Taken na lange stilstand

Dus dan laat je een motor 20 min draaien met een toevoeging in olie, terwijl die olie zijn werking al jaren geleden verloren heeft..
Niet echt bevorderlijk voor een auto die een langetijd stil staat..

Afhankelijk van het type olie is deze 1 jaar of 2 jaar en een x aantal kilometers goed.
Daarna zijn de “dopes” in de olie uitgewerkt en verliest deze zijn werking gedeeltelijk.

Ik weet zeker wat een flush doet, ik zeg alleen dat het nu niet van toepassing is, meestal gebruik je dit met een vervuiling door sludge of koelvloeistof ect.(dus door water krijg je die soort mayonaise)
Olie die zn werking verliest dat gebeurd echt niet zomaar, al heel wat oude gebakjes uit schuren gehaald en gestart met olie van 10/15 jaar oud en er is er nog nooit 1 kapot gegaan. bij stationair draaien gebeurd er helemaal niets aan belasting dus dan maakt oude olie niets uit.

flush er in 15 minuten en die oude drek er uit, nieuwe olie en filter hatse klaar alweer
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Verdrietig
Waarderingen: Robin
Ik denk, dat ieder van jullie nu zijn zegje gedaan heeft en dat we kunnen sluiten dat jullie beiden verschillende meningen hebben Big Grin.
Misschien, hebben jullie dezelfde mening over een motor olievrij maken.
Volgens mij is die nog nooit schoongemaakt en met een goeie olielekkage vanuit de nokkenasafdichtring, is dat van boven naar beneden goed vuil en aangekoekt.
De dynamo haal ik vrijdag zelf los, zodat ik die kan schoonmaken, die is echt zwart.
 
Volkswagen  86c  1.3 NZ 
Motor schoonmaken aan de buitenkant zou ik met Dasty van de Wibra doen beetje in boenen met een kwast ofzo en dan de hogedrukreiniger er op, mooiste is als die dan ook nog warm water kan spuiten.
Dasty heb ik een hele hoop van, van het ultrasoon reinigen. Ik heb vandaag in de action zo'n borstel set voor op de accu schroever gekocht, dus dat inwerken moet ook goedkomen. Heb alleen geen beschikking tot een hoge druk (ivm geen stroom of water in de garage), dus het zal een hele hoop schrobben worden met een gieter. Bedankt voor je antwoord!
 
Volkswagen  86c  1.3 NZ 
Dasty heb ik een hele hoop van, van het ultrasoon reinigen. Ik heb vandaag in de action zo'n borstel set voor op de accu schroever gekocht, dus dat inwerken moet ook goedkomen. Heb alleen geen beschikking tot een hoge druk (ivm geen stroom of water in de garage), dus het zal een hele hoop schrobben worden met een gieter. Bedankt voor je antwoord!
Even langs de wasstraat met die hogedruk lekker spuiten, ligt die rommel ook niet voor de deur Stick Out Tongue
 
  • Haha
Waarderingen: yannik
Als afsluiter zou ik even een paar filmpjes van Mastermilo bekijken op youtube :tearsofjoy:
Als iemand oude bakken aan de praat kreeg zonder schade is het die man wel. Het opknappen zou ik dan wel aan een ander toe vertrouwen.. (tenzij het een tank is)
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115PK 
Kleine update:
Afgelopen weekend heb ik wat dingetjes schoongemaakt. De remmenreiniger en draadborstel op de accuschroever deden het goed op de motor.
Dan zijn we aan de distributieriem begonnen. Daar zijn we helaas gestrandt aan de schroeven van de onderste poelie. Die heeft 4 m8x12 binnenzeskant schroeven en eentje daarvan was al doorgedraaid. Dus dat heb ik even gelaten voor wat het is en nieuwe schroeven besteld. (Bij rvsland in geleen)

Toen ben ik verder gegaan aan de hydros. De kleppendeksel zat muurvast. Maar ik kon in de hoek boven de pakking met een schroevendraaier voorzichtig beweging erin krijgen. Verdeler gemarkeerd en losgeschroefd.
Daarna de nokkenas vasthoudt halfringen in de juiste volgorde losgeschroefd. (Van links naar rechts 1-3-5, en dan overkruis de schroeven van 2 en 4.)
IMG_20210815_151538.jpg
Nokkenas eruit. Oude hydros eruit, nieuwe hydros erin. Die halfringen schoongemaakt en de hele meuk weer er in en in omgekeerde volgorde weer vast gemaakt (overkruis 2 en 4 en daarna 5-3-1). Allemaal met 6 nm en daarna nog eens 90 graden vastdraaien.
Alles wat ging schoongemaakt.
Daarna nieuwe kleppendeksel pakking erop en kleppendeksel erop. Deze wordt met 10nm vastgezet.

Komend weekend hopelijk distributieriem afmaken en aan de remmen voren beginnen.
 
Volkswagen  86c  1.3 NZ 
  • Leuk
Waarderingen: Garrut98 en rs860
Ja sjit , uiteraard heb ik rvs gekocht. Extra de hardste variant.
Bedankt voor de info!
Dan ga ik morgen maar naar de ijzer boer. De bouwmarkten hier in de buurt hadden niet de juiste maat voor cilinderkop schroeven. De andere bouten hadden een te grote kop. Daarnaast heb ik begrepen dat bouwmarktbouten niet de beste zijn. Voor whatever reason.

Mod edit: taalgebruik!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  86c  1.3 NZ 
Heeft even geduurd, maar ik ben er weer.
Heb inderdaad de schroeven bij de dealer besteld, maar ik moet zeggen, die zijn ook behoorlijk zacht. Moest opletten ze niet weer door te draaien.
Ik weet niet waarom, maar de nieuwe riem was niet te spannen, exact dezelfde maten als de oude. Eventueel heeft die even wat tijd nodig en moet ik hem na spannen.

Om de schroef van de waterpomp vast te draaien (rechts onder), heb ik een extra lange 10mm bit/dop besteld (50mm lang), omdat ik er anders niet bij kwam. Die 50mm was echter te lang, dus ik heb uiteindelijk de motorsteun losgeschroefd en de motor opgekrikt, zodat ik er met de momentsleutel bij kwam.

Daarna een nieuwe v-snaar erop gezet en koelwater gevuld. Viel een paar keer uit, maar dat lag eraan, dat ik de verdeler erafgehaald had en niet op de juiste markering had staan, nu is die op gehoor/gevoel ingesteld, tot dat mijn flitspistool er is.

Ik heb nog geen nieuwe bougies eringezet omdat ik de verkeerde besteld had (1 pin ipv 3 pin).

De schroef bij de benzinefilter doet moeilijk, dus daar ben ik momenteel mee aan 't vechten. Als ik die vervangen heb, begin ik aan de remmen.
Mijn nieuwe draagarmen en stabilisator rubbers heb ik besteld bij autodoc, ik hoop dat die een beetje snel komen, nu de vaart er in zit.

Ik heb in ieder geval erg veel geleerd tot nu toe en vooral, dat ik blijkbaar capable ben om dingen zelf te kunnen doen, haha.
 
Volkswagen  86c  1.3 NZ 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!