1.2 TSI CBZ multiriemspanner vervangen

Hallo allen,

heeft iemand ervaring met het vervangen van de multiriemspanner? Ik zou dit z.s.m willen doen omdat de geleiderol/spanrol aardig geluid begint te maken (~270.000km met m'n 1.2 TSI -op LPG-)

Ik heb het gevoel dat je de spanner moet loshalen vanaf de katalysator kant; maar ik kan niet zien of je hier onderlangs goed bij zou kunnen...

De vorige eigenaar heeft volgens mij een keer een lekke waterpomp gehad, die is vervangen - dus ook de multiriem was vervangen, maar niet de spanrollen. (zie hier de reden waarom je die 20 euro extra altijd uit moet geven dus)

Ik hoor het graag als iemand een tip heeft!

Bart
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Ik weet dat bij de 1.2TDI deze spanner aan de achterkant vast gedraaid zit. Hiervoor moet de dynamo van het motorblok af, dan word er een bout zichtbaar, die draai je los, dan schuift de spanner er zo naar voren toe uit.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: bartje369
Ik weet dat bij de 1.2TDI deze spanner aan de achterkant vast gedraaid zit. Hiervoor moet de dynamo van het motorblok af, dan word er een bout zichtbaar, die draai je los, dan schuift de spanner er zo naar voren toe uit.

Dat klinkt wel als iets dat te doen moet zijn in een avondje... Ik heb destijds mijn thermostaat ook vervangen, maar dat kreeg ik nogal slecht terug (de TSI heeft een 'dubbele' thermostaat die toch een truukje nodig heeft om hem weer vast te krijgen

Ik ga het in elk geval dit weekend proberen, omdat ik toch liever niet heb dat de lagers van de geleiderol/spanrol vastlopen... Ik sta niet graag langs de kant.

@Nick 0106 ben je serieus? Ik heb namelijk bij mijn vorige auto het blok moeten wisselen... It wasn't fun (ja het was een 'betrouwbare' Cuore!) :laughing:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
@bartje369 Ach... bij Volkswagen komt de olie voorverpakt met motor :mrgreen: :tonguewink:

Vorige maand is ook de motor uit mn trouwe Polootje geweest!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
ben je serieus? Ik heb namelijk bij mijn vorige auto het blok moeten wisselen... It wasn't fun (ja het was een 'betrouwbare' Cuore!) :laughing:

Het blok was er niet uit vanwege de spanner hoor!

Ik heb mijn auto uit Duitsland gehaald met wat schade. Het was gewoon even makkelijker om het blok ook even te verwijderen, en dan op die manier wat dingetjes te vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
  • Leuk
Waarderingen: bartje369
Vanavond heb ik het geprobeerd overigens. De spanner leek nog vrij nieuw en ook kwam daar het lagergeluid niet vandaan. Ik bewaar de onderdelen en vervang het wel noodzakelijke --> het was uiteindelijk het lager van de magneet koppeling van de airco; gedemonteerd en wordt besteld. Ik zal het filmpje van het lager toevoegen, klinkt als een beat :tearsofjoy:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!