Toekomst Volkswagen Polo: zeg maar vaarwel

Logisch, ik zag dit allang aankomen. De hele autobranche gaat elektrisch. De Polo is de zoveelste slachtoffer in dit gebeuren. De opvolger van de Polo zal vast en zeker ID.2 gaat heten of iets dergelijks
 
.  .  . 
Ik ga nog liever terug naar paard en wagen dan dat ik elektrisch ga rijden. Dat is namelijk pas echt klimaat neutraal aangezien er dan geen bomen hoeven te worden gekapt om al die grijze elektra op te wekken. Daar kunnen dan wortelen op geteeld worden! Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
  • Leuk
Waarderingen: Thomaskol
Logisch, ik zag dit allang aankomen. De hele autobranche gaat elektrisch. De Polo is de zoveelste slachtoffer in dit gebeuren. De opvolger van de Polo zal vast en zeker ID.2 gaat heten of iets dergelijks
Iedereen ziet dit toch allang aankomen?

En voor de mensen die liever dit of dat doen dan elektrisch rijden. Stop eens met dat bord voor je kop joh.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
Ik ga nog liever terug naar paard en wagen dan dat ik elektrisch ga rijden. Dat is namelijk pas echt klimaat neutraal aangezien er dan geen bomen hoeven te worden gekapt om al die grijze elektra op te wekken. Daar kunnen dan wortelen op geteeld worden! Stick Out Tongue
En dat is wat mij zo enorm steekt. Omdat zon auto op het moment dattie rijd even niks uitstoot, issie groen. Productie van auto en stroom houden we gemakshalve maar even buiten beschouwing. Vlieg toch op joh! stelletje weggewaaide struisvogels!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Thomaskol
En dat is wat mij zo enorm steekt. Omdat zon auto op het moment dattie rijd even niks uitstoot, issie groen. Productie van auto en stroom houden we gemakshalve maar even buiten beschouwing. Vlieg toch op joh! stelletje weggewaaide struisvogels!
Oh ja, laten we dan even vergeten dat de hoeveelheid groene, duurzame stroom dat jaarlijks wordt opgewekt exponentieel stijgt en dat deze trend in de toekomst echt niet snel om zal draaien.

Daarnaast, accutechniek zit vol in de ontwikkeling. Deze ontwikkeling is echt wel op de hoogte van het feit dat de huidige accutechniek maar beperkt recyclebaar is en is dus aan het zoeken naar een duurzamer alternatief.

Benzine/dieselmotoren daarintegen zijn echt zo goed als uitontwikkeld en hun efficiëntie zal echt niet veel verder stijgen. Een benzine aandrijflijn zal nooit 40% efficiëntie aantikken.

Dus als je mij vraagt of elektrisch rijden schoner is? Ja dat is het. Onder de juiste omstandigheden. En de omstandigheden worden alleen maar gunstiger. Dus zeggen dat je nooit in een elektrische auto zal stappen. Dat is simpelweg naïeve tegendraadsheid.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Sal en guus6r
En dat is wat mij zo enorm steekt. Omdat zon auto op het moment dattie rijd even niks uitstoot, issie groen. Productie van auto en stroom houden we gemakshalve maar even buiten beschouwing. Vlieg toch op joh! stelletje weggewaaide struisvogels!
Het is een hypocriete bende, ze geven in werkelijkheid niks om het milieu maar alleen om geld.
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
Oh ja, laten we dan even vergeten dat de hoeveelheid groene, duurzame stroom dat jaarlijks wordt opgewekt exponentieel stijgt en dat deze trend in de toekomst echt niet snel om zal draaien.

Daarnaast, accutechniek zit vol in de ontwikkeling. Deze ontwikkeling is echt wel op de hoogte van het feit dat de huidige accutechniek maar beperkt recyclebaar is en is dus aan het zoeken naar een duurzamer alternatief.

Benzine/dieselmotoren daarintegen zijn echt zo goed als uitontwikkeld en hun efficiëntie zal echt niet veel verder stijgen. Een benzine aandrijflijn zal nooit 40% efficiëntie aantikken.

Dus als je mij vraagt of elektrisch rijden schoner is? Ja dat is het. Onder de juiste omstandigheden. En de omstandigheden worden alleen maar gunstiger. Dus zeggen dat je nooit in een elektrische auto zal stappen. Dat is simpelweg naïeve tegendraadsheid.
Groene stroom opwekken: zonnepanelen. Super! tot er brand uitbreekt op zon veld... De omliggende weilanden zijn onbruikbaar door glasvezels...
Windmolens, dingen zijn amper tot niet te recyclen en de bladen worden domweg in de grond begraven. Goed idee man!

Daarnaast is een elektrische auto zo enorm efficient, zodra je er meer belasting dan WLPT (zeg bijvoorbeeld een aanhanger) achter hangt, ben je het actieradius kwijt en sta je om de 100km 20min bij een laadstation. Leuk voor de voorrijkosten, maar niet werkbaar naar mijn mening.

Zelf blijf ik bij waterstof: Huidige motoren zijn gemakkelijk en relatief goedkoop om te bouwen, dus minder vervuiling, het tanken gaat net zo snel als benzine, je kan t zelfs gebruiken voor een elektrische aandrijflijn icm een brandstofcel, je bent minder batterij nodig, minder elektronica (wat ansich al een enorme vervuiler is). Daarnaast is waterstof in een aantal productieprocessen een afvalstof, waterstof is te maken met elektriciteit (zet een omvormer in je kruipruimte en je kan zelf je waterstof opwekken mbv je zonnepanelen, savonds kan je dit weer lekker opgebruiken en je auto ermee aftanken. Ik ruik alleen maar voordelen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Groene stroom opwekken: zonnepanelen. Super! tot er brand uitbreekt op zon veld... De omliggende weilanden zijn onbruikbaar door glasvezels...
Windmolens, dingen zijn amper tot niet te recyclen en de bladen worden domweg in de grond begraven. Goed idee man!

Daarnaast is een elektrische auto zo enorm efficient, zodra je er meer belasting dan WLPT (zeg bijvoorbeeld een aanhanger) achter hangt, ben je het actieradius kwijt en sta je om de 100km 20min bij een laadstation. Leuk voor de voorrijkosten, maar niet werkbaar naar mijn mening.

Zelf blijf ik bij waterstof: Huidige motoren zijn gemakkelijk en relatief goedkoop om te bouwen, dus minder vervuiling, het tanken gaat net zo snel als benzine, je kan t zelfs gebruiken voor een elektrische aandrijflijn icm een brandstofcel, je bent minder batterij nodig, minder elektronica (wat ansich al een enorme vervuiler is). Daarnaast is waterstof in een aantal productieprocessen een afvalstof, waterstof is te maken met elektriciteit (zet een omvormer in je kruipruimte en je kan zelf je waterstof opwekken mbv je zonnepanelen, savonds kan je dit weer lekker opgebruiken en je auto ermee aftanken. Ik ruik alleen maar voordelen.
Brand op zon velden.. Hoe is dit anders dan brand bij Olieraffinaderijen? Dit is simpelweg doemdenken. Met die gedachtegang moet je ook niet in een woonwijk gaan wonen. Stel dat er brand is bij de buurman, moet jij je huis uit.

Meer belasting toepassen dan WLTP (zoals door een aanhangwagen) heeft niks te maken met elektrisch rijden. Een aanhanger achter je benzine auto heeft hetzelfde effect op je rijbereik. Drogreden dus.

En dan het onderwerp waterstof. Hoewel ik 100% van mening ben dat het een plaats heeft in de mobiele wereld (in mijn ogen in vrachtwagens en bussen), denk ik dat het voor auto's geen beter alternatief is per se voor elektrisch rijden.
Als we even kijken naar hoeveel energie het kost om je auto in beweging te krijgen, geeft de som geen positief beeld over waterstof
- Elektrisch rijden: 100 kWh stroom -> Laden (95% efficient): 95kWh over -> Rijden met elektromotor (90-95% efficient): 85,5kWh over dat omgezet is in beweging
- Waterstof: 100kWh stroom -> Elektrolyse (70% efficient): 70kWh over -> Tanken (?% zeg 100, lekker optimistisch): 70kWh over -> Hydrolyse (waterstof in stroom omzetten)(60% efficient): 42kWh over -> Rijden met elektromotor (90-95%): 37.8kWh over dat is omgezet in beweging

Een waterstof verbrandingsmotor is minder efficient dan een fuel cell. Dus dat laten we even buiten wegen.
Dus, 85.5kWh aan energie dat is omgezet naar beweging. Of 37.8kWh dat is omgezet naar beweging.
Dat ziet er, zoals eerder al vermeld, niet heel positief uit voor waterstof.
Mocht je nog meer willen lezen:
- https://tweakers.net/reviews/6449/3...yse is de efficiëntie,circa 50 tot 70 procent.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen en Shaan
Brand op zon velden.. Hoe is dit anders dan brand bij Olieraffinaderijen? Dit is simpelweg doemdenken. Met die gedachtegang moet je ook niet in een woonwijk gaan wonen. Stel dat er brand is bij de buurman, moet jij je huis uit.

Meer belasting toepassen dan WLTP (zoals door een aanhangwagen) heeft niks te maken met elektrisch rijden. Een aanhanger achter je benzine auto heeft hetzelfde effect op je rijbereik. Drogreden dus.

En dan het onderwerp waterstof. Hoewel ik 100% van mening ben dat het een plaats heeft in de mobiele wereld (in mijn ogen in vrachtwagens en bussen), denk ik dat het voor auto's geen beter alternatief is per se voor elektrisch rijden.
Als we even kijken naar hoeveel energie het kost om je auto in beweging te krijgen, geeft de som geen positief beeld over waterstof
- Elektrisch rijden: 100 kWh stroom -> Laden (95% efficient): 95kWh over -> Rijden met elektromotor (90-95% efficient): 85,5kWh over dat omgezet is in beweging
- Waterstof: 100kWh stroom -> Elektrolyse (70% efficient): 70kWh over -> Tanken (?% zeg 100, lekker optimistisch): 70kWh over -> Hydrolyse (waterstof in stroom omzetten)(60% efficient): 42kWh over -> Rijden met elektromotor (90-95%): 37.8kWh over dat is omgezet in beweging

Een waterstof verbrandingsmotor is minder efficient dan een fuel cell. Dus dat laten we even buiten wegen.
Dus, 85.5kWh aan energie dat is omgezet naar beweging. Of 37.8kWh dat is omgezet naar beweging.
Dat ziet er, zoals eerder al vermeld, niet heel positief uit voor waterstof.
Mocht je nog meer willen lezen:
- https://tweakers.net/reviews/6449/3/de-grote-belofte-van-waterstof-het-alternatief-voor-elektrisch-rijden-elektrolyse-en-efficientie.html#:~:text=Bij elektrolyse is de efficiëntie,circa 50 tot 70 procent.
Ja, en nu even het volgende: Wat ga je doen met al die afgedankte ICE-autos? De bult op? Naar Afrika (uit het zicht betekend dat het niet meer bestaat)?

Kijk, alleen elektrisch rijden lost geen donder op. Wij westerlingen zijn gewoon een stelletje verwende knooierts. We willen een auto met alle luxe (iets met chips en elektronica) maar het liefst ook elke 2 jaar een andere. Kijk eens wat dat aan vervuiling oplevert. De drogreden: een ander koopt mn afdankertje ga je naar mijn mening niet mee weg komen. Waterstof heeft als voordeel dat het gebruikt kan worden in een ICE, hiermee heb je enorm veel minder afval dan alles over naar elektrisch. Dat is mijn punt met waterstof in ICE.

Aanhangers achter een elektrische auto:

Het enige waar het in deze wereld nog om draait is rekenmodellen en "slimme koppen" die alles wel even gaan bepalen. Als ik ergens GEEN vertrouwen in heb is het in rekenmodellen en simulaties. dit zijn altijd benaderingen in ideale omstandigheden die bij lange na niet de echte omstandigheden kunnen nabootsen en uitrekenen. Daarnaast zijn er genoeg redenen te vinden waarom ICE weer beter is dan elektric als je maar de juiste zoekcriteria gebruikt. Tevens is het fenomeen "waterstof" al in de jaren 70 eens onderzocht en toen ook goed genoeg bevonden voor vervoersmiddelen. Echter vonden een stel rijken van de aarde dit een aanslag op hun inkomstenbron en werd dit lekker onder geschoffeld. Zoals @SoloPolo al zei: het draait puur om geld in deze verklote wereld.

Nog even door zeurend over het kopje "geld". Persoonlijk kan en wil ik geen 10k neertellen voor een elektrisch vervoersmiddel met het actieradius van een accuboor.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!