Dat is een riskante gezegde: "Zonder storingen niks aan de hand met de auto". Er zijn een groot aantal storingen die veel te laat optreden in de computer. Bij klachten eerst uitlezen, geen storingen? Dan doorzoeken.
Zo had ik eens een Saab 9-3 met een 1.8 opel-motor. Klacht: vermogens verlies en inhouden/onzeker rijden. Geen storingen in het geheugen. De klacht echter wel zelf kunnen constateren. Dus datalogging gedaan: LTFT gaf een verhoogde waarde aan. Na enig zoekwerk bleek de O-ring van de olievuldop en de O-ring van de peilstok versleten te zijn. Motor kreeg hierdoor valse lucht en liep raar stationair en heel twijfelachtig onder deellast.
Nog een casus: Fiat 500 1.2. Motor hobbelt enorm stationair. Geen foutcodes. Wel een tikkend geluid onder de motor kap en af en toe en vette pluim bij het starten. Datalogging erbij: LTFT +25%. STFT +10%. Na reset van de computer waren de LTFT en de STFT weer gereset en liep de motor weer 10min fantastisch, hierna ging de ECU de LTFT aanpassen op de STFT en liep de motor weer vervelend. Geen storingen, niks. Oorzaaak: scheur in het uitlaatspruitstuk en een lambdasonde die een verkeerde waarde aan gaf. Dit alles NET binnen toleranties voor de ECU. Auto voor export gedaan en daarmee het probleem voor mij opgelost.
Nog een casus? Mini CooperS supercharged. Vermogensverlies NA tuning. Geen foutcodes enkel hikken met optrekken onder deellast en het niet behalen van zn fabrieks topsnelheid. Geen foutcodes. Live data erbij: Supercharger haalde enkel zn maximale druk bij lage toeren, hoe hoger het toerental, hoe lager de druk. Oorzaak: bypass klep lek. Bypass vervangen, probleem opgelost.
Jou gezegde is heel riskant, ik zou eerst de live data bekijken om de oorzaak te achterhalen.