je verder nog zou kunnen bekijken:

- lekt/zweet er ergens olie uit 1 van de dikkere slangen in je inlaat traject?
- sist/fluit de auto met optrekken?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Vandaag het gashuisklep helemaal schoongemaakt. Zat wel redelijk wat olie onder?

Gashuisinlaat zit goed erop uiteraard. Inderdaad erop duwen tot hij in de klepjes klikt.

Auto sist of fluit niet. Stottert dus alleen vanaf 2000-3000 rpm.

Hoge toeren gaat ie als een speer.

Iemand nog meer ideeën?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140PK 
Net even geprobeerd om de auto rond de 2100 toeren te houden ( toerental gaat dan op en neer)

Als ik hem dan naar rond de 2600 toeren breng begint hij opeens uit zichzelf veel meer gas te geven

Weet iemand wat dit kan zijn (misschien iets met de turbo die blijft spoelen?)

Zie onderstaand filmpje:

 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140PK 
Kabels niet, bougies vervangen juist omdat ik dit probleem had. Dus aan de bougies kan het niet liggen.

Kabels heb ik alleen nagekeken op scheuren, gesmolten delen etc.
gewoon even vervangen, soms zie je niks aan een kabel maar is de isolatie wel intern kapot of doorgeslagen...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Beetje zonde om die te vervangen lijkt mij? Aangezien er in de foutmelding niks over bougies/ontsteking staat.

Ben ook niet van plan om er nog jaren mee te rijden
Zoals al vaker aan gegeven werd: De missfires/het stotteren van de auto is meestal een ontstekingsprobleem. Heb t zelf mee gemaakt dat er niet direct een storing kwam maar de auto best kut reed. Via LIVE data meegekeken in de ECU: Cilinder 4 had overslag. Geen foutcodes op de ontsteking. maar wel ontstekingsmissers. En ja, dit was echt ontsteking gerelateerd, enige diagnose later leerde mij dat er een kabel in de dop kapot was gegaan (Mini Cooper S van mn vrouw). Kabels vervangen en de missfire is weg gebleven. Auto rijd weer als een dijk.

en voor die 50 euro zou ik niet bezuinigen, ja het is even kut, maar baat t niet dan schaad t niet!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
Ik heb laatst ook veel gestotter gehad en bonken. Ik heb toen de Bobine en de bougie kabels laten vervangen. Toen was het voor mij opgelost. Mijn turbo is ook hagel nieuw daar lag het niet aan.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4 TSI 200PK DSG JDEngineering 
Met turbo reiniger gereinigd. Auto stationair laten lopen en telkens een klein beetje inspuiten. Heeft verder geen verschil gemaakt voor het probleem.

Wastegate is ook gecheckt, die werkt gewoon maar misschien dat hij alsnog niet goed afsluit? Heb sowieso 27 februari een afspraak staan voor apk en een beurt bij de garage. Uiteraard ook dit probleem al doorgegeven.

Tot die tijd probeer ik nog uit te zoeken wat het kan zijn
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140PK 
Je wastegate actuator kan prima functioneren, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat ie goed sluit. Daarom de livewaarde van de turbodruk laten bekijken. Dan kan je zien wanneer die maximale druk opbouwt. Rond de 1800 toeren zou er al maximale druk moeten zijn, 0,7 bar dacht ik. Als die niet goed sluit zal dit pas later zijn.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!